Re: Faema Mercurio....

11
Pti schreef: za 07 jan 2023, 23:51 Het kwik gedeelte is totaal los van de rest van de machine, werkt geruisloos, nauwkeurig en heeft een zeer lange levensduur. Voor professioneel gebruik is het niet meer toegestaan, maar als particulier en zéker wanneer je zelf, een klein beetje handig bent is het eigenlijk de allermooiste pressostaat die er is. Bij de Mercurio is een bijkomend probleem ook nog eens dat je een grote pressostaat maar moeilijk kwijt kunt en de kleine pressostaat regelmatig vervangen moet worden. Kwik klinkt misschien eng, maar de oude kwikthermostaten die bij mensen thuis de verwarming regelde waren eigenlijk ook onverwoestbaar en nog steeds zeer nauwkeurig.

Vwb. de prijs, Mercurio is zeldzamer, het model is ouder en in kleinere oplages gemaakt.
Ja, die kwikpresso's zijn erg mooi. Inderdaad een kleine kans dat de kwikampul kapot gaat...De allermooiste zit op een Thermovelox.
Principe werkt met een balgje dat uitzet op toenemende druk. Een pen brengt vervolgens een mechaniek in beweging waardoor de kwikampul kantelt, met als gevolg een enkelpolige onderbreking van de stroomkring. Eigenlijk werkt de oude pressostaat van de Olympia cremina precies hetzelfde, ware het niet dat de kwikampul is vervangen door een microschakelaar.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

12
bvds schreef: zo 08 jan 2023, 09:21 En ik ben de gelukkig die deze prachtige machine al in levende lijve heeft kunnen aanschouwen.
Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst TY!
En reken maar dat ik de komende tijd geregeld aanklop
Deur staat altijd open hier...:-)
Let's gobblefunk

13
fransg schreef: zo 08 jan 2023, 09:35 TY, je had destijds toch ook een machine gerestaureerd met een andere bijzondere grote zetgroep, die hydraulisch werkte ipv met een veer waarbij tijdens de extractie water wegvloeide uit de hydraulica? Of herinner ik mij dat niet juist.
Dat klopt inderdaad. Dat was een hydraulische Cimbali M15. Twee bar ingaande waterleidingdruk werd door door de zuiger omgezet naar 10 bar druk op de puck (de wet van Boyle als ik het me goed herinner). Krankzinnig dat ik die machine toen voor 600 euro verkocht heb. Oorspronkelijk van Wouter Strietman overgenomen en later nog door Peter van Kafko bewonderd en bejubeld.
Ik had hier een mooi restauratieverslag gemaakt, maar tja.....Bob heeft volgens mij al genoeg excuses aangeboden...:-)

Wat betreft de Mercurio. Ik ben op dit moment met Ryan (Home barista) en Paul Pratt wat details aan het uitwerken om deze machine next level te krijgen.

Cheers, TY
Let's gobblefunk

14
turboyeast schreef: zo 08 jan 2023, 11:13
Ja, die kwikpresso's zijn erg mooi. Inderdaad een kleine kans dat de kwikampul kapot gaat...De allermooiste zit op een Thermovelox.
Principe werkt met een balgje dat uitzet op toenemende druk. Een pen brengt vervolgens een mechaniek in beweging waardoor de kwikampul kantelt, met als gevolg een enkelpolige onderbreking van de stroomkring. Eigenlijk werkt de oude pressostaat van de Olympia cremina precies hetzelfde, ware het niet dat de kwikampul is vervangen door een microschakelaar.
Die van de Velox is ook mooi slank inderdaad, maar is dat niet een thermostaat ipv een pressostaat? Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat die werkte met een stukje bimetaal maar misschien heb ik het verkeerd.

Zoals bij de creminia zou je misschien ook wel met die van de Faema kunnen doen, die schakelaar kantelt best wel ver en volgens mij ben jij vernuftig genoeg om daar ook iets met een microswitch op te knutselen. Alleen dan heb je misschien weer hetzelfde probleem als bij de kleine mater pressostaten, dat die microswitch vaak doorfikt.

15
LS.,
Iets dat me nog steeds cognitief bezighoud; de boiler laten glasparelstralen ja of nee? De boiler is natuurlijk 70 jaar oud met de patina van dien. Dat heeft zeker zijn/haar charme, maar ziet er ook een beetje schmutzig uit. Ik merk dat de actieve partijen daar een heel verschillende kijk op hebben. Varierend van "vooral zo laten want het is een historisch object", als "netjes reinigen met glasparelstralen".
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Dit met de kanttekening dat dit een gebruiksmachine gaat worden en niet een decorstuk.

Cheers, TY

Afbeelding
Let's gobblefunk

16
Pti schreef: zo 08 jan 2023, 11:21 Die van de Velox is ook mooi slank inderdaad, maar is dat niet een thermostaat ipv een pressostaat? Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat die werkte met een stukje bimetaal maar misschien heb ik het verkeerd.

Zoals bij de creminia zou je misschien ook wel met die van de Faema kunnen doen, die schakelaar kantelt best wel ver en volgens mij ben jij vernuftig genoeg om daar ook iets met een microswitch op te knutselen. Alleen dan heb je misschien weer hetzelfde probleem als bij de kleine mater pressostaten, dat die microswitch vaak doorfikt.
De thermovelox heeft inderdaad een thermostaat maar ook met een kantelende kwikampul. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste mechanieken die gebouwd zijn, maar ook een beetje ondoorgrondelijk. Een gesloten systeem (met olie of een gas??)....
Mwa, ik geef niet zoveel om die kwikampul hoor. Het wordt of een Ma-ter of ik ga de kwik presso terugplaatsen....
Cheers, TY
Let's gobblefunk

20
ik denk dat de boiler vertind is, zowel binnen als buiten kant er zijn bedrijven die dat indien je dat wenst opnieuw kunnen doen
vanwege de hygiene kan het zin hebben om de binnen kant te laten doen ligt aan de staat .
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder