Re: Londinium R 2e hands of extra bijleggen voor pro 800 v2 nieuw?

23
CafeSolo schreef:Ik zou voor de Londinium gaan.
Profitec is een dipper en gebruikt het boiler water om een espresso te zetten. Ofwel moet je regelmatig de boiler volledig laten leeglopen ofwel zit je met “oud” zetwater. (Tenzij je heel veel espresso’s zet)
Kan water ‘oud’ worden dan? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ik maak espresso en cappuccino en gebruik heet water voor thee. Eind van de dag gaat er meestal 1,5 a 2 liter water bij in het reservoir. Dat betekent dat de boiler voor de helft is voorzien van ‘vers’ water.
Daarnaast wordt het water in de boiler meerdere keren per dag verwarmd tot 122 graden. Micro-organismen krijgen dan geen kans.

Als je een hx of een db hebt stoom je je melk met ‘oud’ water.

Maar goed, een Londinium is een fraai apparaat. Ik ben heel blij met mijn Profitec maar zou deze Londinium zeker niet laten staan.

26
Nee helaas :( het leek heel positief maar er de verkoper kreeg ineens veel meer biedingen die nog ruim boven vraagprijs gingen. Verkoper was wel heel aardig en leuk gesprekje gehad. Nu is in ieder geval de keuze voor mij gemaakt :) wel wat extra centjes kwijt en de bezzera wordt vanavond opgehaald voor wel een wat lager bedrag dan in eerste instantie gehoopt. Maarja zodra ik de pro 800 thuis heb is alles snel vergeten :D

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
more espresso, less depresso
profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

27
Ja, bij zulke aanbiedingen moet je snel handelen. Anders geef je andere geïnteresseerden teveel tijd...

Zou toch ook de Strega even overwegen met de PSM modificatie. Scheelt je dik geld zeker als je een 2e hands versie kunt scoren en je kunt alles met die machine door het pompje. Het is dat ik al een Londinium en Pavoni heb, anders zou de Strega hier (weer) staan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

28
omeCo schreef: zo 18 dec 2022, 16:35
Profitec is een dipper en gebruikt het boiler water om een espresso te zetten. Ofwel moet je regelmatig de boiler volledig laten leeglopen ofwel zit je met “oud” zetwater. (Tenzij je heel veel espresso’s zet)
Kan water ‘oud’ worden dan? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ik maak espresso en cappuccino en gebruik heet water voor thee. Eind van de dag gaat er meestal 1,5 a 2 liter water bij in het reservoir. Dat betekent dat de boiler voor de helft is voorzien van ‘vers’ water.
Daarnaast wordt het water in de boiler meerdere keren per dag verwarmd tot 122 graden. Micro-organismen krijgen dan geen kans.
Water kan niet per se oud worden, maar mineralen die in het water achterblijven door het stomen, kunnen zich ophopen en achterblijven in je boiler. Het zijn deze mineralen (waaronder kalk) die aanslag veroorzaken en wat je hoopt te voorkomen.

Met 1.5L vers water per dag hoef je je nul zorgen te maken. Het gaat vaak om mensen die hun machine enkel en alleen voor espresso gebruiken. 2 espresso's per dag is misschien 100ml water.

Met name Amerikanen die met flessenwater werken is dit een issue, die spoelen doorgaans ook een stuk minder voor/na het espresso bereiden, want dat water is duur en vaak nog vol mineralen. In NL is het minder een issue. Wij gebruiken goedkoop kraanwater, daardoor spoel je wat vaker en de meeste mineralen zijn er al uitgehaald door het waterbedrijf. Als je dan ook nog 1-2x per week wat theewater aftapt wat van onderuit je boiler komt waar de mineralen zitten, is alles helemaal prima.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

29
Ypuh schreef:
omeCo schreef: zo 18 dec 2022, 16:35
Water kan niet per se oud worden, maar mineralen die in het water achterblijven door het stomen, kunnen zich ophopen en achterblijven in je boiler. Het zijn deze mineralen (waaronder kalk) die aanslag veroorzaken en wat je hoopt te voorkomen.

Met 1.5L vers water per dag hoef je je nul zorgen te maken. Het gaat vaak om mensen die hun machine enkel en alleen voor espresso gebruiken. 2 espresso's per dag is misschien 100ml water.

Met name Amerikanen die met flessenwater werken is dit een issue, die spoelen doorgaans ook een stuk minder voor/na het espresso bereiden, want dat water is duur en vaak nog vol mineralen. In NL is het minder een issue. Wij gebruiken goedkoop kraanwater, daardoor spoel je wat vaker en de meeste mineralen zijn er al uitgehaald door het waterbedrijf. Als je dan ook nog 1-2x per week wat theewater aftapt wat van onderuit je boiler komt waar de mineralen zitten, is alles helemaal prima.
Dank voor de uiteenzetting. Ik ben dan ook blij dat het theewater volledig vrij van (zichtbare) vervuiling is. Dus de ketel zal wel schoon zijn. Er ligt in ieder geval geen losse rommel in.