Voorstellen - Leinad

1
Dag mensen,

Mijn naam is Daniël en ik ben een "long time lurker" hier. Toch maar eens een account aangemaakt, omdat ik al jaren lang nuttige info opzoek, wellicht kan ik inmiddels soms ook een steentje bijdragen aan het forum of ook een vraag stellen. Zeker nu ik een nieuwe machine heb kan ik me voorstellen dat iemand me af en toe verder kan helpen met tips. Soms is het al leuk om ervaringen te delen.

Ik tel 50 lentes (of strenge lange winters, net hoe ik me voel) en ik ben met mijn gezin woonachtig in de oudste stad van Nederland: Nijmegen. Werkzaam in de personeelsbemiddeling voor de gehandicaptenzorg.

Mijn koffiereis is reeds lang geleden begonnen. Qua espresso is het gestart (zoals bij velen denk ik) als tiener al op de vakanties in Italië toen ik kennismaakte met de smaakbommetjes waar ik later zo van ben gaan houden.

In mijn keuken zijn altijd al diverse mokapotjes aanwezig geweest, maar ergens in de jaren '00 schafte ik mijn eerste espresso apparaat aan: Gaggia Classic. Wat vond ik dat een heerlijke eerste machine. Erg veel van geleerd, en het ding heeft zeker 10 jaar in mijn keuken gestaan. Volgende werd een Europiccola van marktplaats (die heb ik nog steeds.) Toen begon het ontdekken pas echt.
Na de Gaggia kocht ik een Bezzera Mitica Top welke ik ook een jaar of 10 gebruikt heb met erg veel plezier, en die heb ik (onlangs) ingeruild voor een Profitec Pro 800. Die machine ben ik nu aan het "leren". De stoompijp wordt overigens slechts zelden gebruikt: cappuccino voor bezoek.

Naast espresso nuttigen we nog steeds af en toe koffie uit 1 van de Bialetti Moka Express'en. Dat is op de een of andere manier altijd een constante waarde geweest de afgelopen 30 jaar, ook op vakanties en weekendjes weg gaan ze mee. Ik houd qua smaak meer van de klassiek Italiaanse espresso richting en kan maar niet wennen aan de (vooral de laatste jaren blijkbaar hippe) fruitige en zure bonensoorten. Wel geprobeerd, maar daar ben ik weer mee gestopt.

Ohja, af en toe kan ik zin hebben in filterkoffie, en daarvoor gebruik ik een Clever Dripper of opschenkend in een Melitta filterhouder. Tot slot maak ik ook soms Turkse koffie en gebruik ik soms een french press.
Alle koffies altijd zwart :-)

Dat is het wel zo'n beetje!

Groet, Daniël
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

Re: Voorstellen - Leinad

2
Hoi Daniel. Wat een mooie geschiedenis heb je opgebouwd.
En nu zo'n mooie hevelaar op je aanrecht! What else.

Fijn ook dat je nu hebt aangemeld, meer kennis is altijd goed maar vragen stellen is nooit een probleem hoor. Daar komt een gesprek uit waar iedereen wat aan kan hebben.

De fruitige licht gebrande bonen zijn lastiger om te extraheren, heel wat lastiger dan een wat donkerdere (medium) boon. Als een koffie zuur smaakt is er waarschijnlijk iets mis met de extractie want het hoeft niet zuur te smaken, wel fruitig.
Ik ben er zelf ook mee gestopt omdat het teveel moeite kost en een iets donkerdere boon gewoon vaker erg lekker eruit komt. Dus waarom moeilijk doen. Goed = goed. Voor nu is het wel best zo.
De shotjes die met een licht gebrande boon wel goed gingen waren overigens wel bijzonder mooi op smaak om te hebben geproefd! Hoop dat je ooit toch een keer zo'n shot ergens kunt ervaren want het is wel gaaf.

Tot ziens ergens op ons forum!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Dank voor de welkomstwoorden! Leuk om te lezen. Ik ben idd blij met mijn tweede hevelaar maar nog wel aan het ontdekken hoe de temp zich verhoudt tot de boilerdruk etc. Heerlijk om een soort van "mechanisch" bezig te zijn met koffie.
bobbee schreef: zo 11 dec 2022, 21:27 Ik ben er zelf ook mee gestopt omdat het teveel moeite kost en een iets donkerdere boon gewoon vaker erg lekker eruit komt. Dus waarom moeilijk doen. Goed = goed.
Afbeelding
Voor nu is het wel best zo.
Ik denk dat dat ook meespeelt bij mij Bobbee! Maar, wie weet ga ik ooit nog overstag als ik een écht goede proef.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

6
Hoi Leinad, ook ik heet je welkom! En wat leuk dat er nog een Pro 800 aan het forum is toegevoegd. Ik heb die van mij net een paar weken op het aanrecht staan en ben er helemaal mee in m’n nopjes!!

Ik heb al wat rondgekeken op het internet of er een tabel bestaat met boilertemperatuur met bijbehorende temperatuur van het water als het uit de groep komt. Tot dusver geen succes.

Veel plezier hier!