Hallo, hier ook een Sage Touch bezitter die de nodige problemen heeft gehad om er een lekkere koffie mee te zetten.
Al gingen mijn problemen meer over het vinden van de juiste maalgraad en vooral het vinden van de juiste smaak. Waarbij ikzelf het grootste probleem bleek te zijn, ik was gewoon niet opgewassen tegen de explosie van smaak van echte verse koffie
De sage touch lijkt een kant en klare machine, maar het vereist toch wel wat ervaring en uitproberen. In het algemeen, bereid je voor op het wegwerpen van kilo's verse en dure koffie, voordat je een acceptabel resultaat krijgt.
Echter als ik jouw mail lees dan krijg ik toch de indruk dat er iets mis is met het apparaat.
Als technicus wil ik toch even analyseren wat je precies hebt opgeschreven voordat we conclusies gaan trekken:
- Ik ben sinds kort (2 weken) trotse eigenaresse van een Sage Barista Touch.
Is het dus een nieuwe machine, een refurbished (pas op sommige marktplaats handelaren verkopen een refurbished als nieuw of als gebruikt) of een tweedehandsje ?
nieuwe bonen begonnen van Smit & Dorlas
Bonen die uit de winkel komen (inclusief simon levelt) zijn oud (en dan bedoel ik meer dan 3 weken na de branddatum).
Je herkent oude bonen doordat je een hele lage (fijne) maalgraad moet hanteren om 30ml bij ongeveer 30 seconden te krijgen.
Maal ik oude bonen op de maalgraad van verse bonen dan wordt het een water ballet.
Moraal van dit verhaal .. bij smit en dorlas uit de winkel verwacht ik dat je een hele lage maalgraad nodig hebt !
maar sinds maandag komt er geen koffie meer uit de maler. Zelfs op de grofste stand niks. Alleen een ratelend geluid.
Dus het werkte eerst wel, en nu niet meer ?!?!?
Ik zie twee opties : of er is iets defect geraakt, of je interne maler is vastgelopen (bijvoorbeeld door een té lage interne maalgraad, of een steentje of boon zit knel).
Ratelend geluid .. kan eigenlijk alleen maar een vast zittende maler zijn zo te zien.
En zowaar: als ik de maalgraad op 30 had (meest grove stand) op de machine zelf dan kwam er koffie uit
Lijkt erop alsof je interne maler geblokkeerd is geweest
ik ben sinds vrijdag weer gaan oefenen met deze bonen en kon toen gewoon op maalgraad 8 of 9 koffie malen zonder problemen. Nu komt er dus op deze maalgraad opeens helemaal niets meer.
Dus ... voor vrijdag interne maalgraad 8/9 werkte het. Na vrijdag interne maalgraad 30 om er wat uit te krijgen ..
zijn de bonen in dit verhaal gewoon de boosdoener? Ik vind ze vrij vettig/olie-achtig.
Ik heb ervaring met starbucks bonen. Die zijn ook vreselijk vet (was laagje??) en rampzalig voor je machine.
Dit soort machines is eigenlijk alleen geschikt voor echte verse bonen .
De vraag is natuurlijk, kan de vettigheid schade aanrichten. Naar mijn weten niet. Je hebt immers de boel uitgezogen en schoon gemaakt. Het reinigen met rijst zou ik (mijn mening) niet doen. Geeft meer troep in je machine dan het oplost.
Of is maalgraad 8/9 (van de 30) sowieso gewoon veel te optimistisch?
Iedere machine is anders, en de maler slijt langzaam na gebruik (refusbished machines en 2e handjes hebben dus een lagere maalgraad nodig dan een spiksplinternieuwe).
Mijn machine is een refurbished. Toen ik hem kocht stond de interne maler op 4 en de externe op 14.
Zelf heb ik in mijn zoektocht iets anders bedacht .. interne maler op 2 (ja echt !) en de externe op 6-7 bij oude koffie en 8-12 bij verse koffie.
Let er even op dat bij een externe maalgraad van 1 of 2 de interne maler kan vastlopen. !
Het is echt belangrijk als de de boel uit elkaar hebt gehaald om het er weer goed in te zetten.
Alles moet passen en "click" zeggen als je het aandrukt. Zo niet dan zit ergens vuil waardoor de onderdelen niet op hun plaats vallen. En dan loopt de boel aan.
Even samengevat :
Eerst werkte het wel. Interne maler op 8, de draaiknop (extern) onbekend.
Hierna werkte het ineens niet meer, tenzij je de interne maler op maximaal zet (30).
Dan krijg je inderdaad een grof maalsel waar je niks aan hebt.
Zet je de interne maler nu weer terug op 8 of 9 dan hoor je alleen een ratelend geluid.
Je hebt alles uit elkaar gehaald, gereinigd (zitten er beschadigingen aan ??) en het helpt niks
Je hebt nu feitelijk een peperdure koffiemachine waar je dus alleen maar hele slappe koffie mee kan zetten.
Zet je de maler op een "normale" stand (bijvoorbeeld intern 6, extern 8 ) dan hoor je weer de ratel en komt er niets uit (klopt dat?).
Even checken :
zoek even op youtube naar filmpjes hoe de interne grinder aan te passen.
Ik begrijp dat je al prima weet hoe je dat moet doen, dus kijk speciaal of alles er bij jou hetzelfde uit zit. is er iets beschadigd? , zit iets scheef? , klikt alles op zijn plaats en maakt het hetzelfde geluid ? Zit de beugel goed vastgedrukt ? (voorbeeld)
https://www.youtube.com/watch?v=-D9FrlJczmE
Support / Garantie
Als de machine uit de winkel komt dan zou ik hem terug brengen.
Heel simpel, als je een interne maalgraad van bijvoorbeeld 10 hebt en een externe maalgraad van 10 dan kan ik het me gewoon echt niet voorstellen dat er niks uit de maler komt. Dan is er toch echt iets defect ! Ga terug naar de winkel en ruil hem om !
Sage support
Ik heb ooit een "Sage Appliances Live Home Coffee Masterclass" gedaan.
Als je je opgeeft dan kun je op een aangegeven tijdstip via een video call live in verbinding komen met een sage barista.
Het duurt maximaal een half uurtje en in die tijd kun je alles vragen, laten zien en laten beoordelen.
Dus ook jouw probleem "! Heb ik ook gedaan het was erg leerzaam ! En het mooiste van alles ... gratis !
https://www.eventbrite.co.uk/e/sage-app ... erelexpmlt
Hier de ondersteuning van sage (mocht je daar nog geen vraag hebben gesteld)
https://www.sageappliances.com/eu/en/su ... pport.html
email (ik weet niet of ze daar op reageren)
support (apenstaartje) sageappliances.com
Laat even je reactie weten of deze samenvatting juist is, en of de tips je nog iets verder hebben gebracht in de zoektocht ..