Re: Vraag over koffiemaler - Sage Barista Touch

11
dominiquevnh schreef: vr 30 dec 2022, 21:14
Warheart schreef: do 22 dec 2022, 19:03 Ik heb precies dezelfde machine als jij en denk dat Ben70 wel eens in de juiste hoek zou kunnen zitten. Dat het losse burr gedeelte om een of andere reden slipt, waardoor je bonen niet gemalen worden. Er hoopt zich ook geen maalsel in je machine op wat blijft hangen verder?
Nee, ik heb de machine nu al 3x tot de bodem helemaal gestript en grondig vrij gemaakt. Het is echt een raadsel. Ik ben met alle tips van de reageerders hier aan de slag gegaan maar ben nog geen steek verder. De enige manier waarop er nu nog koffie uit komt is door de burr op 10 te zetten en de maalgraad op maximaal (30). Vanzelfsprekend is dit koffie waar je niks mee kan. Ik heb ook verse bonen nu, maar maakt geen enkel verschil.
Mag ik je (desnoods via PB bericht) vragen welke regio je woont? Ik weet uit ervaring hoe lastig en omslachtig het is om via Sage snelle support te krijgen. Wellicht als je noet tw ver weg woont kan ik komen kijken of kun je met de machine langskomen bij me.

Ik ben geen professioneel monteur ofzo maar met bijna anderhalf jaar stoeien met deze machine. Wie weet zie ik het probleem ?

Iig rot dat je er zo'n gedoe mee hebt! :?
Coffee, sleep, Coffee, repeat

12
Ben70 schreef: vr 30 dec 2022, 22:58
dominiquevnh schreef: vr 30 dec 2022, 21:16
HeinK schreef: do 22 dec 2022, 19:39

Welkom op het forum. Duidelijk probleem. Dit zal oplosbaar zijn. Uiteindelijk komt het erop neer om even te onderzoeken waar de opstopping zit. Dus openmaken, kijken, even de prop / of wat er ook aan de hand is weghalen, et voila!

Bij de meeste molens zou dit appeltje, eitje moeten zijn. Het is geen rocket science.

Geheel terzijde. Bij ons thuis komt er ook af en toe, zeg maar iedere week, niets uit de molen. Maar dat is omdat onze schoonmaakster om de een of andere reden het schuifje van de hopper steeds dichtzet als ze schoonmaakt. Dus ja, ook even kijken of alles goed staat!
Ja je zou zeggen dat het geen rocket science is, maar zo voelt het inmiddels helaas wel, haha. Ik heb de maler al diverse keren uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt, maar nog niks. Er zit nergens een blokkade. Ik kan nu enkel nog koffie malen op de allerhoogste maalgraad maar daar valt geen koffie mee te zetten. Ben echt ten einde raad…
Je zou nog kunnen proberen om tijdens het malen de maalstand te veranderen.geen idee of je dat al reeds gedaan hebt?
Yes heb ik net geprobeerd, maakt helaas ook totaal geen verschil.

13
Warheart schreef: vr 30 dec 2022, 22:58
dominiquevnh schreef: vr 30 dec 2022, 21:14
Warheart schreef: do 22 dec 2022, 19:03 Ik heb precies dezelfde machine als jij en denk dat Ben70 wel eens in de juiste hoek zou kunnen zitten. Dat het losse burr gedeelte om een of andere reden slipt, waardoor je bonen niet gemalen worden. Er hoopt zich ook geen maalsel in je machine op wat blijft hangen verder?
Nee, ik heb de machine nu al 3x tot de bodem helemaal gestript en grondig vrij gemaakt. Het is echt een raadsel. Ik ben met alle tips van de reageerders hier aan de slag gegaan maar ben nog geen steek verder. De enige manier waarop er nu nog koffie uit komt is door de burr op 10 te zetten en de maalgraad op maximaal (30). Vanzelfsprekend is dit koffie waar je niks mee kan. Ik heb ook verse bonen nu, maar maakt geen enkel verschil.
Mag ik je (desnoods via PB bericht) vragen welke regio je woont? Ik weet uit ervaring hoe lastig en omslachtig het is om via Sage snelle support te krijgen. Wellicht als je noet tw ver weg woont kan ik komen kijken of kun je met de machine langskomen bij me.

Ik ben geen professioneel monteur ofzo maar met bijna anderhalf jaar stoeien met deze machine. Wie weet zie ik het probleem ?

Iig rot dat je er zo'n gedoe mee hebt! :?
Wow wat lief! Dat zou echt ontzettend fijn zijn. Ik ga je even een berichtje doen!

