Re: Proefpanel; Little Roastery

41
Tweede espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah, gezet met de QuickMill.
De maalgraad iets grover gezet op de Mazzer Major, 1 ribbeltje. Weer 11 gram in en 28 gram uit. Nu in 35 - 40 seconden, mag nog iets grover dus. Maar de smaak werd al voller, rijker.
Kruidig, chocolade, aards. Crema gelijk aan de eerste: dunne, lichte laag. Tussendoor een, tja, hoe zal ik het noemen, 8 gram gemalen koffie, gezet met de QuickMill en 90 gram koffie uit, een extra lange Americano? gezet voor de vrouw. Zij vond de koffie heerlijk, voller en rijker dan onze gebruikelijke boon voor de QuickMill. Maar als eerste bakkie vond ze het te zwaar.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

43
Dirk Jan schreef: do 11 mei 2023, 12:24 Tweede espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah, gezet met de QuickMill.
De maalgraad iets grover gezet op de Mazzer Major, 1 ribbeltje. Weer 11 gram in en 28 gram uit. Nu in 35 - 40 seconden, mag nog iets grover dus. Maar de smaak werd al voller, rijker.
Eigenlijk wel opvallend dat ik de koffie zo niet bitter vind, dat zou ik eigenlijk wel verwachten van een koffie die zo'n 40 seconden doorloopt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

44
Ik wilde ook even een kleine update plaatsen. Ik ben net terug van vakantie en ga ook binnenkort met de boontjes aan de gang. Mogelijk maak ik daarbij ook gelijk gebruik van een nieuwe machine naast mijn huidige Pro 700 :geek:
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

45
maurice1 schreef:Ik wilde ook even een kleine update plaatsen. Ik ben net terug van vakantie en ga ook binnenkort met de boontjes aan de gang. Mogelijk maak ik daarbij ook gelijk gebruik van een nieuwe machine naast mijn huidige Pro 700 :geek:
En ga je ons vertellen welke machine dat is of valt dat buiten de kleine update?

47
Ik heb gisterenavond een eerste shotje gezet met de Sumtra. Eerste wat opvalt is dat ik extreem fijn moet malen. Flow blijft erg hoog. Ga nog fijner, veel fijner dan normaal.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
bvds schreef: vr 12 mei 2023, 08:02 Ik heb gisterenavond een eerste shotje gezet met de Sumtra. Eerste wat opvalt is dat ik extreem fijn moet malen. Flow blijft erg hoog. Ga nog fijner, veel fijner dan normaal.

Dat herken ik.
Ik moet deze bonen voor mijn LPP ook fijner malen dan andere bonen.

Misschien een tipje; ik heb in april een kilozak gekocht van de Sumatra Giling Basah.
Die heb ik sinds een week op de molen en begint nu echt door te ontwikkelen.
Das bijna een maand na branddatum (17 april).

Misschien beter nog even laten liggen....? :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

49
Ik ben wat shotjes verder en moet helaas constateren dat het niet mijn smaak is. Er zitten nagenoeg geen complexe tonen in. Ook geen duidelijke bitters. Ik vind de koffie vooral wat vlak, waarbij de aardse tonen wat mij betreft te nadrukkelijk aanwezig. Als basis voor een cappuccino gaat het best, maar als espresso puur krijg ik de associatie met tabak. En dat is niet positief bedoeld. Nu wil ik deze koffie niet gaan lopen afkraken en ben ik de brander vooral dankbaar dat ik hem mag testen. Hoe dan ook, zoals vaker bij Indonesische koffies, ben ik er op dit moment (nog) niet zo enthousiast over. Het zal dus ook liggen aan mijn specifieke smaakvoorkeur. Ik zal nog even wat gaan stoeien met de maalgraad en dosering.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

50
Vandaag is de Rancilio Silvia aan de beurt voor een espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah. En omdat ik het niet laten kan, een enkelbaks, in dit geval 11 gram.

De maalgraad dezelfde stand als het eerste bakkie bij de QuickMill, dat is dus één ribbeltje grover dan de Malabar hiervoor. 11 gram in en nu 22 gram uit in 25 seconden. Dat ziet er goed uit en ruikt vol en romig en een hint van pure cacao. Het kruidige vind ik nu moeilijker terug te vinden. Crema is een mooi dun licht laagje. Smaak is dik en romig en iets minder vol dan het eerste bakkie uit de Pavoni maar voller dan uit de QuickMill. De cacao wordt geproefd. En ook hier net als bij de Pavoni, de smaak blijft lekker lang in de mond hangen, meer dan bij de QuickMill. Ik vind het niet naar een zuurtje smaken en ook niet bitter, goede balans lijkt mij.

Wordt vervolgd.