Re: De LONDINIUMs afdeling

261
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 18:46 Goeie vraag, temperatuur in de groep.
Dat hangt dan weer af van de plek waar je je temperatuurprobe wil monteren ;-)

Kan ook pal onder het douchescherm, of in de puck en dan bovenin, in het midden of bij het rooster/de uitloop. Of juist onder het filterbakje waar de eerste koffie gaat stromen naar je kopje toe.

Maakt allemaal veel uit. Hangt ook af van je maling, als de doorloop snel is dan is de temperatuur die jij meet ook hoger. Hangt ook af van je probe, is die heel dun en gevoelig dan meet je even een Zeer Hoge temp terwijl een wat dikkere probe niet zo snel van de wijs is en meer 'de trend' aangeeft.

Hangt ook af van je pre-infusie druk en daarmee je aanvankelijke extractiedruk. Hogere ingestelde druk in de app levert een hogere aanvangs-temp op, wat tesamen met die extra druk geschikt is om erg licht gebrande koffie, die eigenlijk voor filter bedoeld is, toch voldoende 'op zijn kop' te geven om een mooi mondgevoel te krijgen, niet dat ultra zure.

Je kunt een SCACE 2 temperatuurmeter gebruiken, dan meet je niet precies wat je in een echte puck zou meten maar wel precies hetzelfde methodiek als iemand met precies zo'n SCACE als jij hebt elders in de wereld.

Wil je niet aan die lab-opstellingen beginnen (ik heb dat wel heel veel gedaan) dan proef je je espresso en als die niet te heet is en niet te koel, dan is-ie goed!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

262
fransg schreef: ma 19 sep 2022, 19:59
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 18:46 Goeie vraag, temperatuur in de groep.
Dat hangt dan weer af van de plek waar je je temperatuurprobe wil monteren ;-)

Kan ook pal onder het douchescherm, of in de puck en dan bovenin, in het midden of bij het rooster/de uitloop. Of juist onder het filterbakje waar de eerste koffie gaat stromen naar je kopje toe.

Maakt allemaal veel uit. Hangt ook af van je maling, als de doorloop snel is dan is de temperatuur die jij meet ook hoger. Hangt ook af van je probe, is die heel dun en gevoelig dan meet je even een Zeer Hoge temp terwijl een wat dikkere probe niet zo snel van de wijs is en meer 'de trend' aangeeft.

Hangt ook af van je pre-infusie druk en daarmee je aanvankelijke extractiedruk. Hogere ingestelde druk in de app levert een hogere aanvangs-temp op, wat tesamen met die extra druk geschikt is om erg licht gebrande koffie, die eigenlijk voor filter bedoeld is, toch voldoende 'op zijn kop' te geven om een mooi mondgevoel te krijgen, niet dat ultra zure.

Je kunt een SCACE 2 temperatuurmeter gebruiken, dan meet je niet precies wat je in een echte puck zou meten maar wel precies hetzelfde methodiek als iemand met precies zo'n SCACE als jij hebt elders in de wereld.

Wil je niet aan die lab-opstellingen beginnen (ik heb dat wel heel veel gedaan) dan proef je je espresso en als die niet te heet is en niet te koel, dan is-ie goed!
Thanks! Ik begrijp hieruit dus dat je in ieder geval bij de Londinium niet heel makkelijk de temperatuur individueel aanpast van andere factoren? Misschien gaat dat ook een beetje tegen de filosofie van Londinium in?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

263
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 20:58 Ik begrijp hieruit dus dat je in ieder geval bij de Londinium niet heel makkelijk de temperatuur individueel aanpast van andere factoren?
Ik begrijp je vraag niet. Wat betekent "de temperatuur aanpassen individueel van andere factoren" precies?

Heb je weleens 'de temperatuur' aan om het even welke machine gemeten en die met monitoring software uitgezet in een grafiek zodat je per seconde het temperatuurverloop tijdens een extractie kunt volgen?

Welk punt van 'de temperatuur' wil je hoe bepalen?

Er wordt weleens op machines op een PID "de zet temperatuur" aangegeven maar dat betekent niet dat dit de temperatuur is op een specifieke plek in de puck tijdens de gehele extractie...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

264
fransg schreef: ma 19 sep 2022, 21:05
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 20:58 Ik begrijp hieruit dus dat je in ieder geval bij de Londinium niet heel makkelijk de temperatuur individueel aanpast van andere factoren?
Ik begrijp je vraag niet. Wat betekent "de temperatuur aanpassen individueel van andere factoren" precies?

Heb je weleens 'de temperatuur' aan om het even welke machine gemeten en die met monitoring software uitgezet in een grafiek zodat je per seconde het temperatuurverloop tijdens een extractie kunt volgen?

Welk punt van 'de temperatuur' wil je hoe bepalen?

