Re: Machines met korte opwarmtijd

44
In jullie ogen is mijn apparaat waarschijnlijk 3 x niks of zelfs 4 x niks de Solis Barista Triple Heat - 1011 maar deze jongen heeft wel na 5 minuten een apparaat wat op bedrijfs temperatuur is en een bak heerlijke espresso ,wat kan het koffie leven toch simpel zijn.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

45
Ben70 schreef: vr 16 sep 2022, 18:07 In jullie ogen is mijn apparaat waarschijnlijk 3 x niks of zelfs 4 x niks de Solis Barista Triple Heat - 1011 maar deze jongen heeft wel na 5 minuten een apparaat wat op bedrijfs temperatuur is en een bak heerlijke espresso ,wat kan het koffie leven toch simpel zijn.
Oja. en dat zonder storingen van 2017 tot heden , heeft geen koperen boilers maar 2 van rvs ,en een verwarmde zetgroep ,van oudsher word er koper voor de boilers gebruikt is dat een voordeel? ik denk het niet rvs is lastiger te bewerken de aansluitingen worden geschroefd of tig gelast, geen solderingen , in mijn ogen beter.

46
Begrijp ik nou goed dat het een dual boiler is met HX? Wat is daar het voordeel van?

Wbt koper vs rvs, ik heb altijd begrepen dat koper warmte goed vasthoudt/geleidt en minder gevoelig is voor kalk. Verder ben ik op dat gebied geen techneut, dus zijn er vast mensen die er meer van weten.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

48
Tis net als je een nieuwe keuken koopt. Dan begint zo'n verkoper te praten en hij noemt dan niet het woordje plank maar Regal. Een Regal van die maat en die maat met die oven, moeilijk, moeilijk. Ik dacht destijds waarom heeft hij het nu over Regal, maar het gros van keukens komt natuurlijk uit Duitsland en daar kennen ze in dit verband het woord plank niet. Even tekenen, en, vervolgens rekenen, ja, ja wat zal dat gaan kosten, maar daar trekt hij zich voor terug in een aparte ruimte. Vervolgens na een paar minuten kwam hij uit wat ik maar noem zijn afgesloten rekenhok, en hij ons, ik weet niet meer of hij nu vrolijk, ernstig of triomfantelijk, aan keek en hij dit voor deze prijs kon leveren.

Je weet nooit in hoeverre je belazerd wordt en of het nu dan ook echt, met al die Regal zus en zo, een goede prijs is.

Moraal van het verhaal heb je er vrede mee voor prijs en die kwaliteit. Zo ook voor een kofffiemasjien. Ik heb een Duitser op YouTube latte art zien maken met een Sage (Breville/Solis) waarvan ik dacht, kon ik dat maar met mijn LMLM. Zal eens kijken of ik die filmpjes nog kan vinden.

49
Verenjano schreef: zo 18 sep 2022, 19:10 Begrijp ik nou goed dat het een dual boiler is met HX? Wat is daar het voordeel van?

Wbt koper vs rvs, ik heb altijd begrepen dat koper warmte goed vasthoudt/geleidt en minder gevoelig is voor kalk. Verder ben ik op dat gebied geen techneut, dus zijn er vast mensen die er meer van weten.
Materiaal houd goed warmte vast, of materiaal geleid goed ,het is het een of het ander ,beiden is niet mogelijk
koper geleid beter als rvs , van koper is er maar 1 soort, messing is geen koper, van rvs zijn er tientallen soorten, er zijn soorten die mindergeschikt zijn om er een boiler van te maken, een gelaste RVS verbinding is vele malen schoner als gesoldeerde koper verbinding ,ook hard soldeer is een niet schone verbinding ,word ook niet gebruikt in de voeding industrie, maar wel voor een espresso machine, de meeste fabrikanten zijn vastgeroest in de oude methodes, E61 uitvinding is al 60 jaar oud, zou er in die 60 jaar geen verbeteringen uitgevonden zijn? ik weet van wel

50
Ben70 schreef: ma 19 sep 2022, 13:39de meeste fabrikanten zijn vastgeroest in de oude methodes, E61 uitvinding is al 60 jaar oud, zou er in die 60 jaar geen verbeteringen uitgevonden zijn?
Welke fabrikanten zijn volgens jou 'vastgeroest'?

Dat iemand de E61 groep gebruikt bewijst nog niet dat er sprake is van 'vastroesten'. Rocket machines met E61 beschikken over allerlei moderne snufjes. De Londinium gebruikt een klassieke zetgroep die inmiddels ook door anderen weer wordt herontdekt en ieder hangt er de eigen noviteiten achter, apps, thermistors, alternatieve control boards ter vervanging van de meestgebruikte. Onze eigen Kees van der Westen zit nooit stil. La Marzocco innoveert en scoort daarmee, Sanremo heeft hun eigen zetgroepen met bedienings-schermpjes erop. Niet dat alles per se 'modern' moet zijn want ook de vintage machines worden gerestaureerd en in oude luister hersteld voor de liefhebber.

Wees in hemelsnaam tevreden met jouw machine, deel je ervaringen, toon mooie foto's en filmpjes en deel je vreugde maar houd op met ruzie zoeken want niemand is het vreselijk oneens met je, het is alleen zo dat vrijwel niemand hier popelt om zo'n machine als de jouwe te hebben. Is geen probleem toch?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino