Mijn naam is Florian. Aangezien ik espresso heb leren drinken van klassieke E61 halfautomaat, was ik (als eigenlijk net iets te kieskeurig persoon) niet tevreden met een Senseo, Nespresso of dergelijke. Het was toch wel zwaar om zonder koffie te zitten, waardoor ik uiteindelijk, na veel gezoek en getwijfel (en gelees op onder andere dit forum), een tweedehands Vibiemme Domobar Super HX gekocht heb.
Alleen mist dan natuurlijk nog de maler. Dat wordt misschien nog wel even zoeken. Waar ik momenteel vooral over twijfel is de onduidelijkheid over hoe belangrijk retentie nu is. Veel oud maalsel in m'n espresso lijkt me zeker minder lekker, maar het lijkt me ook suboptimaal om elke keer voor het maken van een enkel kopje koffie een grote purge te doen waardoor je veel van je bonen kunt weggooien. Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is!
Nu heb ik onder andere interesse in een Eureka Mignon. De Manuale lijkt me bijvoorbeeld interessant omdat deze, zeker voor de prijs, schijnbaar goed maalt en weinig retentie heeft. Op dit forum heb ik echter ook gelezen dat een Specialita toch net een upgrade is op eerdergenoemde maler, onder andere omdat deze grotere maalschijven heeft (55mm ipv 50mm). Helaas is laatstgenoemde tweedehands niet voordelig te krijgen en bijna even duur als nieuw. Single dosers zoals de Niche Zero zijn natuurlijk ook mooi, maar helaas te duur voor m'n huidige budget: het liefst besteed ik niet veel meer dan 200 euro aan een maler, wat eventueel rond de 300 euro kan worden als maler wat waardevast is (en ik hem dus niet met al te veel verlies door zou kunnen verkopen).
Ik ben daarom aan het kijken naar tweedehands malers op marktplaats. Ik vind hier alleen nog weinig wat een beetje binnen budget is en niet al te veel retentie heeft. Ik ben ook de optie aan het overwegen om een maler met doser om te bouwen tot doserless maler. Deze zijn vaak namelijk goedkoper op marktplaats, aangezien er minder vraag naar is. Ik blijf in ieder geval nog even zoeken en hak binnenkort hopelijk de knoop door. Advies is uiteraard welkom...

Nog een fijn paasweekend gewenst!