Er wordt weleens op machines op een PID "de zet temperatuur" aangegeven maar dat betekent niet dat dit de temperatuur is op een specifieke plek in de puck tijdens de gehele extractie...
Ik begrijp het punt wat je maakt.
Bij een dual boiler is het natuurlijk simpel om de zettemperatuur beinvloedbaar te maken. Je kiest een plek van de zetgroep waar je de temperatuur monitort. Vervolgens bekijk je hoe heet de koffieboiler moet zijn om op die plek de gewenste temp. te behalen (op welk moment laat ik even in het midden, maar ook dat is natuurlijk van belang). Uiteraard zal er een bepaald temperatuurverloop zijn tijdens een extractie, afhankelijk van verschillende factoren. Een constante temperatuur tijdens de gehele extractie is natuurlijk een utopie. Maar goed, het dual boiler systeem (met een PID) maakt het mogelijk om op vrij simpele wijze de temperatuur een paar graden hoger of lager te maken in de koffieboiler, en zo enige controle te hebben om bepaalde bonen beter tot hun recht te laten komen. Mijn vraag was dus of je (zonder het veranderen van bijv. de pre-infusie druk) ook de mogelijkheid hebt om de temperatuur van het zetwater te beïnvloeden? Maar goed, ik begrijp aan de andere kant ook dat de Londinium echt een machine is waar je met tamelijk veel gemak een lekkere espresso uit haalt met de meeste soorten bonen, dus misschien is die temperatuur wel helemaal niet zo kritiek. Het is alleen, in mijn perceptie, soms een handige feature om wat invloed op de temperatuur te hebben, onafhankelijk van bijv. pre-infusie om sommige bonen net wat meer tot hun recht te laten komen. Maar ik ben dan ook 0 ervaring met spring lever machines op het moment, dus misschien is dat wel helemaal niet zo handig als ik denk.

Om je vraag trouwens te beantwoorden, nee ik heb nog nooit een grafiek van het temperatuurverloop van een extractie geplot. Maar ik begrijp dat deze niet constant is.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

265
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 21:36Mijn vraag was dus of je (zonder het veranderen van bijv. de pre-infusie druk) ook de mogelijkheid hebt om de temperatuur van het zetwater te beïnvloeden?
;-) dan is het de vraag wat 'zetwater' is en waar je die temperatuur meet

Als je de boiler temp zou veranderen dan verandert de rest mee, maar de machine is uitgebreid ontwikkeld en getest en het is onverstandig aan dat uiteinde dingen te willen veranderen.

Verander je de pre-infusie druk dan beïnvloed je daarmee ook de temperatuur. Dat werkt in de praktijk ideaal samen want een shot van bijvoorbeeld vrij donker gebrande bonen moet én met wat lagere temp zetwater én met lagere druk worden gezet. Zou je dat met alleen een lagere temperatuur 'zetwater' doen maar met hogere druk dan blijf je je afvragen waarom het je niet eenvoudig valt om een lekkere espresso te maken ;-) Dan kom je in het marktsegment va de machines waarin 'alles' is in te stellen en waarvoor je dan soms lang moet spelen eer je de gewenste shot krijgt. Leuk voor de een, een last voor de ander. Gewoon gaan voor het systeem waar jij vrolijk van wordt.

Wat ook kan, is een Decent kopen en daarin kiezen voor het "Londinium" profiel ;-)

266
fransg schreef: di 20 sep 2022, 12:23
maurice1 schreef: ma 19 sep 2022, 21:36Mijn vraag was dus of je (zonder het veranderen van bijv. de pre-infusie druk) ook de mogelijkheid hebt om de temperatuur van het zetwater te beïnvloeden?
;-) dan is het de vraag wat 'zetwater' is en waar je die temperatuur meet

Als je de boiler temp zou veranderen dan verandert de rest mee, maar de machine is uitgebreid ontwikkeld en getest en het is onverstandig aan dat uiteinde dingen te willen veranderen.

Verander je de pre-infusie druk dan beïnvloed je daarmee ook de temperatuur. Dat werkt in de praktijk ideaal samen want een shot van bijvoorbeeld vrij donker gebrande bonen moet én met wat lagere temp zetwater én met lagere druk worden gezet. Zou je dat met alleen een lagere temperatuur 'zetwater' doen maar met hogere druk dan blijf je je afvragen waarom het je niet eenvoudig valt om een lekkere espresso te maken ;-) Dan kom je in het marktsegment va de machines waarin 'alles' is in te stellen en waarvoor je dan soms lang moet spelen eer je de gewenste shot krijgt. Leuk voor de een, een last voor de ander. Gewoon gaan voor het systeem waar jij vrolijk van wordt.

Wat ook kan, is een Decent kopen en daarin kiezen voor het "Londinium" profiel ;-)
Dank voor je antwoord! Dat verklaart zeker veel over de Londinium en de filosifie erachter. Ik ben inmiddels vrij dicht bij het maken van een deal met een R24, en ben daar echt super benieuwd naar, maar ergens zit nog een beetje twijfel gewoon omdat ik niet helemaal 100% weet watvoor soort machine mij nou echt blij gaat maken. Consistent lekkere shots met veel gemak, of juist alles kunnen tweaken om tot het beste resultaat te komen.

En ja zo'n Decent, prachtig ding. Veel opties, zelfs al wil je het niet te ingewikkeld maken voor jezelf, maar ook die heeft weer nadelen. De perfecte machine bestaat gewoon niet is mij wel duidelijk geworden.
Volgens mij kan trouwens zelfs de Decent niet helemaal een Londinium nabootsen, gezien dat de Londinium aan het begin een hele hoge flow rate zou hebben.

269
cremalover schreef: di 20 sep 2022, 13:20 Weet jij al iets van de kleine machine die er aan zit te komen? Gaat die nog komen dit jaar denk je?
Ik weet er nipt 'iets' van maar 1) ik weet niet veel en 2) Reiss zal zelf als eerste met een mededeling komen als er wat te melden valt want hij is van iedereen degene die er het hardst aan trekt ;-)