14
Hallo, hier ook een Sage Touch bezitter die de nodige problemen heeft gehad om er een lekkere koffie mee te zetten.
Al gingen mijn problemen meer over het vinden van de juiste maalgraad en vooral het vinden van de juiste smaak. Waarbij ikzelf het grootste probleem bleek te zijn, ik was gewoon niet opgewassen tegen de explosie van smaak van echte verse koffie :-)

De sage touch lijkt een kant en klare machine, maar het vereist toch wel wat ervaring en uitproberen. In het algemeen, bereid je voor op het wegwerpen van kilo's verse en dure koffie, voordat je een acceptabel resultaat krijgt.

Echter als ik jouw mail lees dan krijg ik toch de indruk dat er iets mis is met het apparaat.
Als technicus wil ik toch even analyseren wat je precies hebt opgeschreven voordat we conclusies gaan trekken:

- Ik ben sinds kort (2 weken) trotse eigenaresse van een Sage Barista Touch.
Is het dus een nieuwe machine, een refurbished (pas op sommige marktplaats handelaren verkopen een refurbished als nieuw of als gebruikt) of een tweedehandsje ?

nieuwe bonen begonnen van Smit & Dorlas
Bonen die uit de winkel komen (inclusief simon levelt) zijn oud (en dan bedoel ik meer dan 3 weken na de branddatum).
Je herkent oude bonen doordat je een hele lage (fijne) maalgraad moet hanteren om 30ml bij ongeveer 30 seconden te krijgen.
Maal ik oude bonen op de maalgraad van verse bonen dan wordt het een water ballet.
Moraal van dit verhaal .. bij smit en dorlas uit de winkel verwacht ik dat je een hele lage maalgraad nodig hebt !

maar sinds maandag komt er geen koffie meer uit de maler. Zelfs op de grofste stand niks. Alleen een ratelend geluid.
Dus het werkte eerst wel, en nu niet meer ?!?!?
Ik zie twee opties : of er is iets defect geraakt, of je interne maler is vastgelopen (bijvoorbeeld door een té lage interne maalgraad, of een steentje of boon zit knel).
Ratelend geluid .. kan eigenlijk alleen maar een vast zittende maler zijn zo te zien.

En zowaar: als ik de maalgraad op 30 had (meest grove stand) op de machine zelf dan kwam er koffie uit
Lijkt erop alsof je interne maler geblokkeerd is geweest

ik ben sinds vrijdag weer gaan oefenen met deze bonen en kon toen gewoon op maalgraad 8 of 9 koffie malen zonder problemen. Nu komt er dus op deze maalgraad opeens helemaal niets meer.
Dus ... voor vrijdag interne maalgraad 8/9 werkte het. Na vrijdag interne maalgraad 30 om er wat uit te krijgen ..

zijn de bonen in dit verhaal gewoon de boosdoener? Ik vind ze vrij vettig/olie-achtig.
Ik heb ervaring met starbucks bonen. Die zijn ook vreselijk vet (was laagje??) en rampzalig voor je machine.
Dit soort machines is eigenlijk alleen geschikt voor echte verse bonen .
De vraag is natuurlijk, kan de vettigheid schade aanrichten. Naar mijn weten niet. Je hebt immers de boel uitgezogen en schoon gemaakt. Het reinigen met rijst zou ik (mijn mening) niet doen. Geeft meer troep in je machine dan het oplost.

Of is maalgraad 8/9 (van de 30) sowieso gewoon veel te optimistisch?
Iedere machine is anders, en de maler slijt langzaam na gebruik (refusbished machines en 2e handjes hebben dus een lagere maalgraad nodig dan een spiksplinternieuwe).
Mijn machine is een refurbished. Toen ik hem kocht stond de interne maler op 4 en de externe op 14.
Zelf heb ik in mijn zoektocht iets anders bedacht .. interne maler op 2 (ja echt !) en de externe op 6-7 bij oude koffie en 8-12 bij verse koffie.
Let er even op dat bij een externe maalgraad van 1 of 2 de interne maler kan vastlopen. !

Het is echt belangrijk als de de boel uit elkaar hebt gehaald om het er weer goed in te zetten.
Alles moet passen en "click" zeggen als je het aandrukt. Zo niet dan zit ergens vuil waardoor de onderdelen niet op hun plaats vallen. En dan loopt de boel aan.

