Dan maar zelf ;) - even voorstellen

1
Hi iedereen,

mijn naam is Jaimie Peeters. Ik ben 46, woon in Haarlem en ben fotograaf/filmmaker van beroep.

Laat ik meteen even de titel uitleggen van deze post. Mijn persoonlijke (!) ervaring is dat van de 100 kopjes cappuccino die ik voorgeschoteld krijg her en der, ik er misschien 10 echt lekker vind. Daarom blijven er maar een paar plekjes over waar ik dan ook heen ga om hiervan te genieten.

Ik vond het altijd maar raar dat niet iedere koffietoko een goeie cappuccino kon maken. Vaak waren ze ook veel te warm, of zelfs te koud. Ik begreep dat nooit. Dat is toch je vak, dacht ik dan.

Nu heb ik zelf een kleine droom dat ik ooit eens een koffietentje open in bijv Portugal ofzo. Dus dacht ik laatst. Dan is het minstens nodig dat je wel weet hoe je koffie zet haha, toch?

En aangezien ik dus heel weinig lekkere cappuccino's krijg, dacht ik 1 en 1 is 2. Ik ga de SCA opleiding doen. De foundation module is volgende week. "Dan maar zelf". Ik ben voornemens om ook de intermediate en de pro modules te doen. Dan kan ik in ieder geval zeggen dat ík (hopelijk) wel weet hoe je een goeie cappuccino zet .. én mocht ik de kans krijgen om een koffietentje te openen, dat ik dan in ieder geval weet hoe je een goeie kop zet.

Maar, we beginnen bij het begin. Ik heb nog 0 verstand van machines etc. Dat ga ik vast allemaal volgende week horen waarna ik hier op zoek zal gaan naar een goeie set. Een ding valt mij al op in de diverse berichten hier over de zoektoch naar een set, is dat telkens genoemd wordt "Begin met een goeie molen". Mag ik concluderen dat het belangrijker is hoe de bonen gemalen worden, dan hoe de machine werkt?

Thanks voor het lezen en als newbie zal ik hier nog heel veel gaan leren.

gr Jaimie

Re: Dan maar zelf ;) - even voorstellen

2
Dag Jamie,
Welkom en leuk verhaal.
En ja, de molen is heel belangrijk. De grootste stappen proefde ik steeds na het in gebruik nemen van een betere molen. En dan moet je daarin ook nog kiezen waar je smaakprofiel ligt: kies je voor konische schijven of platte. Maar daar kunnen anderen veel meer over vertellen dan ik.
Veel plezier en loop je dromen achterna, maar blijf met de voeten op de grond. ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

3
Welkom!
Tja die molens, kijk een espresso machine is in principe een apparaat dat x hoeveelheid water onder y(=< 9bar) druk van een temperatuur zo tussen de 88c - 94c moet brengen. Hoe de vormgeving is, wat de onderdelen zijn, het heeft wel invloed op de levensduur, en vooral de repareerbaarheid (denk daarbij bv aan de plastic-fantastic crap van Sage en consorten) die een grote rol spelen. Natuurlijk brengt de manier van gebruik ook een voorkeur voor bepaalde ontwerpen met zich mee, Single Boiler, HX, Double boiler, maar allen proberen ze hetzelfde te doen.
Bij een molen spelen hele kleine veranderingen, afwijkingen, onvolkomenheden/afstellingen etc een enorme rol in hoe de bonen in gemalen koffie veranderen, hoe de diverse deeltjes in grote variëren, hoeveel heel fijn stof er geproduceerd word, en dat speelt een heel grote rol in de te bereiken smaak en vooral ook de herhaalbaarheid.
De eerste signalen van een molen met problemen is dat je koffie 'all over the place' is, de ene keer zuur, de andere keer bitter, op dezelfde maling een langzame doorloop en een andere keer een veel te snelle.
Waarschijnlijk zijn er bergen lieden hier die dit veel beter weten te verwoorden, maar je molen is 75% van het totaal als het op goede koffie aankomt. En dan ben ik misschien nog wel veel te conservatief in die inschatting.
Maar om het even, leuk te horen dat je er zo serieus instapt om naar je toekomstplannen te willen werken, ik ben heel nieuwsgierig naar die cursus, houd ons op de hoogte wat je er van vond en wat je allemaal opgestoken hebt!

Groeten, Wilco

4
RoosW schreef: di 30 aug 2022, 11:43 Welkom!
Tja die molens,....ik ben heel nieuwsgierig naar die cursus, houd ons op de hoogte wat je er van vond en wat je allemaal opgestoken hebt!

Groeten, Wilco
Dank je voor je uitgebreide fijne uitleg Wilco. Ik begrijp het nu helemaal. Het is mij alleen nog onduidelijk waarom de maling zo'n groot verschil kan maken in de smaak van de koffie. Maar dat ga ik vast allemaal leren.

6
jaimiepeeters schreef: di 30 aug 2022, 12:42
RoosW schreef: di 30 aug 2022, 11:43 Welkom!
Tja die molens,....ik ben heel nieuwsgierig naar die cursus, houd ons op de hoogte wat je er van vond en wat je allemaal opgestoken hebt!

Groeten, Wilco
Dank je voor je uitgebreide fijne uitleg Wilco. Ik begrijp het nu helemaal. Het is mij alleen nog onduidelijk waarom de maling zo'n groot verschil kan maken in de smaak van de koffie. Maar dat ga ik vast allemaal leren.
Beste Jaimie, een duurdere maler onderscheidt zich in het algemeen in de consistentie van de maling. Dus zo weinig mogelijk spreiding in de maten van je maalsel - weinig "stof" en weinig "grote brokken". Zo'n groot mogelijk deel van je gemalen koffie heeft hetzelfde formaat. Mede daardoor wordt je proces van espresso zetten beter voorspelbaar en vindt overal in je maalsel hetzelfde proces plaats. Dat leidt tot meer consistente koffie. "Stof" heeft meer contactoppervlak, krijgt meer contact met water en krijgt de onwenselijke bittere tonen mee. "Brokken" krijgen minder extractie en dat leidt weer tot zure tonen.

En welkom!
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

7
Welkom.

Eigenijk is het begin met vers gebrande koffie liever niet ouder dan een week of 2 a 3..ongeveer.

Dan de maler en dan de machine.

Koffie zetten is precisie werk wat betreft branden en het malen van de boon, en het is net als met fotograferen... De opleiding is grappig om te doen maar je leert het echte werk, gevoel ontwikkelen door het veel te doen. De opleiding kan zelfs nog uitgaan van andere brew ratio's gericht op de horeca ipv dat wat echt lekker is...we zien je op ons forum!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!