Onderhouden volautomaat (levensduur)

1
beste mensen, hoe kan ik mijn volautomaat (gaggia titanium) het beste onderhouden, afgezien wat er in de gebruiksaanwijzing staat.

Ik spoel regelmatig de zetgroep, heb ontkalker en schoonmaakmiddel in huis. Voor de zekerheid staat mijn waterhardheid wat hoger ingesteld dan hij werkelijk is, om daarmee hopelijk verkalking te voorkomen. Zijn er verder nog zaken die de levensduur van het apparaat verlengen? Ik denk bijvoorbeeld aan de molen schoonmaken (hoe?) of de zetgroep met de hand schoonmaken en dan weer invetten (wat moet ik dan invetten?

Groeten van een beginner :)

Re: Onderhouden volautomaat (levensduur)

2
Tank elke 2 maanden goed afwassen. Het liefste eerst laten inweken met een steradent tablet. Brew-unit wekelijks goed afspoelen met kwastje koffieresten verwijderen. Voor smaakbehoud 1x per maand reinigingstablet gebruiken via MENU optie REINIGING of SPOELING, maar als je de machine al een aantal maanden gebruikt zou ik het afraden. Er komt dan in een keer zoveel koffievet los dat de machine verstopt kan raken.
Molen is een minder sterk punt van Titanium.
Er gaat niets boven morgen.

3
oxxo schreef:Tank elke 2 maanden goed afwassen. Het liefste eerst laten inweken met een steradent tablet. Brew-unit wekelijks goed afspoelen met kwastje koffieresten verwijderen. Voor smaakbehoud 1x per maand reinigingstablet gebruiken via MENU optie REINIGING of SPOELING, maar als je de machine al een aantal maanden gebruikt zou ik het afraden. Er komt dan in een keer zoveel koffievet los dat de machine verstopt kan raken.
Molen is een minder sterk punt van Titanium.

Heb hem nog niet zo lang, dus zal de reinigingstablet gebruiken. De brew-unit wordt wekelijks of 2x per week schoongespoeld, als de koekjesbak vol is, of de tank leeg. Ontkalken 1x per maand.

Wat is er met die molen trouwens? Tot nu toe werkt alles vlekkeloos, maar wat kan er mee mis gaan dan?

4
Meer dan genoeg denk ik. Na 2 of 3 jaar wat kleine dingetjes vervangen (servicebeurt) helpt ook.

De molen slijt vaak sneller dan de rest van de machine. Niet om je dood te schrikken, maar vaak toch bepalend voor het punt waarbij het ´economisch einde´ nadert. Voorbij de 15000 kopjes komen ze zelden. Een molen vervangen bij een 5 of 6 jaar oude Titanium gebeurt vrijwel nooit, is te duur in verhouding tot nieuwe machine.
Er gaat niets boven morgen.

5
oxxo schreef:Meer dan genoeg denk ik. Na 2 of 3 jaar wat kleine dingetjes vervangen (servicebeurt) helpt ook.

De molen slijt vaak sneller dan de rest van de machine. Niet om je dood te schrikken, maar vaak toch bepalend voor het punt waarbij het ´economisch einde´ nadert. Voorbij de 15000 kopjes komen ze zelden. Een molen vervangen bij een 5 of 6 jaar oude Titanium gebeurt vrijwel nooit, is te duur in verhouding tot nieuwe machine.
Ok, dankjewel, da's duidelijk. en tsja, als deit ding vijf jaar meegaat dan zou dat mooi zijn!