Re: Te Koop Gevraagd: Pullman Big Step

11
bobbee schreef: zo 14 aug 2022, 21:29 Friedhats is ook light roast. Erg lekker. Al snel beetje channeling, zeker met een ims of vst filterbakje maar smaak bepaalt uiteraard.
We gaan het merken, ben wel erg benieuwd.
Hoe komt het overigens dat de VST en IMS bakjes naar jouw idee juist extra channeling hebben bij light roast koffies? Je zou denken dat een goed bakje dit juist zou tegengaan?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

12
Omdat het supergoede bakjes zijn waarbij alle gaatjes met een laser zijn gemaakt en allemaal gelijk. Alles moet dus "goed" zijn van alle variabelen voor een zichtbaar mooie extractie. Dus ook de gebrande boon naast de verdeling en tamp. Het kost moeite maar je krijgt wel een intensere smaak. Ook niet altijd lekkerder of beter.

Een goedkoop bakje creëert veel minder tegendruk omdat de gaatjes een fractie groter zijn en niet allemaal gelijk en het zijn vaak minder gaatjes dan die in een IMS of VST. Het water sijpelt er dus makkelijker doorheen bij een normaal bakje. Channeling zegt niet alles. De smaak bepaalt daarom namelijk altijd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
Ik word wel blij van een mooie tamper hoor. Heb er zelf eentje van Bravo, met een veer erin dus. Naast dat die mooi zijn voegt het ook wel iets toe aan de workflow. Uiteindelijk wordt het toch een soort automatisme dus zou een Pullman die rol ook prima in kunnen vullen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

15
bobbee schreef: zo 14 aug 2022, 22:36 Omdat het supergoede bakjes zijn waarbij alle gaatjes met een laser zijn gemaakt en allemaal gelijk. Alles moet dus "goed" zijn van alle variabelen voor een zichtbaar mooie extractie. Dus ook de gebrande boon naast de verdeling en tamp. Het kost moeite maar je krijgt wel een intensere smaak. Ook niet altijd lekkerder of beter.

Een goedkoop bakje creëert veel minder tegendruk omdat de gaatjes een fractie groter zijn en niet allemaal gelijk en het zijn vaak minder gaatjes dan die in een IMS of VST. Het water sijpelt er dus makkelijker doorheen bij een normaal bakje. Channeling zegt niet alles. De smaak bepaalt daarom namelijk altijd.
Afbeelding
Ah op die manier, ik wist wel van de preciesie waarmee de IMS en VST bakjes worden gemaakt, maar wist niet dat dat de tegendruk/weerstand dusdanig vergroot. Je zou denken dat meer tegendruk van het bakje zelf misschien juist zou toelaten om groffer te malen misschien, en daardoor juist minder channeling zou ontstaan? Maar goed, ik weet er lang niet genoeg van om te kunnen zeggen of dat ook maar enigszins kan kloppen of niet :D

Hoe dan ook, vanmorgen twee dubbele shots gemaakt, een met de Caffenation bonen, en een met de Andy bonen. Allebei minimale channeling eigenlijk, dus dat is weer een win voor mij. Smaakten allebei ook super. Dat gezegd hebbende, altijd recht tampen met zo een Pullman spreekt mij ook wel aan.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

16
Ypuh schreef: ma 15 aug 2022, 08:23 Ik word wel blij van een mooie tamper hoor. Heb er zelf eentje van Bravo, met een veer erin dus. Naast dat die mooi zijn voegt het ook wel iets toe aan de workflow. Uiteindelijk wordt het toch een soort automatisme dus zou een Pullman die rol ook prima in kunnen vullen.
Bravo is ook wel erg mooi natuurlijk, en kun je ook niet schuin mee tampen, hmm.. misschien ook eens over nadenken! Ik maak normaal gesproken 2-3 espressos per dag, dus het is niet zo dat workflow er echt toe doet zoals in een koffiebar, maar goed, het is toch wel fijn om gemakkelijk en intuitief te werk te kunnen gaan. (Mede) daarvoor ben ik ook van een Specialita naar een Niche overgestapt en dat was een goede keuze.

17
Met een pullman kun je gewoon schuin tampen tov het filterbakje.

Staan ook op aliexpress. Misschien is het wat voor je.
€ 62,73 23%OFF | Pullman Verstelbare Effen Handvat Koffie
https://a.aliexpress.com/_uXyVyZ

DiRossi maakt mooie tampers en je kunt je filterbakje opsturen en maken dan een passende Tamper naar jouw wensen. En mooi Nederlands product.

https://dirossi.nl/

Ik heb er 1 van hun voor mijn pavoni.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

18
bobbee schreef: ma 15 aug 2022, 10:37 Met een pullman kun je gewoon schuin tampen tov het filterbakje.

Staan ook op aliexpress. Misschien is het wat voor je.
€ 62,73 23%OFF | Pullman Verstelbare Effen Handvat Koffie
https://a.aliexpress.com/_uXyVyZ

DiRossi maakt mooie tampers en je kunt je filterbakje opsturen en maken dan een passende Tamper naar jouw wensen. En mooi Nederlands product.

https://dirossi.nl/

Ik heb er 1 van hun voor mijn pavoni.
Ik heb meerdere ervaringen gezien waarbij men enkel recht kan tampen met een pullman, gezien de strakke fit. Ligt er misschien aan icm welk bakje?

DiRossi ziet er ook erg tof uit, ga ik ook even over denken, ik kende het nog niet!

19
Heb er ook 1 gehad, 1 van de eerste. Ik vind het irritant dat door de strakke fit je de puck mee omhoog trekt bij het eruit halen van de tamper.
Kan het oplossen met een draai beweging maar blijft een extra handeling terwijl niemand proeft als er een randje koffie maalsel blijft staan. Recht tampen kun je leren, vingers langs de rand en Tamper als een degen vasthouden, draaien en je voelt of je recht tampt.
Ik heb nu level tampers met variabele diepte. Zowel platte palm tamper als een standaard vormgegeven tamper. Handig voor als mijn zoon koffie maakt.

Ik deel het slechts ter info hoor.

20
bobbee schreef: ma 15 aug 2022, 15:45 Heb er ook 1 gehad, 1 van de eerste. Ik vind het irritant dat door de strakke fit je de puck mee omhoog trekt bij het eruit halen van de tamper.
Kan het oplossen met een draai beweging maar blijft een extra handeling terwijl niemand proeft als er een randje koffie maalsel blijft staan. Recht tampen kun je leren, vingers langs de rand en Tamper als een degen vasthouden, draaien en je voelt of je recht tampt.
Ik heb nu level tampers met variabele diepte. Zowel platte palm tamper als een standaard vormgegeven tamper. Handig voor als mijn zoon koffie maakt.

Ik deel het slechts ter info hoor.
Wordt gewaardeerd! Ik probeer nu inderdaad die techniek te gebruiken die je beschrijft, gaat best wel goed, maar ik vind dat toch wel een kwestie van goed opletten. Dan draai ik juist liever de tamper denk ik.

Misschien is het mee eruit trekken van de puck bij de Big Step mkII of III ook alweer opgelost?. Hoe dan ook ik neem het allemaal even mee in mijn afweging!

Die Pullman tampers bij Ali vind ik trouwens toch lichtelijk bedenkelijk...