bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:35Weet je ook hoe die makker dat voorelkaar heeft gekregen? Heel veel zonnepanelen, warmtepomp etc?
geen idee, het is een huurhuis maar misschien heeft de woningbouwvereniging voor zonnepanelen gezorgd. Dat lijkt erop aangezien hij negatief kWh had.
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:35
Ik vond dat bericht van de bakkers wel duidelijk eigenlijk. Ze betalen meer. Veel meer.
Dat zag ik ook, maar zoals eerder ben ik benieuwd wat zij dan al die tijd betaalden. Is hun tarief nu hetzelfde als dat van ons, betaalden ze voorheen maar een fractie van wat wij moesten betalen per m3 etc. Was hun bedrijfsactiviteit voorheen alleen mogelijk doordat alle anderen extra betaalden? Is het na de lockdowns en met dat de meeste consumenten hun afbakbrood in de super kopen een laatste zetje of waren het overigens kansrijke en florerende bedrijven?
Bakkers hebben het sowieso moeilijk denk ik. ze verkopen iets wat de mensen zelf thuis heel goedkoop en doodgemakkelijk kunnen maken (zie het broodbak-deel van het forum) en wat de supers goedkoop voor het grijpen hebben. Misschien zou de overheid ipv bakkers te subsidiëren hen moeten garanderen dat ze komend jaar 2023 hun huis niet kwijtraken, hun gezinshuishouden kunnen blijven bekostigen en dat ze intussen wat anders gaan doen in de arbeidsmarkt die schreeuwt om arbeidskrachten.
Ik las van een grote wasserij die o.a. ziekenhuis lakens, handdoeken etc wast. Zij hebben ook nu een fors hogere rekening. Een deel variabel via contracten, een deel vaste afspraken maar hun marge gaat nu op aan dat variabele deel. De baas betaalt zijn werknemers een stuk meer dan anderen want hij zegt, als ik hen niet compenseer voor de inflatie en ze gaan elders werken dan komen ze niet terug. De zorgautoriteit werkt traag en zal moeten komen met andere verdeling van geld in de zorg zodat de hygiëne van het beddengoed in het ziekenhuis blijft gegarandeerd.