Re: Machines met korte opwarmtijd

71
kilo schreef: ma 19 sep 2022, 20:41 De actuele kosten voor een KWH zijn lees ik al 88 eurocent.
Vroeger was een KvdW machine erg duur, maar voor 88 cent wil ik er wel drie

Maar bedoel je 88cent per uur, of per dag? Welke bron heb je voor deze gegevens?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

72
Van Google, de kosten van een KWh bij Eneco. Dat zijn dus de kosten van een variabel contract dat je op dit moment sluiten wil inclusief belastingen. 0,889 eurocent per KWh.
Ik gebruik ook zo’n 30 KWh per maand. Dat wordt dan ruim 300 euro per jaar. Best veel, maar een hobby mag wat kosten natuurlijk. Wel begrijp ik de mensen die een espresso machine willen die snel warm is en minder verbruikt.
Met onze E 61- en hendelmachines verwarmen we een paar liter water tot 100 graden en via dat water 7 kilo metaal van de groep tot 90 graden om er voor te zorgen dat we 30cc water van 92 graden door de koffiepuck kunnen persen.
Wel beschouwd absurd inefficient.
De technologie van deze machines is ouder dan 60 jaar, toen de technologische mogelijkheden beperkter waren, toen energie nog zo goedkoop was dat het geen factor van betekenis was. En de machines waren qua concept gemaakt voor de horeca, en daar met 300 espresso’s per dag efficiënter dan zoals wij ze gebruiken voor 3 espresso’s.
Dus wat mij betreft goed dat bij de innovatie in espressomachines voor thuisgebruik ook het energieverbruik een rol gaat spelen.
Onze machines zijn als (nieuw gemaakte) oldtimer auto’s. Ze rijden 1 op 5, maar dat geeft niet, want ze zijn mooi en we houden van ze.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

74
Marcje schreef: ma 19 sep 2022, 20:12 Bij ons staat hij aan van 6:30u to 20:00u en dan kom ik ook dik boven de 40kWh per maand. Moet nog steeds meten hoeveel het nu is, nadat de boiler geïsoleerd is.
Ben wel benieuwd of isolatie helpt, Marc. Lijkt me interessant om het verbruik op die manier een beetje te drukken.

Wat heb je voor materiaal gebruikt om ‘m in te pakken?
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

76
bobbee schreef: ma 19 sep 2022, 21:45 Ik zit bij Vattenfall. Per 1 oktober wordt het verhoogd naar 0,44 per kWh.

Dan zit je goed. Maar is dat niet de kale stroomprijs? Kijk je bij Vattenfall voor het afsluiten van een variabel contract, dan vragen ze inclusief alle belastingen 1,09 euro voor een KWh.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

79
kilo schreef: Ik zit bij Vattenfall. Per 1 oktober wordt het verhoogd naar 0,44 per kWh.

Dan zit je goed. Maar is dat niet de kale stroomprijs? Kijk je bij Vattenfall voor het afsluiten van een variabel contract, dan vragen ze inclusief alle belastingen 1,09 euro voor een KWh.
Dit is wat voor mij geld:

[img]https://up.picr.de/44387142us.jpg[/img]

35 cent per kWh vanaf 1 oktober. Ik krijg 25% blijven loont korting omdat ik trouw ben.
Afbeelding

Maar ja, kijk dat gas eens gaan. Ik heb een mooie laserkachel klaarstaan en 200 liter schone petroleum voor de winter. Dus de Londinium blijft aan!
Afbeelding

Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’