Saeco Magic, automaat van de 2e generatie.

1
Wat te beginnen met een 9 jaar oude Saeco Magic Roma met allerlei problemen..?
´Lekt al een tijdje,´ zegt de gebruiker, ´er komt geen theewater meer uit, brewgroup zit al een half jaar klem, -maar nou houdt ie er ineens mee op´.
´Kijk´, zei ik daarop, `als jij 40 C koorts heb, een gebroken been en een hersenschudding, ga je dan nog met plezier naar je werk?´
Lachen natuurlijk.
Ik ken de gebruiker al jaren, hij woont hier 3 blokken vandaan. Aardige man.
Natuurlijk gaat het door je heen; een budgetmachine, rond de 35.000 kopjes. Gebruikt koffie die absoluut ´fout´ is.
Afbeelding

´Geen eer aan te behalen´, is de eerste gedachte. ´Maar de gebruiker was toch blij met het toestel´, is dan de 2e.gedachte.
Dan toch maar herstellen, en hier volgt een verslag wat er zoal mis kan gaan met een oude intensief gebruikte automaat. De taximeter loopt gelijk even mee.
Natuurlijk raad ik af om zelf aan automaten te sleutelen, In enthousiasme en onervarenheid kunnen er nare dingen gebeuren. Misschien moet ik het niet hebben over levensgevaar, maar een ongeluk ligt op de loer.
Het toestel zelf. Wat direct opvalt zijn de donkerbruine siliconenslangen. Is dit toestel eigenlijk ooit wel eens ontkalkt?
Afbeelding

Oke, slangen, filter en turbina vervangen € 15,- . Nou is gelijk duidelijk waar de lekkage vandaan komt: het thermoblock is verkalkt en gespleten. € 48,- maar liefst.

Zou de molen ook sleets zijn, dan hou ik het voor gezien -nee, alleen een viltring vervangen van 1 euro.
Afbeelding

Vreemd genoeg zijn ook de stenen in redelijke staat. Overal nieuwe O-ringen plaatsen, bij een Magic zijn het er 8 dus € 2,50 en een GACO knelring voor 2 euro. Vanwege slijtage plaatsen we een compleet nieuwe nippel en raccord (het koppelstuk van brewgroup en machine) en dat komt op € 7,50 + 3 euro.
Afbeelding

In de brewgroup zelf zijn de gaatjes van de zeef geërodeerd, groter geworden doordat water/koffie onder hoge snelheid door de kleine gaatjes stroomt. Ook hier is vervanging nodig, maar dat heb ik niet nieuw liggen, dus gebruik ik er een van een vroeg overleden Palazzo, € 0,-. Tja en ook de glazen kogel van de drukventiel is verdwenen en een schroef in de kop van de brewgroup is dol, dus een nieuwe kop van € 6,50 erin.
Afbeelding

De cilinderwand is ook behoorlijk gesleten, maar dat is te duur om te vervangen; feitelijk is een nieuwe brewunit dan goedkoper. Daar het om een oudere budgetmachine gaat lijkt me dat te duur. Wie dacht dat volautomaten goedkoop waren moet dit nog maar eens goed nalezen. De verstopping in de kraan blijkt een slijtagekwestie: de plunjer heeft een te korte stootstang.
Afbeelding

Een nieuwe kost geloof ik 1,50 en ja: de kraan doet het weer. Maar de machine start niet verder op! Afvalbak niet gedetecteerd: oke, de microswitch zal wel kapot zijn. Ja hoor, een hoekje is afgebroken en van binnen gecorrodeerd. Wie haalt ´t in z´n kop om onder een koppelstuk een -niet waterdichte- microswitch te plaatsen.

