Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

71
Danielle_D schreef: do 10 nov 2022, 15:48 Mijn 'research' brengt me tot nu toe bij de conclusie: ik moet misschien nog even doorsparen. Voor mijn huidige budget is de kans dat ik écht een verbetering krijg ten opzichte van mijn Rancilio Sylvia V3 niet heel groot.
Uiteindelijk is een espressomachine een apparaat dat onder een druk van zo'n 9 bar in 25 tot 30 seconden een espresso maakt. De rest is ketelmuziek. Of is dat nu te kort door de bocht?

72
HeinK schreef: do 10 nov 2022, 19:34
Danielle_D schreef: do 10 nov 2022, 15:48 Mijn 'research' brengt me tot nu toe bij de conclusie: ik moet misschien nog even doorsparen. Voor mijn huidige budget is de kans dat ik écht een verbetering krijg ten opzichte van mijn Rancilio Silvia V3 niet heel groot.
Uiteindelijk is een espressomachine een apparaat dat onder een druk van zo'n 9 bar in 25 tot 30 seconden een espresso maakt. De rest is ketelmuziek. Of is dat nu te kort door de bocht?

Kort door de bocht of niet: er is in ieder geval niets van onwaar!
Ketelmuziek maakt zo'n zoektocht wel allemaal nóg een stukje leuker wat mij betreft. Het is toch een hobby he.

Overigens, als ik toch ga doorsparen: de Lelit Bianca een mooi doel zijn? Als die toch ooit ergens als occasion wordt aangeboden...

74
Een shottimer kost ongeveer €150 om toe te voegen. Bij een lagere prijs neemt dat een flinke hap uit je budget. Zelfs de meeste machines van duizenden euro's hebben standaard geen shottimer.

Zou het ook wel eens willen proberen. Die 30 seconden is toch wel mijn belangrijkste indicator. Persoonlijk vind ik het verschil in doorlooptijd belangrijker voor smaak dan een verschil in gram output. Gelukkig meet mijn Acaia Lunar allebei tegelijk. Dat is dan ook waar ik liever die €150 in zou steken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

75
Pti schreef: za 12 nov 2022, 12:48 Dat is een flinke sprong voorwaarts als je ook melkdranken wil maken. Als het je puur om de koffie gaat kun je ook gewoon de beste koffiemolen die je je kunt veroorloven naast de Silvia zetten en vooral gewoon goeie koffiebonen kopen.

Gelukkig heb ik al de Eureka Mignon Specialita en zeer goede koffiebonen, dus de machine is mijn finishing touch. En het doel is echt dat ik sneller mijn melkdranken achter elkaar kan maken. Misschien dan dus toch een dubbele boiler, maar gezien mijn budget is dat wellicht wat hoog gegrepen. Inmiddels mijn budget wél kunnen verhogen naar 1000 euro (lang leve de eindejaarsuitkering). De Lelit Bianca zal nog lang niet lukken (tenzij enorm veel geluk, dat is natuurlijk nooit uit te sluiten), maar ik hoop wel op een erg goede occasion óf dat ik toch nog een paar maanden door spaar voor een fijne nieuwe.

Ondertussen speur ik met regelmaat de oude berichten op dit forum door. Leerzaam hoor! ;) Uiteindelijk kom ik er wel, met hulp van jullie - ook zonder dat jullie het door hebben.

79
Joste schreef: vr 25 nov 2022, 15:07 Heel mooi! Gefeliciteerd! Prachtige machine en mooie set!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dank, Jos! Past perfect bij 'jouw' Eureka!

Zojuist heb ik de Lelit Bianca opgehaald bij Cyrille. Echt een prachtige machine, heel netjes onderhouden - daar gaan we van genieten.

Met dank aan twee forumleden heb ik nu een prachtset staan waar ik jaren mee vooruit kan. Erg bedankt, ook aan de adviseurs hier op het forum.

Dit topic mag wat mij betreft worden gesloten!