Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

91
Ypuh schreef: wo 17 aug 2022, 10:47
Afbeelding
kun je een grotere afbeelding plaatsen? Is nu nauwelijks te lezen wat er staat ;-)

je weegt de bonen niet voor en na branding? Veel informatie ontbreekt...

aan de vrij rechte lijn van de BT lijkt af te lezen dat je weinig energie hebt in de machine en dat met het lage vermogen de brander moeite heeft naar het doel toe te ploeteren. Wanneer je heter voorverwarmt en meer vermogen in het begin houdt, kun je eerder vermogen minderen en luchtstroom meerderen waardoor je die gebogen lijn krijgt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

92
Kleur is ook iets waar ik niet zoveel mee kan. De ene boon smaakt zeer lekker licht gebrand de ander komt juist donkerder beter uit. En of dat nu aan het profiel, de boon, de apparatuur, omgevings facturen als temp, luchtvochtigheid ligt hoe die lekker eruit komt....het blijft lastig.

Drink nu een v60 van een Colombia. Te donker gebrand dan ik had gestuurd. Heerlijk! Zacht, balans etc.

De Kenia die ik van de week licht had gebrand voor koffie met de kennis die ik heb (minimaal in mijn beleving) is niet te zuipen.

Shoot me.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

93
Er zijn inderdaad veel variabelen.

Ook wat de een 'licht' gebrand vindt en de ander 'medium' noemt.

De Kenia die je van de week 'licht' brandde is wellicht, als je die even opbergt, over 3 weken erg lekker!

Sommige bonen kleuren eerder donker dan anderen die meer op hun mieter moeten hebben voor ze zo donker worden.

Maakt het allemaal wel spannend!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

94
fransg schreef: wo 17 aug 2022, 10:53 je weegt de bonen niet voor en na branding? Veel informatie ontbreekt...

aan de vrij rechte lijn van de BT lijkt af te lezen dat je weinig energie hebt in de machine en dat met het lage vermogen de brander moeite heeft naar het doel toe te ploeteren. Wanneer je heter voorverwarmt en meer vermogen in het begin houdt, kun je eerder vermogen minderen en luchtstroom meerderen waardoor je die gebogen lijn krijgt.
Hier een linkje: https://i.imgur.com/zlm5LGH.png

Ik weeg de bonen wel, maar weet niet hoe je die properties weergeeft in deze afbeelding. Volgens mij was deze batch 350g in 289g out.

Had deze batch inderdaad op een lager vermogen (40%) en wat constanter, omdat ik zo het gevoel had wat meer controle te hebben en niet de temperatuur te overschieten. De batch ervoor ging hopeloos mis namelijk.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

95
Ypuh schreef: wo 17 aug 2022, 13:59 Hier een linkje: https://i.imgur.com/zlm5LGH.png
Kunt deze eenvoudig in het bericht plaatsen, bij aanklikken wordt het dan groot:
Ypuh schreef: wo 17 aug 2022, 13:59 Ik weeg de bonen wel, maar weet niet hoe je die properties weergeeft
Ik vul die hier in (Roast -> Properties):
Heb jij die dingen ook ingevuld? Ik zou verwachten dat ze dan ook verschijnen in je overzicht, maar kan ik mis hebben.

Je werkt ook nog in Fahrenheit, zou in Celsius voor ons helderder zijn denk ik.

96
Als ik jouw profiel goed lees lijkt het erop dat je de power vanaf ~1 minuut tot na eerste krak op hetzelfde niveau laat staan. Hetzelfde met de ventilatie/lucht (Smoke vermoed ik?).
Als je naar het profiel van Frans en die van mij kijkt zul je zien dat de power langzaam gedurende het branden steeds meer omlaag gaat en de ventilatie/fan omhoog. Hier zijn vele redenen voor maar de belangrijkste is wel dat je bonen in het begin meer energie nodig hebben om op te warmen (van kamertemperatuur naar 160 graden) dan daarna. Blijf je maar doorstoken op hetzelfde niveau dan pomp je veel te veel energie in je bonen en verlies je de controle en vliegen je boontjes de bocht uit. Als je dan een halve minuut te lang door brandt kan het inderdaad dat je bonen zwart worden.

Ik vond zelf de instructiefilmpjes van Mill City Roasters erg verhelderend. Staan allemaal op youtube.
Canters Coffee

97
Veel verstandige aanbevelingen hierboven gelezen. Ik adviseer om in het begin zoveel mogelijk variabelen constant te houden. Steeds dezelfde hoeveelheid branden van steeds dezelfde boonsoort. Er is al genoeg variëteit die je niet in de hand hebt. Braziliaanse bonen zijn goedmoedig in de brander, goede boon om te beginnen.
Hoe donker de branding wordt is altijd wel een dingetje. Voor mij werkt het het beste om te sturen op eindtemperatuur bij afnemende rate of rise. Hoor je de tweede krak beginnen in je brander? De temperatuur waarop die begint kan je ijkpunt worden. Bij mijn Bullet 235 graden, maar dat zal bij elke brander anders liggen. Voor donkere espresso kan je die dan als eindpunt aanhouden. De meeste mensen houden van lichter gebrand.
Hieronder mijn branding van vandaag.
Wel op de gewenste temperatuur geëindigd, maar duurde te lang omdat ik aan het eind te weinig energie over had. 12 tot 13 minuten totaal is mijn richtsnoer.
De grafiek geeft twee lijnen voor temperatuur en ROR, een vanuit de bean probe ( rood en blauw) en een vanuit de infrarood sensor. ( zwart en paars)De laatste is meer precies.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

98
Jaaaa! Het is gelukt. Ik heb per ongeluk een heerlijke koffie gebrand. Denk dat het deels komt doordat ze nog extreem vers zijn (24u geleden), maar een heerlijk zachte en zoete Braziliaanse met een klein bittertje van de cremalaag. Wetende dat het kan is alvast een goede motivator voor de volgende branding.

Heb de tips hier gevolgd door wat meer vermogen te gebruiken en lagere fan-speed aan het begin en ook een wat grotere batch. Ik denk dat ik de bonen iets onder brandde en te langzaam. Deze zijn ook een fractie donkerder (goede medium roast) maar daardoor wel mooi egaal gebrand.

Branding 1 van gister (bovenstaande): Branding 2 van gister (iets korter/heter gebrand maar nog niet geproeft):
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.