Beste mede koffieliefhebbers,
Afgelopen week heb ik mij aangemeld op dit forum naar aanleiding van een koffie ongelukje, waarover ik graag eens de mening zou horen van andere mogelijke deskundigen, maar daarover later.
Ik ben 62 en ik kom uit Warnsveld. We zijn in het bezit van een Jura E8 koffiemachine, waar we hier thuis erg tevreden over zijn. Momenteel is die evenwel in reparatie (iets met een keramisch onderdeel). Erg jammer, maar gelukkig nog net binnen de garantie.
We zitten hier vlak tegen Zutphen aan en ik vermoed dat jullie vast wel eens van koffiebrander en winkel ‘De Pelikaan’ zullen hebben gehoord. Daar verkopen ze veel heerlijke koffiesoorten en ze zitten in Zutphen. Lekker dichtbij!
Nu weet ik niet zo goed of ik voor mijn eigenlijke vraag een nieuw topic zou moeten starten. Ik doe het toch maar even in dit bericht erbij. Als dat niet de gebruikelijke manier is dan hoor ik dat graag, voor een volgende keer (hoewel ik me dan niet meer voor hoef te stellen natuurlijk……)
Mijn vraag gaat helemaal niet over de Jura, maar, omdat die een paar weken weg is, zetten we nu koffie in verschillende groottes Bialetti percolators. Die gebruiken we ook altijd op vakantie, dus die hadden we gelukkig al staan. We hebben 3 verschillende maten en nu is er met de grootste (RVS pot, 10 koppen) vorig weekend een ongelukje gebeurd. Doordat ik afgeleid was en niet hoorde dat hij ‘klaar’ was is hij drooggekookt. Gelukkig ontdekte ik het wel redelijk snel, maar het kwaad was al geschied. De pot is aan de onderkant verkleurd door de hitte naar een beetje koperachtig en hij ruikt erg vies metaalachtig van binnen en daar gaat mijn vraag ook over, want ik krijg die vieze lucht er niet uit. Ik heb de pot al verschillende keren gewoon afgewassen, maar dat lijkt niet te helpen en afgelopen week deed ik ‘m in de afwasmachine en toen leek het weg te zijn, maar later kwam de vieze lucht toch weer terug.
Mijn vraag is dus of er iemand van jullie is die weet wat ik hier tegen kan doen. Verder is er niets mis met het apparaat, dus zou het zonde zijn om hem niet meer te kunnen gebruiken.
Hopelijk herkent iemand dit hier en weet wat ik er aan zou kunnen doen. Ik hou me aanbevolen voor zinvolle suggesties.
Re: Even voorstellen en een vraag over Bialetti percolator
2Allereerst welkom! Het is hier een mooie plek om over alles wat met koffie te maken heeft te babbelen. En vaak over meer.
Mijn eerste reactie op jouw vraag zou zijn: zet hem een paar uurtjes in de Cafiza Espressomachine reiniger, of soortgelijks. Paar koffielepeltjes in warm water oplossen, en aanvullen met warm water, Bialetti er bij en een paar uur laten staan. Maar ik weet niet van welk materiaal het is dus daar even op letten. Als het roestvrijstaal is zou het kunnen. Bij aluminium zou ik het niet doen.
Hoor graag wat je gedaan hebt en wat het resultaat is.
Mijn eerste reactie op jouw vraag zou zijn: zet hem een paar uurtjes in de Cafiza Espressomachine reiniger, of soortgelijks. Paar koffielepeltjes in warm water oplossen, en aanvullen met warm water, Bialetti er bij en een paar uur laten staan. Maar ik weet niet van welk materiaal het is dus daar even op letten. Als het roestvrijstaal is zou het kunnen. Bij aluminium zou ik het niet doen.
Hoor graag wat je gedaan hebt en wat het resultaat is.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
3Hallo Dirk-Jan,
Dank voor je reactie! ik ga het maar eens proberen als ik aan dat reinigingsspul kan komen wat jij noemt. Even zoeken denk ik.
Dank voor je reactie! ik ga het maar eens proberen als ik aan dat reinigingsspul kan komen wat jij noemt. Even zoeken denk ik.
4kijk hier eens misschien heb je dat in huis. https://www.marionsrecepten.nl/recept.p ... icarbonaatBob den Bruigom schreef: zo 26 feb 2023, 12:46 Hallo Dirk-Jan,
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
5Mocht je nog reinigingstabletten van de Jura hebben, die kan je ook gebruiken. Fijnmalen en in heet water oplossen. Ongeveer 10 gram per liter. Ik gebruik dit poeder
https://www.koffiepiraat.nl/nl/reinigin ... hines.html
En ja bakpoeder / natriumbicarbonaat. Dat heb ik ook wel eens gebruikt, vond het net iets te scherp / sterk. Of ik had een te zware oplossing gebruikt. Bakpoeder gebruik ik om mijn brood te bakken, gebruik daar karnemelk als zuur bij.
https://www.koffiepiraat.nl/nl/reinigin ... hines.html
En ja bakpoeder / natriumbicarbonaat. Dat heb ik ook wel eens gebruikt, vond het net iets te scherp / sterk. Of ik had een te zware oplossing gebruikt. Bakpoeder gebruik ik om mijn brood te bakken, gebruik daar karnemelk als zuur bij.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
6Ook eens aan de hand gehad en uiteindelijk weggekiept.
Helaas!
Helaas!