bobbee schreef: zo 14 aug 2022, 22:36
Omdat het supergoede bakjes zijn waarbij alle gaatjes met een laser zijn gemaakt en allemaal gelijk. Alles moet dus "goed" zijn van alle variabelen voor een zichtbaar mooie extractie. Dus ook de gebrande boon naast de verdeling en tamp. Het kost moeite maar je krijgt wel een intensere smaak. Ook niet altijd lekkerder of beter.
Een goedkoop bakje creëert veel minder tegendruk omdat de gaatjes een fractie groter zijn en niet allemaal gelijk en het zijn vaak minder gaatjes dan die in een IMS of VST. Het water sijpelt er dus makkelijker doorheen bij een normaal bakje. Channeling zegt niet alles. De smaak bepaalt daarom namelijk altijd.
Ah op die manier, ik wist wel van de preciesie waarmee de IMS en VST bakjes worden gemaakt, maar wist niet dat dat de tegendruk/weerstand dusdanig vergroot. Je zou denken dat meer tegendruk van het bakje zelf misschien juist zou toelaten om groffer te malen misschien, en daardoor juist minder channeling zou ontstaan? Maar goed, ik weet er lang niet genoeg van om te kunnen zeggen of dat ook maar enigszins kan kloppen of niet
Hoe dan ook, vanmorgen twee dubbele shots gemaakt, een met de Caffenation bonen, en een met de Andy bonen. Allebei minimale channeling eigenlijk, dus dat is weer een win voor mij. Smaakten allebei ook super. Dat gezegd hebbende, altijd recht tampen met zo een Pullman spreekt mij ook wel aan.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021