Even samengevat :
Eerst werkte het wel. Interne maler op 8, de draaiknop (extern) onbekend.
Hierna werkte het ineens niet meer, tenzij je de interne maler op maximaal zet (30).
Dan krijg je inderdaad een grof maalsel waar je niks aan hebt.
Zet je de interne maler nu weer terug op 8 of 9 dan hoor je alleen een ratelend geluid.
Je hebt alles uit elkaar gehaald, gereinigd (zitten er beschadigingen aan ??) en het helpt niks
Je hebt nu feitelijk een peperdure koffiemachine waar je dus alleen maar hele slappe koffie mee kan zetten.
Zet je de maler op een "normale" stand (bijvoorbeeld intern 6, extern 8 ) dan hoor je weer de ratel en komt er niets uit (klopt dat?).

Even checken :
zoek even op youtube naar filmpjes hoe de interne grinder aan te passen.
Ik begrijp dat je al prima weet hoe je dat moet doen, dus kijk speciaal of alles er bij jou hetzelfde uit zit. is er iets beschadigd? , zit iets scheef? , klikt alles op zijn plaats en maakt het hetzelfde geluid ? Zit de beugel goed vastgedrukt ? (voorbeeld)
https://www.youtube.com/watch?v=-D9FrlJczmE

Support / Garantie
Als de machine uit de winkel komt dan zou ik hem terug brengen.
Heel simpel, als je een interne maalgraad van bijvoorbeeld 10 hebt en een externe maalgraad van 10 dan kan ik het me gewoon echt niet voorstellen dat er niks uit de maler komt. Dan is er toch echt iets defect ! Ga terug naar de winkel en ruil hem om !

Sage support
Ik heb ooit een "Sage Appliances Live Home Coffee Masterclass" gedaan.
Als je je opgeeft dan kun je op een aangegeven tijdstip via een video call live in verbinding komen met een sage barista.
Het duurt maximaal een half uurtje en in die tijd kun je alles vragen, laten zien en laten beoordelen.
Dus ook jouw probleem "! Heb ik ook gedaan het was erg leerzaam ! En het mooiste van alles ... gratis !
https://www.eventbrite.co.uk/e/sage-app ... erelexpmlt

Hier de ondersteuning van sage (mocht je daar nog geen vraag hebben gesteld)
https://www.sageappliances.com/eu/en/su ... pport.html

email (ik weet niet of ze daar op reageren)
support (apenstaartje) sageappliances.com

Laat even je reactie weten of deze samenvatting juist is, en of de tips je nog iets verder hebben gebracht in de zoektocht ..

15
DrLivingstoned schreef: za 07 jan 2023, 13:08 Hallo, hier ook een Sage Touch bezitter die de nodige problemen heeft gehad om er een lekkere koffie mee te zetten.
Al gingen mijn problemen meer over het vinden van de juiste maalgraad en vooral het vinden van de juiste smaak. Waarbij ikzelf het grootste probleem bleek te zijn, ik was gewoon niet opgewassen tegen de explosie van smaak van echte verse koffie :-)

De sage touch lijkt een kant en klare machine, maar het vereist toch wel wat ervaring en uitproberen. In het algemeen, bereid je voor op het wegwerpen van kilo's verse en dure koffie, voordat je een acceptabel resultaat krijgt.

Echter als ik jouw mail lees dan krijg ik toch de indruk dat er iets mis is met het apparaat.
Als technicus wil ik toch even analyseren wat je precies hebt opgeschreven voordat we conclusies gaan trekken:

- Ik ben sinds kort (2 weken) trotse eigenaresse van een Sage Barista Touch.
Is het dus een nieuwe machine, een refurbished (pas op sommige marktplaats handelaren verkopen een refurbished als nieuw of als gebruikt) of een tweedehandsje ?

nieuwe bonen begonnen van Smit & Dorlas
Bonen die uit de winkel komen (inclusief simon levelt) zijn oud (en dan bedoel ik meer dan 3 weken na de branddatum).
Je herkent oude bonen doordat je een hele lage (fijne) maalgraad moet hanteren om 30ml bij ongeveer 30 seconden te krijgen.
Maal ik oude bonen op de maalgraad van verse bonen dan wordt het een water ballet.
Moraal van dit verhaal .. bij smit en dorlas uit de winkel verwacht ik dat je een hele lage maalgraad nodig hebt !

maar sinds maandag komt er geen koffie meer uit de maler. Zelfs op de grofste stand niks. Alleen een ratelend geluid.
Dus het werkte eerst wel, en nu niet meer ?!?!?
Ik zie twee opties : of er is iets defect geraakt, of je interne maler is vastgelopen (bijvoorbeeld door een té lage interne maalgraad, of een steentje of boon zit knel).
Ratelend geluid .. kan eigenlijk alleen maar een vast zittende maler zijn zo te zien.