En dan nog op zo´n onmogelijke plek… € 3,50. Machine testen en netjes afstellen: klaar.
Een waterval van problemen met deze Saeco schoenendoos. Hoe heeft deze machine tot op een paar dagen geleden nog kunnen draaien? Mij een raadsel..
Materiaalkosten € 89,50. Daarvan was 70% te vermijden geweest door goed en met regelmaat te ontkalken, maar ja: een Magic Roma laat niet weten wanneer dat moet en de ontkalk-procedure is lastig.
Qua arbeidsloon: ik tel maar de tijd voor een servicebeurt erbij; € 28,- dus blijft de meter staan op €118,- De gebruiker krijgt van mij de gebruikte onderdelen mee; een tas vol.
Afbeelding

De klant is tevreden met het resultaat en mijn onuitgesproken verwachting is dat de machine nog zo´n 3 jaar meegaat. Dan is de molen compleet op en zijn de kosten voor verder herstel te hoog.
Er gaat niets boven morgen.

Re: Saeco Magic, automaat van de 2e generatie.

3
Als ik in de gereedschapkist kijk is alles wat overblijft allemaal van Facom, Hazet, Gedore, Knipex. De rest belandt meestal na een 1/2 jaar al in de afvalbak.
Dus een HD? Of het toeval is,.. ik ken meerdere koffieliefhebbers met een HD. Zelf rij ik een Yamaha, maar ik sta wel eens te....dromen bij een Buell.

5
oxxo schreef:Als ik in de gereedschapkist kijk is alles wat overblijft allemaal van Facom, Hazet, Gedore, Knipex. De rest belandt meestal na een 1/2 jaar al in de afvalbak.
Dus een HD? Of het toeval is,.. ik ken meerdere koffieliefhebbers met een HD. Zelf rij ik een Yamaha, maar ik sta wel eens te....dromen bij een Buell.
Is echt geen toeval.Eerder logisch.
Die dingen staan om de haverklap stil.En wat doe je dan?
Juist.Eerst de vrouw bellen dat het weer wat later wordt.Dan een kroeg zoeken,de gedachte aan een koel pilsje van je af zetten want misschien heb je geluk en moet je vandaag nog rijden :mrgreen: en daar komt ie.....een kop koffie bestellen.

6
Is echt geen toeval.Eerder logisch.
Die dingen staan om de haverklap stil.En wat doe je dan?
Juist.Eerst de vrouw bellen dat het weer wat later wordt.Dan een kroeg zoeken,de gedachte aan een koel pilsje van je af zetten want misschien heb je geluk en moet je vandaag nog rijden en daar komt ie.....een kop koffie bestellen.
HAhaha. Bij mij kwam de kennismaking koffie heel anders. Via de liefde, 16 jaar geleden -mijn vrouw zat in de koffie. Maar toevallig heb ik net afgesproken om met een maatje aan m´n fiets te werken. De mijne staat al 4 jaar stil. Ik kreeg een ´rijverbod´ na een schuiver. Iets eerlijker; ik reed 22 jaar en wist niet dat een schuiver zo pijnlijk kon zijn. Ik verkoop ´m als ie weer netjes rijdt. Of misschien ook niet, vermom ik mijn fiets met koffers en verwarmde handvatten zodat ie op een BMW lijkt. :mrgreen: Kan ik er rustig mee rondtuffen.

7
oxxo schreef:te....dromen bij een Buell.
... Een nieuwe kan alvast niet meer. ouch.

Wat is een turbina?
De enige turbina die ik ken is de Fiat Turbina. Gasturbine van 300pk op 20.000rpm. Cd van 0.14 (bijna helft van Prius). 250 km/h. In 1954.

