gilleko B. schreef:maurice1 schreef:omeCo schreef: zo 04 dec 2022, 16:10
Vandaag deze boon eens in de molen gedaan. Meestal is stand 3,5 tot 4,5 toereikend maar ik moest nu naar 1 op de Olympus. 16 in, 36 uit.
Alle inspanningen ten spijt bleef het een te zuur bakkie. Iemand nog een tip?
Hoe vers is hij?
Zie ook alcoholische fermentatie staan, zou dat nog een rol spelen?
️
Ik ben eens gaan zoeken en vond op de site van Boot koffie informatie over enkele fermentatie methoden en het kenmerkende smaak profiel. Dat smaakprofiel herken ik niet terug in de koffie die ik heb gebrouwen.
“Aërobe fermentatie (aerobic): Na het wassen gaan de bonen in een afgesloten tank, waaraan een gecontroleerde hoeveelheid zuurstof wordt toegevoegd. De toevoeging van zuurstof zorgt voor een vermeerdering van schimmels en bacteriën.
Anaërobe fermentatie (anaerobic): Na het wassen gaan de bonen in een luchtdichte tank. Micro-organismen zetten suikers om in energie.
Melkzuur methode (lactic acid): Na het wassen gaan de bonen in een luchtdichte tank. Ditmaal worden er melkzuurbacteriën toegevoegd, die suikers omzetten in melkzuur.
Kooldioxide methode (carbonic maceration): Na het wassen gaan de bonen in een luchtdichte tank, waaraan kooldioxide wordt toegevoegd. Deze techniek (carbonic maceration) komt uit de wijnwereld, en maakt de koffie veel fruitiger, bubble gum-achtig met tonen van kaneel en vanille.
Smaak
Funky! Het woord wat bij ons altijd genoemd wordt. Je krijgt bij alle fermentatie methodes zoete, alcoholische, rum, kaneel-achtige smaaktonen. Oppassen voor over-fermentatie, want dat is echt niet lekker. Onze koffie die dit momenteel prachtig in balans doet:
Panama Kotowa Heirloom Anaerobic.”