Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

1
Hallo

Heb me dit weekend een Delonghi ESAM 04.110 Espressoapparaat aangeschaft. Vergelijkbaar met alle andere apparaten van Delonghi.

Nu ben ik op zoek naar de ideale instelling voor een lekkere kop koffie?

Lekker romig, niet te straf, ...

Wie heeft er de ideale instelling gevonden, ja ik weet, smaken verschillen, maar toch moet er ergens een lijn in te vinden zijn he...?

Wat zijn jullie ideale instellingen? Zowel de maalgraad (1-7) als het bonenaantal dat wordt gemalen...

Ben benieuwd!

Re: Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

2
Beste jijzelf,

Zo makkelijk gaat het niet...want niet alleen zijn alle machines anders (er zijn wel overeenkomsten, maar te veel variabelen), ook jouw smaak is anders dan die van mij en de rest van de forumleden.

Dus die zoektocht doe je zelf en dat is onderdeel van de voorpret. Verschillende koffiebonen, verschillende instellingen en verschillende resultaten. Bij de verschillende subfora kun je kijken wat anderen voor koffie gebruiken. Dat lijkt me een eerste goede stap.

Veel voorpret en genot toegewenst!
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Re: Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

3
Ten eerste: gefeliciteerd met je aankoop. Nieuw is altijd leuk :)

Ten tweede: dit topic hoort in Volautomaten thuis, want het betreft een volautomaat ;-) Ik denk dat een mod 'm wel verplaatst. Maar voor de volgende keer.

Ten derde, belangrijkste: je schrijft 'een lekkere kop koffie'. Wat bedoel je hiermee? Een 'Hollandse bak' of een espresso? De instellingen hiervoor lijken me best wel verschillend..
Daarnaast ben ik het vooral eens met Jura_impressa hierboven. Ik heb dan wel weinig ervaring met volautomaten, maar wel met halfautomaten en het lijkt me dat hetzelfde geldt: jouw ultieme kop koffie is zó afhankelijk van jouw smaak, dat er weinig over te zeggen is voor ons. Ga lekker spelen! Wel kan ik zeggen: ik heb ooit gemeten dat ongeveer 22 bonen 1 gram wegen, dus voor 7 gram heb je dan welgeteld 154bonen nodig. Kort door de bocht. Voor een espresso goed fijn malen, ik zou op standje 2 ofzo beginnen, 25-30seconden = 25-30 ml voor een espresso. Ehh, eigenlijk hetzelfde advies: ga lekker proberen, dat is juist onderdeel van de lol.

En de belangrijkste tip vind ik, maar misschien is Jura_impressa het met mij oneens hierover, maar ik vind: gebruik echt verse bonen, maximaal 4-5 weken geleden gebrand. Juist de romigheid, de emulsie-achtige structuur van een goede espresso die jij zoekt, zijn zeer moeilijk danwel niet te verkrijgen met niet-verse bonen. Te koop bij je lokale koffiebrander, of, als je bijvoorbeeld in Leiden woont en er daar geen is, online.

Re: Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

6
Even weten welke versie het gaat. Kiept de machine direct´achterover´ als je ´m tpv. de handinkepingen onderin wilt optillen? (het gewicht achterin de machine) en blijft de opwarmplaat voor kopjes steenkoud? Had de machine een sticker met A+ label?

Of blijft de machine bij het tillen redelijk in balans, en wordt de opwarmplaat een beetje lauwwarm?

Versies verschillen van buiten niks, van binnen nogal veel. Molen is min of meer hetzelfde, maar infusiesysteem, verwarming en elektronica zijn echt anders. Ik zou het namelijk vooral in de soort bonen zoeken: maar de ene versie is ruim 6 graden heter dan de andere, vandaar.
Er gaat niets boven morgen.

Re: Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

7
Onderwerp verplaatst naar doelforum (Mod.).

Ennuh: Ikzelf, wat bedoel je met "straf"? Als je b.v. een verse, mooie Braziliaanse boon gebruikt kan espresso héél zacht en romig zijn hoor!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Delonghi ESAM 04.110 Espresso, ideale instelling?

9
SteefM schreef:ik heb ooit gemeten dat ongeveer 22 bonen 1 gram wegen, dus voor 7 gram heb je dan welgeteld 154bonen nodig. Kort door de bocht.
Dat zijn wel hele kleine boontjes geweest. ;)
Ik kwam net op 9 bonen voor 1 gram,met zowel een kleine Eth. Yrgacheffe als een wat grotere Eth. Mocca Wild Forrest. :roll:

@Uzelf
Indien je geen espresso wilt,kun je idd misschien beter voor een andere zetmethode kiezen.
Ik ben een fan van mijn Technivorm Moccamaster in de ochtenden en 's middags maak ik meestal of een cafetiere of een Chemex pour over bakkie.
Succes met het vinden van je gewenste kopje koffie.

Grtz. Havelock
Gene Cafe,Technivorm CD10/Swiss gold,Cona vacuum,Chemex,Bodum Columbia FP,Solis scala,Brita on-tap.