Superautomaat Saeco Xelsis of een jura?

1
Dames en heren,

Hebben jullie al de nieuwe saeco xelsis gezien?
Wat vinden jullie ervan? ik kan niet kiezen tussen jura of deze saeco.

voor en nadelen van jura:
+ mooi design
+ kwaliteit?
+ goeie koffie
- zelf de zetgroep niet kunnen schoonmaken
- schimmel in de jura?
- Terugkerende onderhoudskosten?
- moeilijk te reinigen capucino mechanisme, slangetjes, ventieltjes enz.

voor en nadelen van de xelsis
+ zeer solide gebouwd.
+ zeer makkelijk in gebruik, cappucino met 1 druk op de toets.
+ zelf te reinigen zetgroep
+ geen gedoe met slangetjes enz.
+ groot koffie en water reservoir
- afmetingen, tamelijk hoog
- prijzig

Als mijn budget +/- 1200 euro is, wat is dan volgens jullie de beste automaat als we het volgende willen.

- kwaliteit
- makkelijk gebruik
- mogelijkheden

Re: Superautomaat Saeco Xelsis of een jura?

3
Ik heb de Jura F50 geproefd en hij was erg lekker, koffiebonen zater er al in. al weet ik niet welke dat waren. Het melkschuim daar en tegen vond ik wat stuntelig gemaakt worden. Eerst even tobben met slangetjes, ventieltjes en dopjes, toen kwam er pas schuim uit. Ik zie mijn vrouw dit allemaal niet doen als zij een cappucino wil maken.

De Saeco heb ik nog niet geproefd, ga ik zeker doen.

Kwaliteit vind ik voor deze prijsklasse erg belangrijk, dit al de doorslaggevende factor zijn.

4
Als je voor kwaliteit gaat dan kun je beter niet naar superautomaten kijken.

Eerder kijken naar een PV Lusso en een Vario Home. Dan heb je kwaliteit en nog best veel gemak ook. De PV is een van de makkelijkste apparaten die er zijn, en de Vario heeft een digitale timer waardoor het doseren ook een engels spreekwoordelijk stukje gebak is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
De discussie wel of niet volautomaat lijkt me gezien de titel niet echt op z'n plaats.

Binnen de volautomaten heb je eigenlijk maar 2 grote fabrikanten; Saeco en Eugster-Frismag
Saeco's doet de saeco's (logisch), maar ook de nieuwste modellen siemens(?).

Eugster-Frismag produceert:
- Jura
- Nivona
- Bosch
- Siemens (ouder iig)
en misschien nog wel meer.
Van dit lijstje zijn alleen de Jura's niet te openen om zelf te reinigen.

Nog wat buitenbeentjes zijn WMF en Quickmill, vooral die laatste heeft ook een interessante, maar buiten je budget.

Volgens mij werken beide fabrikanten met zo'n cappucinatore voor het opschuimen? Dat lijkt me dan ook niet een voor of nadeel.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

6
Bedankt voor jullie reacties.

Momenteel heb ik een een nespresso en een normale koffiezetter + water koker in mijn keuken staan.
Dat wil ik drastisch verminderen door een apparaat te kopen dat alles kan vervangen.

In Italie heb ik een gaggia achilles gezien.....wat een pracht ding. Thuisgekomen heb ik gelezen dat hij zeer moeilijk te bedienen is en dat je hierin een vaardigheid moet ontwikkelen. Dat wil ik juist voorkomen.

Mijn nieuwe apparaat moet zelf de bonen kunnen malen zodat ik niet nog eens een bonenmaler erbij moet zetten. Ook willen we niet steeds een houder moeten vullen met koffie. Noem ons dus maar lui of op zoek naar gemak......

Waarom zijn superautomaten niet zo betrouwbaar dan andere genoemde apparaten?

Begin onderhand lost te raken in alle modellen die er zijn.

elk merk heeft volgens mij wel zn nadelen....

8
vrucht schreef: Momenteel heb ik een een nespresso en een normale koffiezetter + water koker in mijn keuken staan.
Dat wil ik drastisch verminderen door een apparaat te kopen dat alles kan vervangen.
Als je verwacht dat een superautomaat een liter kokend water aflevert en ook een volle pot koffie eruit kan tanken ga je bedrogen uitkomen.
Waarom zijn superautomaten niet zo betrouwbaar dan andere genoemde apparaten?
Omdat er een heleboel kleine onderdeeltjes in zitten. Als je al die onderdeeltjes gaat frezen uit RVS wordt je apparaat te duur. Dus gebruikt men plastic. En dat gaat kapot.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

10
Als mijn budget +/- 1200 euro is, wat is dan volgens jullie de beste automaat als we het volgende willen.

- kwaliteit
- makkelijk gebruik
- mogelijkheden
Volgens mij liggen zowel de Jura als Xelsis boven de 1200. Dit soort machines hebben ook deskundige ondersteuning nodig, dwz. uitleg, onderhoud- en reparatiefaciliteiten. Dat maakt ´shoppen´ moeilijker, want waar kun je met problemen makkelijk terecht?
Er gaat niets boven morgen.