Spironski schreef:Jura_Impressa schreef:Beste Steef,
Dat klopt wel. Maar plaats een en ander in een wat breder kader: het is koffiepraat en geen puristenpraat.nl. Hou het breed voor meer mensen die van koffie houden, daar is het forum voor bedoeld. Want als we alleen de puristen hier proberen te benaderen, is het forum weinig interessant voor mensen die iets over koffie/machines willen leren of weten.
Met andere of zachtere woorden: de grootste groep gebruikers/koffiedrinkers drinkt filterkoffie, Senseo, Nespresso, uit een volautomaat of uit een halfautomaat. Buiten de (op schaal) kleine groep puristen, zal een ieder uit een andere groep koffie die 2 maanden jong is als vers beschouwen.
Wanneer is de koffie uit een Nespresso cupje gebrand, behandeld, verpakt, omverpakt, verscheept, opgeslagen en via internet verkocht en door TNT afgeleverd en uiteindelijk in de machine gegaan?! Hetzelfde geldt voor Senseo...
Mijn huismerk koffie wordt wekelijks vers aangeleverd op pallets. Importkoffie heeft nu eenmaal importeurs etc etc...
Ik snap je wel, maar ga je op Hifi.nl dan staan te beweren dat Bach op een transistor radio ook nog steeds mooi is? Of op Topgear.nl dat je in een Toyota Corolla uit 1986 ook prima naar Istanbul kan reizen, of op Culinair.nl dat de MacDonalds zo gek nog niet is?
Want dat is namelijk allemaal waar! En toch...
Ik durf te beweren dat mensen veel minder proeven dan ze zelf denken. Ik ben sensorisch expert en ben verantwoordelijk voor al het serieuze smaakonderzoek bij een redelijk groot voedingsmiddelenbedrijf. Als je koffie blind en gerandomiseerd gaat aanbieden, zul je zien dat de verschillen minder snel worden opgepikt dan je verwacht.
De verwachting dat een koffie lekkerder zal zijn, maakt hem al lekkerder (doen je hersenen voor je). Ooit al eens meegemaakt dat die wijn op vakantie heerlijk was, jij flessen meenemen en thuis is er niks meer aan. Heeft puur met de situatie te maken.
Er zijn utieraard wel verschillen, maar die zijn voor het gros van de mensen niet te proeven. ook voor zogenaamd experts of liefhebbers niet! Zo is er onderzoek gedaan met vinologen. Die kregen witte wijn met een rode kleurstof. Nu moet je voor een vinologenopleiding echt wel wat kunnen, maar helaas, de meesten begonnen de wijn te benoemen zoals ze een rode wijn zouden beoordelen.
En zo vraag ik me af of mensen serieus het verschil gaan proeven tussen een gemiddelde espresso uit een volautomaat en een nespresso. Of uit een superverse espresso uit een goed afgestelde volautomaat tov dezelfde uit een semi.
In mijn werk gebruiken we intensieve selecties en trainingen, om daarna met grote aantallen mensen serieus te gaan proeven. En het zal je verbazen: maar minder dan de helft van de mensen proeft het verschil tussen cola en cola-light... zelfs al roept meer dan 75% dat ze het proeven...
Zo zal eht met koffie ook zijn...
En ja, ik ben zelf redelijk gevoelig en kan mee met de betere panelleden (als mijn panelleider een test doet, kan ik regelmatig meedoen omdat ik dan geen voorkennis heb). En er zijn mensen die werkelijk alles proeven, maar zelfs flavouristen (beroepsmatige neuzen) gaan bij complexe aroma's regelmatig de mist in. En laat koffie nu een erg lastige zijn.....