Vraag over koffiemaler - Sage Barista Touch

1
Hallo koffieliefhebbers,

Ik ben sinds kort (2 weken) trotse eigenaresse van een Sage Barista Touch en ben lekker aan het experimenteren. Ik ben begonnen met bonen die ik cadeau gehad heb en dat was vooral testen, maar prima koffie. Vorige week vrijdag ben ik aan nieuwe bonen begonnen van Smit & Dorlas. Veel lekkerder dan die ik daarvoor had, maar sinds maandag komt er geen koffie meer uit de maler. Kanttekening: ik ben echt een beginner en heb weinig verstand van instellingen en vooral nog heel veel aan het oefenen. Uiteraard heb ik de nodige instructies gelezen en filmpjes gekeken, maar al doende leert men en met die insteek ben ik verder gegaan. Er komt dus niks meer uit. Zelfs op de grofste stand niks. Ik heb tot 3x toe de maler volledig gestript en uitgezogen. Alles doorgeprikt (als dat al kon), maar nog steeds niks. Alleen een ratelend geluid. Toen zag ik een video dat iemand hetzelfde probleem had, maar dat bleek aan de maalgraad te liggen die je intern kon instellen. Ik heb de interne maalgraad dus ook aangepast, van 6 (daar stond hij op vanuit de fabriek) naar 10. En zowaar: als ik de maalgraad op 30 had (meest grove stand) op de machine zelf dan kwam er koffie uit. Uiteraard wel heel grof, maar toch. Het kwam. Nu zit ik met mijn handen in het haar, want ik ben sinds vrijdag weer gaan oefenen met deze bonen en kon toen gewoon op maalgraad 8 of 9 koffie malen zonder problemen. Nu komt er dus op deze maalgraad opeens helemaal niets meer. Dat de maler kapot is geloof ik niet echt, want hij is gloednieuw en op de meest grove stand komt het heel gemakkelijk eruit. Nu is eigenlijk concreet mijn vraag: zijn de bonen in dit verhaal gewoon de boosdoener? Ik vind ze vrij vettig/olie-achtig. Of is maalgraad 8/9 (van de 30) sowieso gewoon veel te optimistisch? Ik ben mij ervan bewust dat ik nog heel veel te leren heb en ik hier ook veel topics kan uitpluizen, maar ik vraag het toch specifiek omdat iemand van jullie misschien al ervaring heeft met deze machine en dit “probleem”. Ik als groentje heb nu het idee dat er iets gruwelijk mis is met mijn machine terwijl ik juist misschien iets fout doe qua instellingen. Enige rare blijft dat hij eerst gewoon prima maling gaf op 8/9, en nu helemaal niks meer.

Ik hoor graag wat jullie hierover denken en wat ik nog kan proberen!

Re: Vraag over koffiemaler - Sage Barista Touch

3
Machine en de maler ken ik niet, maar als je opvalt dat de bonen die je nu hebt vettig zijn, kan dat best een mede-oorzaak zijn van het maalprobleem. De molen schoonmaken / olie vrij maken door bijvoorbeeld witte rijst grof te malen of een speciaal middel daartoe; Grindz korrels. Let wel: Grof malen
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

7
dominiquevnh schreef: wo 21 dec 2022, 21:33 Er komt dus niks meer uit.
Welkom op het forum. Duidelijk probleem. Dit zal oplosbaar zijn. Uiteindelijk komt het erop neer om even te onderzoeken waar de opstopping zit. Dus openmaken, kijken, even de prop / of wat er ook aan de hand is weghalen, et voila!

Bij de meeste molens zou dit appeltje, eitje moeten zijn. Het is geen rocket science.

Geheel terzijde. Bij ons thuis komt er ook af en toe, zeg maar iedere week, niets uit de molen. Maar dat is omdat onze schoonmaakster om de een of andere reden het schuifje van de hopper steeds dichtzet als ze schoonmaakt. Dus ja, ook even kijken of alles goed staat!

8
Warheart schreef: do 22 dec 2022, 19:03 Ik heb precies dezelfde machine als jij en denk dat Ben70 wel eens in de juiste hoek zou kunnen zitten. Dat het losse burr gedeelte om een of andere reden slipt, waardoor je bonen niet gemalen worden. Er hoopt zich ook geen maalsel in je machine op wat blijft hangen verder?
Nee, ik heb de machine nu al 3x tot de bodem helemaal gestript en grondig vrij gemaakt. Het is echt een raadsel. Ik ben met alle tips van de reageerders hier aan de slag gegaan maar ben nog geen steek verder. De enige manier waarop er nu nog koffie uit komt is door de burr op 10 te zetten en de maalgraad op maximaal (30). Vanzelfsprekend is dit koffie waar je niks mee kan. Ik heb ook verse bonen nu, maar maakt geen enkel verschil.

9
HeinK schreef: do 22 dec 2022, 19:39
Welkom op het forum. Duidelijk probleem. Dit zal oplosbaar zijn. Uiteindelijk komt het erop neer om even te onderzoeken waar de opstopping zit. Dus openmaken, kijken, even de prop / of wat er ook aan de hand is weghalen, et voila!

Bij de meeste molens zou dit appeltje, eitje moeten zijn. Het is geen rocket science.

Geheel terzijde. Bij ons thuis komt er ook af en toe, zeg maar iedere week, niets uit de molen. Maar dat is omdat onze schoonmaakster om de een of andere reden het schuifje van de hopper steeds dichtzet als ze schoonmaakt. Dus ja, ook even kijken of alles goed staat!
Ja je zou zeggen dat het geen rocket science is, maar zo voelt het inmiddels helaas wel, haha. Ik heb de maler al diverse keren uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt, maar nog niks. Er zit nergens een blokkade. Ik kan nu enkel nog koffie malen op de allerhoogste maalgraad maar daar valt geen koffie mee te zetten. Ben echt ten einde raad…

10
dominiquevnh schreef: vr 30 dec 2022, 21:16
HeinK schreef: do 22 dec 2022, 19:39

Ja je zou zeggen dat het geen rocket science is, maar zo voelt het inmiddels helaas wel, haha. Ik heb de maler al diverse keren uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt, maar nog niks. Er zit nergens een blokkade. Ik kan nu enkel nog koffie malen op de allerhoogste maalgraad maar daar valt geen koffie mee te zetten. Ben echt ten einde raad…
Je zou nog kunnen proberen om tijdens het malen de maalstand te veranderen.geen idee of je dat al reeds gedaan hebt?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder