Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

101
Zojuist m'n eerste branding gedaan op de recent aangeschafte bullet r1. Met de manual bij de hand en op basis van een standaard recept ging het best wel aardig. De machine met de kont uit het raam gezet en van achter de pc het roosteren uitgevoerd.

Voordelen:
Machine werkt echt top. Aansluiten op de software was ook een fluitje van een cent.
De software geeft erg duidelijk weer hoe het er aan toe gaat met de bonen. Er het feit dat de machine 'praat' in welk proces hij zit is ook fijn.
Machine voelt echt heel degelijk aan en zit stevig in elkaar.
De power van de heater en fan zijn ook erg goed.
Machine detecteert automatisch dat de bonen erin gaan en ook gaat automatisch het koelsysteem aan als de bonen in cooling modus gaan.

Aandachtspunten:
De waterdamp/rook die eruit kwam was veel meer in vergelijking met de kaleido Sniper m2. Kennelijk zit daar iets in wat het toch beter afhangt.
De vliesjes van de bonen komen niet enkel aan de achterkant eruit, maar ook uit de voorkant in de koelbak terecht. Dit had ik dus niet door en toen ik hem liet afkoelen zat de gehele kamer onder de vliesjes door de blowers. Vrouw des huizes weer blij dus :D

Bijgevoegd het profiel en nog wat foto's. Heb geen idee wat het yellowing is, maar had dit voor de lol aangeklikt.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.
Bijlagen

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

105
Ziet er goed uit. De Bullet is gevoelig voor de wijze waarop je de rook afvoert. Zo al jij het doet werkt het prima, maar als er buiten wind staat heeft dat invloed op de werking van de fan en dus op je brandresultaat. Tussen de koelbak en de koelfan hoort een filter te zitten dat voorkomt dat de chaff wordt weggeblazen. Ook is het slim om de koellucht via een slang naar buiten af te voeren, scheelt stank in huis en, belangrijker, de warme lucht kan zo niet de inductiemodule die onder de buik van de Bullet zit verhitten. Een adapter om de slang op de koelbak aan te sluiten kan je printen, net als een adapter voor de afvoer van de gewone fan. Zie de website van Aillio waar je de bestanden daarvoor kan downloaden.
Er is ook een Facebook community voor de Bullet waar je veel info kan vinden.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

106
Nog iets,
Je zet de achterpootjes van de brander op een boekje zie ik. Daarmee leunt de brander naar voren en hopen de bonen zich een beetje op voor in de drum.de bonen worden zo minder gelijkmatig door de drum verwarmd. Wellicht dat de bonen, zo op de foto te zien, daarom niet hetzelfde gekleurd zijn. De aanbeveling van Aillio is om de brander “waterpas” te zetten.

108
kilo schreef: Nog iets,
Je zet de achterpootjes van de brander op een boekje zie ik. Daarmee leunt de brander naar voren en hopen de bonen zich een beetje op voor in de drum.de bonen worden zo minder gelijkmatig door de drum verwarmd. Wellicht dat de bonen, zo op de foto te zien, daarom niet hetzelfde gekleurd zijn. De aanbeveling van Aillio is om de brander “waterpas” te zetten.
Bedankt. Zal volgende keer even een waterpas meenemen. Volgende keer wordt het ook op het balkon branden. Nu was het echter vrij vochtig buiten.
fransg schreef: vr 09 sep 2022, 18:10 Ziet er heel netjes uit!
Dankjewel!
kilo schreef: Ziet er goed uit. De Bullet is gevoelig voor de wijze waarop je de rook afvoert. Zo al jij het doet werkt het prima, maar als er buiten wind staat heeft dat invloed op de werking van de fan en dus op je brandresultaat. Tussen de koelbak en de koelfan hoort een filter te zitten dat voorkomt dat de chaff wordt weggeblazen. Ook is het slim om de koellucht via een slang naar buiten af te voeren, scheelt stank in huis en, belangrijker, de warme lucht kan zo niet de inductiemodule die onder de buik van de Bullet zit verhitten. Een adapter om de slang op de koelbak aan te sluiten kan je printen, net als een adapter voor de afvoer van de gewone fan. Zie de website van Aillio waar je de bestanden daarvoor kan downloaden.
Er is ook een Facebook community voor de Bullet waar je veel info kan vinden.
Dat filter tussen de koelbak en koelfan zie ik niet zitten helaas. Hij is tweedehands, dus wellicht ligt die daar nog ergens. Zal eens een berichtje sturen. Zal ook eens kijken naar die adapters. Bedankt in ieder geval.

FrancisPavoni schreef: Je kunt ook je assen aanpassen in de software. Dan kun je als maximum bijv 230 graden instellen ipv 400 qua tijd 10 minuten.
Handig, zal ik doen.
FrancisPavoni schreef: Gefeliciteerd!
Yellowing heeft betrekking op de overgang van de bonen van groen naar bruin. Halverwege zijn ze geel of lichtbruin. Bij mijn aillio vaak rond de 160 graden (ibts).
Ahaa okee. En houdt die overgang nog meer in los van de kleur?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

110
Dat filter tussen de koelbak en koelfan zie ik niet zitten helaas. Hij is tweedehands, dus wellicht ligt die daar nog ergens. Zal eens een berichtje sturen. Zal ook eens kijken naar die adapters. Bedankt in ieder geval.
Je kan zelf een filtertje maken van bijvoorbeeld een scotch brite schuur doekje. In de vorm knippen zodat het voor de fan past.