En zowaar: als ik de maalgraad op 30 had (meest grove stand) op de machine zelf dan kwam er koffie uit
Lijkt erop alsof je interne maler geblokkeerd is geweest

ik ben sinds vrijdag weer gaan oefenen met deze bonen en kon toen gewoon op maalgraad 8 of 9 koffie malen zonder problemen. Nu komt er dus op deze maalgraad opeens helemaal niets meer.
Dus ... voor vrijdag interne maalgraad 8/9 werkte het. Na vrijdag interne maalgraad 30 om er wat uit te krijgen ..

zijn de bonen in dit verhaal gewoon de boosdoener? Ik vind ze vrij vettig/olie-achtig.
Ik heb ervaring met starbucks bonen. Die zijn ook vreselijk vet (was laagje??) en rampzalig voor je machine.
Dit soort machines is eigenlijk alleen geschikt voor echte verse bonen .
De vraag is natuurlijk, kan de vettigheid schade aanrichten. Naar mijn weten niet. Je hebt immers de boel uitgezogen en schoon gemaakt. Het reinigen met rijst zou ik (mijn mening) niet doen. Geeft meer troep in je machine dan het oplost.

Of is maalgraad 8/9 (van de 30) sowieso gewoon veel te optimistisch?
Iedere machine is anders, en de maler slijt langzaam na gebruik (refusbished machines en 2e handjes hebben dus een lagere maalgraad nodig dan een spiksplinternieuwe).
Mijn machine is een refurbished. Toen ik hem kocht stond de interne maler op 4 en de externe op 14.
Zelf heb ik in mijn zoektocht iets anders bedacht .. interne maler op 2 (ja echt !) en de externe op 6-7 bij oude koffie en 8-12 bij verse koffie.
Let er even op dat bij een externe maalgraad van 1 of 2 de interne maler kan vastlopen. !

Het is echt belangrijk als de de boel uit elkaar hebt gehaald om het er weer goed in te zetten.
Alles moet passen en "click" zeggen als je het aandrukt. Zo niet dan zit ergens vuil waardoor de onderdelen niet op hun plaats vallen. En dan loopt de boel aan.

Even samengevat :
Eerst werkte het wel. Interne maler op 8, de draaiknop (extern) onbekend.
Hierna werkte het ineens niet meer, tenzij je de interne maler op maximaal zet (30).
Dan krijg je inderdaad een grof maalsel waar je niks aan hebt.
Zet je de interne maler nu weer terug op 8 of 9 dan hoor je alleen een ratelend geluid.
Je hebt alles uit elkaar gehaald, gereinigd (zitten er beschadigingen aan ??) en het helpt niks
Je hebt nu feitelijk een peperdure koffiemachine waar je dus alleen maar hele slappe koffie mee kan zetten.
Zet je de maler op een "normale" stand (bijvoorbeeld intern 6, extern 8 ) dan hoor je weer de ratel en komt er niets uit (klopt dat?).

Even checken :
zoek even op youtube naar filmpjes hoe de interne grinder aan te passen.
Ik begrijp dat je al prima weet hoe je dat moet doen, dus kijk speciaal of alles er bij jou hetzelfde uit zit. is er iets beschadigd? , zit iets scheef? , klikt alles op zijn plaats en maakt het hetzelfde geluid ? Zit de beugel goed vastgedrukt ? (voorbeeld)
https://www.youtube.com/watch?v=-D9FrlJczmE

Support / Garantie
Als de machine uit de winkel komt dan zou ik hem terug brengen.
Heel simpel, als je een interne maalgraad van bijvoorbeeld 10 hebt en een externe maalgraad van 10 dan kan ik het me gewoon echt niet voorstellen dat er niks uit de maler komt. Dan is er toch echt iets defect ! Ga terug naar de winkel en ruil hem om !

Sage support
Ik heb ooit een "Sage Appliances Live Home Coffee Masterclass" gedaan.
Als je je opgeeft dan kun je op een aangegeven tijdstip via een video call live in verbinding komen met een sage barista.
Het duurt maximaal een half uurtje en in die tijd kun je alles vragen, laten zien en laten beoordelen.
Dus ook jouw probleem "! Heb ik ook gedaan het was erg leerzaam ! En het mooiste van alles ... gratis !
https://www.eventbrite.co.uk/e/sage-app ... erelexpmlt

Hier de ondersteuning van sage (mocht je daar nog geen vraag hebben gesteld)
https://www.sageappliances.com/eu/en/su ... pport.html

email (ik weet niet of ze daar op reageren)
support (apenstaartje) sageappliances.com

Laat even je reactie weten of deze samenvatting juist is, en of de tips je nog iets verder hebben gebracht in de zoektocht ..
Hoi! Allereerst heel erg bedankt voor je moeite en je uitgebreide berichtje. Ik zal even antwoord geven op alle vragen:

1. De machine is helemaal nieuw aangeschaft. Dus gewoon voor de volle mep in de (online) winkel gekocht, Bijenkorf om specifiek te zijn.