Toch vraag ik me soms af of er markt is voor een echte high-end superauto. Dus 68mm conische schijven. Gizmo als in de Versalab om de koffie in 1 keer goed te verdelen. Geen cremafilter in de zetkamer. Metaal van binnen. 2 boilers met PID regeling. Instellingen in eenheden. Geen bullshit als '5 boontjes sterkte' maar gewoon in grammen. Volume in ml. Temperatuur in graden die kloppen. Maalstand regelen met een wormwieltje. Alles een beetje slim ontworpen om makkelijk zelf schoon te houden en om niet vies te worden.
How hard can it be?
Budget van zeg 3k moet lukken als je bedenkt dat een K10 en een Brewtus dat samen niet eens kosten.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

8
Met een turbina wordt een waterdebiet metertje bedoelt. Het is een schoepenrad met ingebouwd magneetje dat steeds langs een spoeltje in de behuizing beweegt. Elke keer registreert de CPU een elektrische puls, en na een ingesteld aantal pulsen stopt de pomp. Dit simpele goedkope instrument is bedacht door Athur Schmedt en was een van de vindingen die de eerste ´superautomatica´voor thuis mogelijk maakte.
How hard can it be?
Budget van zeg 3k moet lukken als je bedenkt dat een K10 en een Brewtus dat samen niet eens kosten.
Wel, die machine is een tijdje in NL op de markt geweest. ECM had een consumenten-volautomaat. Nu zit ie in het professionele programma, als ECM Veronica. Een machine van €3k !
Met een enorme Mahlkoenig molen, 1,8 lt ketel met warmtewisselaar en verwarmde metalen brewunit.
Toptechniek. Prachtig toestel.
Helaas struikelde het concept door het nauwkeurige onderhoud wat de machine nodig had. Geen punt als je er 200 kopjes per dag mee tapt, maar vervelend als je er 6 espresso´s per dag mee wil maken.
Wet van de remmende voorsprong. Met meer ontwikkelingsfondsen en -tijd en er was een waanzinnige consumentenmachine uit gerold. Nu is het een prachtige exoot -slechts enkele machines in Nl.

Verder zit de Quick 5500/Messoni wel flink vol met zeer hoogwaardige componenten. Alleen de manier waarop de machine is ontworpen en de bouw van de brewgroup overtuigt me niet. In 2003 kochten we zelf een Mastertop II die we een beetje hebben ´gekieteld´. Met z´n 68mm schijvenmolen en twee 350cc ketels goed uitgangsmateriaal. Degelijke, goed te onderhouden layout. Ook de grote diameter van de MSAG brewgroup helpt om uiteindelijk een mooie aromatische koffie te maken.
Maar de Mastertop gebruikt wel veel koffie voor een mooie kop, en mist de ´brewgroup-verwarming´. Dat zou bij een zware brewgroup eigenlijk wel moeten.
Laatst gewijzigd door oxxo op ma 14 jun 2010, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

9
We hadden hier een tijd geleden toch iemand die superautomaten bij een bekende fabriek had helpen ontwikkelen ofzo? Hij stelde dat het heel goed mogelijk was om een super te maken die de vergelijking met een halfautomaat glansrijk kon doorstaan. Ik meen zelfs dat hij zoiets al een keer gebouwd had (?). Maar het grootste probleem was inderdaad dat je het apparaat dan minstens elke week opnieuw zou moeten afstellen en onderhouden. En dat is natuurlijk niet haalbaar.

Nou ja, dat is feitelijk wat we met een semi elke keer opnieuw doen, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Spi, -de claim was niet dat de nieuwste generatie automaat ´glansrijk´ de vergelijking kon doorstaan,
maar dat ie nu vergeleken mag worden met de lage en middenklasse semi-automaten.
Dus bijv. beter dan Nespresso, maar echt nog wel minder dan een Expobar. Te vergelijken met een Via Venezia of Classic Coffee.

En met verschillende fabrieken heb wij een uitwisselingsprogramma. Onze bijdrages zijn niet zo groot, maar af en toe sturen we een ´platform´ op, met wat nieuwe ideeen. Of we wisselen concepten uit. Maar de meeste bijdrages zijn vrij saai, gaat over onderhoudstechnieken. Maar we krijgen idd. soms preproductiemodelen om te testen.