Ypuh schreef: di 25 okt 2022, 14:08
Welke bonen gebruik je en waar vandaan?
Misschien is het een leuk idee om met de branders van Koffiepraat wat bonen uit te wisselen, of gelijktijdig dezelfde boon aan te schaffen (1 kilo per kwartaal ofzo) en de brandprofielen te delen.
Ik gebruik nu de Brazilië Capricornio Piraju bonen van Koepoort.
Het gelijktijdig aanschaffen van dezelfde boon lijkt mij leuk om te doen. Maakt het ok makkelijk denk ik om van gedachten te wisselen.
kilo schreef:
Mooie profielen!
De algemene wijsheid bij Aillio is dat de IBTS ROR beter aangeeft wat er echt gebeurt met de boon dan de B ROR.
De zg flick bij de fc zou dan een artefact van de meetmethode van de B probe zijn en hoef je dus niet te corrigeren.
Maar ja profielen zijn niet allesbepalend voor de smaak. Kan je ook zeggen wat je niet zo bevalt aan de smaak? En welke bonen gebruik je? Naturals zien er altijd wat onregelmatig van kleur uit. Brand je voor filter of voor espresso? Wordt de smaak beter na verloop van tijd?
Dankjewel! Ik laat mij dus eigenlijk leiden door de verkeerde lijn. Zal eens kijken of ik de kleur kan aanpassen, dan komt die gele wat beter naar voren.
De smaak gaat soms een beetje naar het gebakken toe. Ik proef wel wat chocolade tonen, maar ook wel redelijk bitter en gebakken tonen. Met een grovere maling wordt enkel de doorlooptijd veel korten en de koffiesmaak een stuk zwakker. Probeer nu de RoR wat hoger te houden om de fases te verkorten. Wellicht dat het helpt.
Had gisteren toevallig wel een branding die mij boven verwachting goed beviel.
Bijgevoegd trouwens het smaakprofiel dat de koffie moet hebben. Heb dit nog niet weten te realiseren.