Welke beginners Semi-automaat

1
Ik ben mij langzaam aan het orienteren op een semi-automaat. Ik ben (nog) geen connaisseur qua smaak, maar wil wel graag redelijk makkelijk kunnen leren hoe lekkere espresso's te zetten (en twee keer per dag een cappuchino voor mijn partner). Ik heb me al wat ingelezen, en heb slechts een beperkt budget beschikbaar. Idealiter wil ik 175-250 uitgeven aan de automaat en 200-275 aan de maler, maar het hangt ook een beetje van aanbod en keuze af. Met dat budget wordt het dus tweedehands.

Op marktplaats heb ik de volgende automaten die allemaal betaalbaar zouden moeten kunnen zijn :-).

- Quick Mill 820 of soortgelijk (2820, 3000); + Thermoblock warmt snel op en energiezuiniger, - minder goed voor cappuchino, - lelijk
- Rancilio Silvia; + meer vermogen voor cappuchino, - temperatuur schommelt (wil dan eigenlijk met PID en isolatie voor boiler)
- Ascaso Steel UNO; + goed vermogen en ziet er goed uit; - niet altijd verkrijgbaar, weet niet of kwaliteit altijd top is
- ECM Botticelli 2; + goed vermogen en ziet er goed uit; - lijkt lastig in redelijke staat te krijgen

Ik zie bij eigenlijk al deze apparaten vaak staan dat ze prima voor espresso zijn, maar minder voor capuchino door de wachttijd. Echter binnen mijn budget lijkt me dat ik dit gewoon moet accepteren (bovendien is het voor zo'n twee cappuchino's nog wel te doen, denk ik).

Qua maler weet ik het echt niet:

- Eureka Mignon (Silence?) (ik zou graag de Specialitata willen, maar die is weer iets duurder)
- Rancillio Rocky (middenklasser?)
- Quick Mill 006
- Bezzera BB005
- Wilfa Svart Uniform (beetje een wildcard, maar met deze zou ik de maler van de cafetiere en filter ook de deur uit kunnen doen

Ten slotte heb ik nog een tweede wildcard; voor de de WAF zou een maler en automaat in een erg goed uit komen. Ik heb al een aantal Quick Mill 3035 voorbij zien komen, en dat zou best kunnen werken. De maler zal allicht minder zijn, maar hoe groot is dat verschil voor de niet-kenner?

Re: Welke beginners Semi-automaat

2
Wanneer je binnen budget wilt blijven is een Quickmill een uitstekende keus.
Wel zorgen dat je daarbij de zware messing filterdrager hebt en niet de "blikken" variant.
Een Botticelli 1 heeft al een pid (zonder schermpje). De 2 heeft in tegenstelling tot de Silvia niet perse een pid nodig.

Qua molen zou een BB005 heel mooi zijn.
Een Eureka specialita wil nog wel eens voorbijkomen, maar daar moet je snel bij zijn.
Een maler combineren voor espresso en andere zetmethoden gaat nooit werken.
Desnoods koop je voor filter etc een handmolen.

3
quickmill 820, niet te oud d.w.z. model met messing PF zoals HanR zegt is fijn ding. dit model vind ik persoonlijk juist mooi om te zien. design klassiekertje. nadeel: druk is vrij hoog en niet bij te stellen door gebrek aan OPV.

BB005 is non nonsense maler maar maalt prima en betrouwbaar. een Eureka mignon oud model is ook niet gek. goed gebouwd, zware motor en past qua stijl ook goed bij de Quick. enige nadeel is dat die oude Mignons luider zijn.

let wel op met wat je koopt op MP. vaak achterstallig onderhoud!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Naast de voorloper van de QM 820 stond bij ons een Mini Mazzer. Maakten we prima espresso's me. Is natuurlijk geen Grind On Demand, maar je hebt wel wat staan.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5
Als ik dit zo lees is de Quick Mill dus een redelijk veilige keuze. Kun je aan het registratienummer zien hoe oud deze is (en hoe herken je de zware messing filterdrage ten opzichte van de blikken variant - is dat makkelijk op foto's te zien.

Ik zag op Marktplaats ook een paar goedkope Botticelli 2's staan, die me wel leuk leken, maar vrees door dezee goedkope prijs onderhoudsachterstand (ondanks dat verkopers uitdrukkelijk zeggen dat ze prima onderhouden zijn), en heb geen zin in 100'en euros extra kosten naderhand voor reparaties en revisies.

Qua maler ga ik het geheel in de gaten houden om te kijken of er een Bezzera, Mignon of Mazzer Mini naar voren komt. Dankjulliewel alvast!

Als ik het goed begrijp is een inbegrepen maler (QM 835/2835/3035) dus niet een goed idee omdat de kwaliteit signifant minder is dan een losse machine en een van deze malers?

7
Ik heb hier al jaren een Rancilio Sylvia.
Zodra je door hebt hoe de temperatuur in dat ding werkt heb je er wel redelijk controle over ook zonder de PID.
Een soort handigheidje opbouwen met dit apparaat is wel een vereiste.

Vooral de stoomfunctie voor melk opschuimen scoort de Rancilio erg goed in uit verschillende tests die ik toen bekeken heb.

Nadeel van dit apparaat is wel dat het roest als een malle. Zowel mijn eerste die ik toen via MP had gekocht zat er volledig onder, ook de nieuw uit winkel aangeschaft model begon hier en daar plekken te krijgen. Gelukkig heb je daar lak voor en heb ik hem tijdig goed likje verfbeurt gegeven :D

8
Dank voor alle reacties! Ik heb eens op marktplaats zitten struinen en zeker de goed onderhouden Quick Mill 820's gaan erg snel. Ik zit nu te twijfelen of ik op een van de volgende drie advertenties zal bieden:
Als iemand wijsheid heeft, hoor ik het graag!

Met betrekking tot de maler, kijk ik naar de Bezzera's. Er staat er een op met een timer en een zonder. Is de timer nuttig/zuiver bij dit model, of is zonder ok? En wat zijn gemiddelde prijzen voor deze malers?