2. Hij heeft het inderdaad echt wel goed gedaan. Ik had eerst bonen die ik cadeau gehad heb gebruikt. Toen ik ging wisselen naar nieuwe bonen begon het gezeik eigenlijk. Ook dat ging overigens eerst nog prima, na een paar koppen kreeg hij ineens deze kuren. Ik heb hem eerst op 8/9 probleemloos gebruikt, nu moet hij dus naar 30 en intern op 10, en ook dat werkt al inmiddels niet meer. Ik heb de machine al meerdere malen volledig tot de bodem gestript en ben geen blokkades/plakkaten tegen gekomen die de boel blokkeren. Het lijkt heel willekeurig wanneer er precies koffie gaat komen. De ene keer op 30 extern/10 intern doet hij het wel, maar nu dus ook weer niet.

En het klopt inderdaad wat je zegt. Als ik hem nu nog fijner zet, dus zeg 8, 9 of eigenlijk alles onder de 30, dan ratelt hij alleen maar. Ik heb de winkel al gebeld maar die verwijzen mij weer door naar Sage. Ik vind de klantenservice/support echt bizar slecht van Sage. Ik krijg nergens een reactie op. Ik baal echt ontzettend want heb hier zo lang voor gespaard, had super veel zin om te gaan experimenteren om zo tot een heerlijke espresso te kunnen komen, maar helaas.

Ik heb nu echt alles in mijn macht gedaan om het op te lossen. Ik heb nu echt super verse bonen, alles is schoon, vrij van koffie, goed nagekeken, inner burr op diverse instellingen gehad. Ik heb ook geen rijst erin gedaan oid.

Mocht je er voor open staan, kan ik je eventueel in een priveberichtje even om je mailadres vragen zodat ik wat videos kan sturen naar je die ik heb gemaakt van de machine. Zo kun je het probleem horen en zien hoe de machine er van binnen uit ziet. Wellicht zie jij nog iets? Er is al iemand anders ook zo lief geweest die mee gaat kijken, maar misschien vind jij het ook leuk. Laat maar weten!

16
Balen dat het allemaal zo tegen zit.
Hier ook een sage bezitters (ander type en nog minder goede maler helaas)
Heb ook de nodige problemen met mijn machine gehad. Inmiddels staat de derde er in een jaar 😢

Ik herken me echter totaal niet in de slechte service van Sage.
Heb je alleen per mail contact gehad? Dat gaat inderdaad niet bijster snel.
Maar telefonisch altijd super geholpen.

Zowel door Mats als Martina uiterst correct geholpen en zelfs boven verwachting.

Groet Joas.

17
Beste dominiquevnh

Als het goed is heb je in je email een berichtje met mijn email adres.
Stuur gerust het filmpje.

Echter .
Al lezende kom ik steeds weer tot dezelfde conclusie.
Eerst werkte het wel, en na een week of 2 heb je ineens absurde instellingen op je maler nodig en komt er uiteraard geen goed maalsel uit. Het lijkt er toch echt op alsof er iets stuk is.

Misschien zelfs iets in de aandrijving, waarbij het mechanisme gaat slippen en vastlopen als je het gaat belasten.
Dat zou een hoop verklaren.

Nu kunnen we van alles gaan proberen en bedenken, maar volgens mij breng je dan alleen maar je garantie in gevaar.
Ik zou je toch echt aan willen raden het apparaat te retourneren.

Nu ben ik geen jurist, maar volgens mij mag je een internet aankoop binnen 2 weken terug sturen zonder opgaaf van redenen.
Die tijd is wellicht al voorbij, maar een garantie van een jaar zul je toch wel hebben ?
De bijenkorf maakt zich er gemakkelijk vanaf door het jou op te laten lossen.
Maar volgens mij (ik ben geen jurist dus) hebben zij het aan jou verkocht, dus zijn zij verantwoordelijk voor vervanging en de afhandeling.

Ga toch nog maar eens praten met de bijenkorf. Kun je hem niet langsbrengen en omruilen voor een nieuwe?
Zo oud is het tenslotte ook weer niet. dit lijkt me veel redelijker dan je doorverwijzen naar de fabrikant met de mededeling zoek het zelf maar uit ..

Ik hoor wel van je