Re: Eerste steentje in 15 jaar.

12
fransg schreef:Zakelijke branders hebben een 'destoner' om alle steentjes tijdig te verwijderen.

Ik zoek de boontjes altijd met de hand uit, een schep op een rond dienblad, schudden, kijken, rare boontjes en een eventueel steentje verwijderen en dan in de doos, volgende schep op het inspectiedienblad etc.
Heb je al veel eruit gehaald?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Eerste steentje in 15 jaar.

13
bobbee schreef: wo 05 okt 2022, 20:41
fransg schreef:Zakelijke branders hebben een 'destoner' om alle steentjes tijdig te verwijderen.

Ik zoek de boontjes altijd met de hand uit, een schep op een rond dienblad, schudden, kijken, rare boontjes en een eventueel steentje verwijderen en dan in de doos, volgende schep op het inspectiedienblad etc.
Heb je al veel eruit gehaald?
Nee, zeer zelden. Het komt weleens voor, maar ik kan me niet eens herinneren wanneer ik 'beet' had. Dus vaak is het vnl de rare te lichte boontjes die eruit gaan.

In het begin dat ik aan het branden was, had ik het wel vaker. Dus misschien ligt het deels aan de importeur/herkomst. Pti gebruikt een destoner en zij hebben na verloop van tijd en vele honderden kilo's wel wat steen-opbrengst in het daarvoor bedoelde opvangbakje.

Wat ook kan zijn is dat mijn brander steentjes al 'opruimt' want de drum heeft gaatjes en de kleinste steentjes, als die tijdens het rond tuimelen met de bonen, ietsje kleiner worden, vallen dan gemakkelijk de trommel uit in de aslaag daaronder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino