Even voorstellen

1
Dag allemaal,
Ik ben Plato, in het dagelijkse leven Maarten. Al jaren geleden verbaasde ik me over de smaak van de espresso's in Italië, deze waren vaak zoveel lekkerder dan wat hier in Nederland voor koffie door moest gaan bij de gemiddelde horeca-zaak. En dan hebben we niet eens over de prijs ;)
Uiteindelijk maar eens rond gaan kijken wat er nu voor nodig is om een fatsoenlijke espresso te maken en na maanden rustig rond gesnuffeld te hebben, is het de laatste tijd serieus geworden. Heb na het kijken en lezen van heel veel youtube en websites op marktplaats een Gaggia Classic gekocht, o.a. geïnspireerd door James Hoffmann die een budget-setup samenstelde met tweedehandse machines.

Nu ben ik nog op zoek naar een goede grinder, dat blijkt wel een rabbithole te zijn zeg. Ik probeer het budget beperkt te houden en dacht aan een Sette 720, maar daar heb ik weer een review van Kaffeemacher over gezien die toch niet zo positief is over het maalresultaat en de smaak van de koffie. Daarnaast nu aan het kijken naar verschillende modellen van Eureka Mignon en de DF64/G-Iota, maar de prijzen die voor sommige tweedehandse machines gevraagd worden schrikken me soms behoorlijk af. De zoektocht gaat verder! :)

Re: Even voorstellen

2
Plato schreef: vr 21 okt 2022, 14:02 en dacht aan een Sette 720, maar daar heb ik weer een review van Kaffeemacher over gezien die toch niet zo positief is over het maalresultaat en de smaak van de koffie. Daarnaast nu aan het kijken naar verschillende modellen van Eureka Mignon en de DF64/G-Iota, maar de prijzen die voor sommige tweedehandse machines gevraagd worden schrikken me soms behoorlijk af. De zoektocht gaat verder! :)
Je bedoelt een Sette 270 neem ik aan. Ik heb de 270Wi gehad, en de maalresultaten zijn uitstekend, als je er rekening mee houd dat het om een conische maler gaat, het was de eerste molen waar ik begon verschillende smaken te herkennen waar altijd zo over gerept werd bij koffie/espresso.
Het enige nadeel is de plastic gear box, die bij slijtage volledig vervangen moet worden, toch snel 100,- euro. En die slijtage gebeurt een stuk sneller als bij het gebruik van metalen onderdelen.
Het grootste nadeel van deze maler, die echt uitstekend fluffy maalsel levert, het geluid, alsof er een F35 van je aanrecht wil opstijgen!
Het instel systeem met de twee ringen, een voor grof 'in de buurt komen' stappen en de tweede voor het fijnere afstel werk, is even wennen, maar prima in gebruik.

Kijk het voordeel van de andere molens die je noemt is dat die een bijna rotsvaste 'door verkoop waarde' hebben, je krijgt daar zonder veel moeite weer bijna voor terug wat je betaald hebt, dus als de upgraderitisch toeslaat, val je je geen buil ;)
Kijk ook naar merken als Mahlkonig, Fiorenzato, Mazzer, Macap, Qamar en Caedo. Blijf weg van merken als Solis, Graef, Nivona, Delonghi, Krups, Kitchenaid en andere goedkope shit, die niet geschikt zijn om espresso mee te malen, of als ze in de buurt kunnen komen niet instelbaar genoeg zijn voor een goed resultaat.

3
Welkom Maarten.
Heb je ook een budget in gedachten voor de maler?
Wie weet, als je goed netwerkt in de horeca zaken, waar je geproefd hebt, kun je wel een goeie horeca maler aanschaffen.
Er zullen er vast wat moeten sluiten (helaas), vanwege de economische omstandigheden.

Houd je van de echt Italiaanse (erg donker, glimmend van de olie, na 2e crack, veel Robuusta) gebrande bonen, of mag het ook licht/middel gebrand zijn?
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

4
RoosW schreef: vr 21 okt 2022, 14:50
Plato schreef: vr 21 okt 2022, 14:02 en dacht aan een Sette 720, maar daar heb ik weer een review van Kaffeemacher over gezien die toch niet zo positief is over het maalresultaat en de smaak van de koffie. Daarnaast nu aan het kijken naar verschillende modellen van Eureka Mignon en de DF64/G-Iota, maar de prijzen die voor sommige tweedehandse machines gevraagd worden schrikken me soms behoorlijk af. De zoektocht gaat verder! :)
Je bedoelt een Sette 270 neem ik aan. Ik heb de 270Wi gehad, en de maalresultaten zijn uitstekend, als je er rekening mee houd dat het om een conische maler gaat, het was de eerste molen waar ik begon verschillende smaken te herkennen waar altijd zo over gerept werd bij koffie/espresso.
Het enige nadeel is de plastic gear box, die bij slijtage volledig vervangen moet worden, toch snel 100,- euro. En die slijtage gebeurt een stuk sneller als bij het gebruik van metalen onderdelen.
Het grootste nadeel van deze maler, die echt uitstekend fluffy maalsel levert, het geluid, alsof er een F35 van je aanrecht wil opstijgen!
Het instel systeem met de twee ringen, een voor grof 'in de buurt komen' stappen en de tweede voor het fijnere afstel werk, is even wennen, maar prima in gebruik.

Kijk het voordeel van de andere molens die je noemt is dat die een bijna rotsvaste 'door verkoop waarde' hebben, je krijgt daar zonder veel moeite weer bijna voor terug wat je betaald hebt, dus als de upgraderitisch toeslaat, val je je geen buil ;)
Kijk ook naar merken als Mahlkonig, Fiorenzato, Mazzer, Macap, Qamar en Caedo. Blijf weg van merken als Solis, Graef, Nivona, Delonghi, Krups, Kitchenaid en andere goedkope shit, die niet geschikt zijn om espresso mee te malen, of als ze in de buurt kunnen komen niet instelbaar genoeg zijn voor een goed resultaat.
Haha, ja typo bedoel inderdaad de 270. Het geluid wordt inderdaad in alle reviews genoemd, maar goed de snelheid is wel erg hoog dus dat vind ik voor een deel logisch.
Ik had toevallig gisteren een horeca-molen op marktplaats gezien waar ik even op gereageerd heb. Kijken of dat misschien wat wordt, niet echt geweldig voor single-dosing, met flinke retentie maar misschien wel prima om mee te beginnen.
GuidovW schreef: Welkom Maarten.
Heb je ook een budget in gedachten voor de maler?
Wie weet, als je goed netwerkt in de horeca zaken, waar je geproefd hebt, kun je wel een goeie horeca maler aanschaffen.
Er zullen er vast wat moeten sluiten (helaas), vanwege de economische omstandigheden.

Houd je van de echt Italiaanse (erg donker, glimmend van de olie, na 2e crack, veel Robuusta) gebrande bonen, of mag het ook licht/middel gebrand zijn?
Dank!
Ja ik dacht aan ongeveer een max van €250 maar ik ben ondertussen stiekem toch ook naar dingen aan het kijken die duurder zijn.
Op zich een goed idee, ik ben niet zo'n geweldige netwerker, maar wie weet!

Ja welke smaken ik dus het lekkerst vind durf ik niet te zeggen. Ik heb dit jaar in Italië extra op smaakverschillen gelet, maar weet niet waar die door veroorzaakt werden; de verschillen waren wel groot.
Ik ga sowieso experimenteren met de verschillende smaken, mijn gevoel zegt dat dat hele donkere niet mijn voorkeur heeft maar misschien klopt dat niet en waren dat juist slechte koppen. We gaan het zien!