Re: Compak K3, Macap MC4 of toch een Rocky?

11
Oh ja: ik heb heus niet €1000 aan mijn Major uitgegeven! Gewoon tweedehands kopen op b.v. Marktplaats, en nieuwe maalschijven bestellen. Die dingen zijn gebouwd voor de eeuwigheid en er kan niet zoveel mee mis. Op die manier had ik voor €140 superkwaliteit en ben voor de rest van mijn leven klaar! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Bas schreef:De Compak trekt mij ook het meest. Ik ga maar eens informeren bij KC of ze hem met de 'mini hopper' kunnen leveren.
Ja, dat kan. (Ik had dezelfde vraag.) Als je wil verwisselen ze de grote voor de kleine hopper of leveren ze de kleine er extra bij (kost je ongeveer €30)
| Gruppo Izzo Alex Duetto (Serial #57) | Macap M4D C18 Zwart | Xpressivo Barista 58mm RVS tamper | Ilsa Anniversario melkkan|

13
Bas Schreef:
Over de Ascaso i-1 lees ik wisselende reviews. De molen schijnt traag te malen (700rpm) en nogal rommelig zijn. De I-mini heb ik in de winkel getest en die vind ik te klein en niet zo gebruiksvriendelijk
.

Ik ben het hier niet zo mee eens, voor zijn prijs € 299,- vind ik dat de i-1 een goede molen is!
Zelf heb ik hem een hele tijd gebruikt en heb er nu iemand anders een groot plezier mee kunnen doen.
Het enige minpuntjes van de i-1: Hij is best groot en hoog, het bonenreservior is 600g....voor thuisgebruik vind ik dat best veel, maar dat is mijn mening! ;) De i-mini is gewoon een degelijk molentje zonder teveel poespas maar nogmaals daar betaal je ook naar!

Nu maal de koffie met een Macap M4 C18...deze Macap maalt geweldig! Ik weet dat rancillio een aardig fijne maling nodig heeft en deze molen kan je dat zeker bieden!! Je kunt hem al vanaf €350,- krijgen geloof ik.....Uiteindelijk is het toch de koffiemaling die je espresso kan maken of breken....dus besparen op je molen zal ik zeker niet doen!! :D

15
Bas schreef:Ik heb gisteren een zilvergrijze Compak K3 touch met mini hopper geleverd gekregen. De eerste indruk: robuust, weinig geluid, gemakkelijk in te stellen en een consistente maling. Binnenkort een uitgebreider verslag.
Graag! Ik twijfel (zoals zovelene) nog tussen de Compak, Macap en Mazzer. De Compak trekt me wel omdat het een beetje de underdog is in dit trio, maar dan moet hij wel preseteren natuurlijk! :D

Zou je er misschien ook wat real-life foto's bij kunnen doen als dat niet te lastig wordt? :roll:

Bij voorbaat dank! En veel plezier met dat ding!

18
De compak wordt ook onder de naam "Wega" verkocht, dus is ook verkijgbaar bij o.a. Espresso Service West. Heb er zelf ook een thuis staan.

Molen is prima, goed gebouwd en maalt goed.

Nadeel vind ik het afstelmechanisme voor de hoeveelheid koffie. Omdat dit via één schroefmechanisme voor 1 of 2 koppen gaat (1 kop is half zoveel als 2) ipv 2 afzonderlijke stelschroeven voor 1 of 2 knoppen bij de Minimazzer is hij voor mij alleen goed in te stellen voor 1 of 2 koppen. Ook is de bediening voor de hoeveelheid koffie wat gammel in vergelijking met bijvoorbeeld een minimazzer.

Voor al dit soort kleine molens geld trouwens dat ze wel erg langzaam malen in vergelijking met de iets grotere proffesionele molens. Het is aan jezelf om te beoordelen of je dit storend vindt.

Bij mijn molen is de bediening trouwens anders dan hier aangegeven, door middel van een metalen lipje ipv een knop.

De mini wega 5.4 instant (gelijk aan de compak)
http://wega.it/54-instant/ing/SEZI500T/
Afbeelding
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

19
Koffiecentrale levert de K3 zonder timer. Dit houdt in dat je gewoon de filterhouder er onder moet drukken en weer weghalen als er voldoende gemalen koffie in zit. Geen gedoe met een timer/hoeveelheid instellen.

De maalinstelling wijzig je door de gehele kraag te verdraaien. Het ijzeren kapje (foto 3) geeft een indicatie van de maalgraad. De schroef waarmee je de hopper vastzet functioneert als hefboom.
Het voordeel van de manier van instellen is dat je snel van koffiesoort/maling kunt veranderen. Fijn afstellen is inderdaad iets lastiger; er zit ook een lichte speling van een paar mm op de kraag. De maler wordt geleverd met een ingestelde 'espresso area', die voor mij voorlopig afdoende is.

De maler sproeit totaal niet. Alle koffie komt netjes in de filterhouder. Het opvangbakje is ook ruim genoeg en zit op de goede plaats. De uitloop is lekker kort en gemakkelijk schoon te maken.

Ik vind het een robuuste en stoere maler. De maler is door de ingebouwde opvangbak wel behoorlijk diep. En in de, door mij bestelde, mini-hopper past met moeite 250gr bonen.

De Compak naast mijn Silvia
Afbeelding

Detail van de aandruk-knop en de koffie uitloop.
Afbeelding

Detail van de maalinstelling
Afbeelding

Dubbele espresso 28 seconden extractie
Afbeelding

Kort stukje film (geheugenkaart vol). De maler maakt wel iets meer geluid dan op het filmpje lijkt. Ik heb de maalinstelling nu behoorlijk fijn ingesteld. Ik gok dat de maler er zo'n 15-20 seconden over doet om de filterhouder te vullen (14gr).
Nivona 850 | ECM Giotto Premium | Compak K3 Touch | Xpressivo tamper + mat