Re: Superautomaat Saeco Xelsis of een jura?

11
Ik wil me niet in deze discussie mengen, maar dit:
In Italie heb ik een gaggia achilles gezien.....wat een pracht ding. Thuisgekomen heb ik gelezen dat hij zeer moeilijk te bedienen is en dat je hierin een vaardigheid moet ontwikkelen.
... klopt niet echt. De Achille is een bijzondere piston (heftboom-)machine met een HX waardoor juist makkelijker dan b.v. de Pavoni Europiccola. Net een beetje te goedkoop gemaakt en inmiddels uit de handel en je hebt er een losse goede maler bij nodig, maar dan hèb je toch ook ècht een mooi resultaat........ oh jee, daar gaan we weer! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
precies, vandaar de vraag.
Jura heeft een mooi service center in Zoetermeer.
Ik vraag me af wat Saeco voor die prijs aan service te bieden heeft.
De geruchten gaan dat Saeco de laatste tijd nou niet echt uitblinkt in kwaliteit maar dat ze met de Xelsis wel weer een stap in de goede richting hebben gemaakt.

Die 1200 euro heb ik inderdaad "gegoogled" ik merk dat elke 2 weken het apparaat 50 euro goedkoper wordt door de onderlinge concurrentie.
Ik ben zeker bereid om meer te betalen voor service die ik niet hoop nodig te hebben maar dan mag het ook maar max 100 euro verschil zijn. Bij sommige dealers staat deze nog voor rond de 1500 euro.
300 euro verschil!
De garantie moet wel NL zijn.
Heb geen zin dat mn apparaat weken onderweg is naar kweet nie waar en hoelang.

Laten we eerlijk zijn, voor 1200 euro mag ik toch wel verwachten dat een apparaat naar behoren werkt. Anders ben ik beter af met een Delonghi die ik elke 3 jaar vervang,

13
Tja, zolang je de machine niet kan/mag openen om schoon te maken zit je vast aan een service-contract. Dat kost ook weer geld.

Saeco is tegenwoordig van Phillips, of dat helpt qua kwaliteit weet ik niet.

De Nivona 7x0 reeks is iig te openen en ook daarvan zit de importeur in Zoetermeer... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

14
vrucht schreef: Laten we eerlijk zijn, voor 1200 euro mag ik toch wel verwachten dat een apparaat naar behoren werkt. Anders ben ik beter af met een Delonghi die ik elke 3 jaar vervang,
Ik weet niet hoe lang je denkt dat zo'n superautomaat heel blijft, maar na vijf jaar is ie toch echt wel op, vrees ik.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

15
Wat denk je hiervan; de nieuwste simpele automaten kosten 400-450. De koffie is gloeiend heet en minimaal net zo goed als van de duurste automaten. Van het verschil kun je 2 weken op vakantie.
Vanwege de eenvoud gaan deze machines minder snel kapot. Je moet alleen zelf de melk opschuimen, maar dat gaat prima.
Scheelt je op jaarbasis honderden euro´s aan afschrijving, renteverlies, onderhoud.
Er gaat niets boven morgen.

16
Eens met Oxxo, de duurdere varianten zijn vooral duurder vanwege de naam.
Mijn Bosch B30 is uit dezelfde Eugster-Frismag fabriek als de Jura's en Nivona's. Qua zetgroep identiek aan de Nivona 7x0 reeks, de cappucinatore + melkbeker heb ik er los bij gekocht.

Bij aankoop was hij €495,-, heeft nu na bijna 4 jaar 4192 kopjes gezet en heeft me €0,00 aan service gekost.
Het is een degelijk apparaat, zetgroep is uitneembaar, apparaat in z'n geheel goed te reinigen en als hij de 5000 kopjes redt (wat ik wel verwacht, ook meer) is de afschrijving maar €0,10 per kopje geweest.

Daar kan je je toch geen buil aan vallen?
Laatst gewijzigd door R&B op do 15 jul 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

17
Na veel wikken en wegen heb ik afgelopen week ook een super automaat gekocht. Al ben ik me ervan bewust dat de echte kenners het niets vinden, was voor ons het gemak de doorslag. Mijn vrouw is een cappucino drinkster en wil gemakkelijk een kop koffie kunnen zetten, ikzelf ben van de espresso's, dus een volautomaat leek ons de beste keuze.

Over Saeco hoor je veel negatieve geluiden, ook bij dealers. Vooral over de vorige generatie apparaten. Of dit daadwerkelijk ook slechte machines zijn dat weet ik niet. Kreeg ook wel het gevoel dat speciaalzaken geen Saeco meer verkopen omdat ze veel te veel concurentie hebben van dozenschuivers die apparaten veel goedkoper kunnen aanbieden. Wel vond ik de Saeco machines erg goedkoop in materiaal, het was één en al slap plastic van de buitenkant. Wat ik heb gelezen is de Xelsis behuizing wel degelijk overigens...

Na veel wikken en wegen uiteindelijk de keuze beperkt tussen Nivona en Jura. Uiteindelijk is het de Jura geworden, en wel de J5. Deze machine is op dit moment goedkoper te krijgen omdat er een nieuwe generatie komt, deze zou niet meer voldoen aan de energie eisen of zoiets. Daarnaast vond mijn vrouw de looks van de Jura tov de Nivona het extra geld waard. De service van Jura heeft ook mede de keuze bepaald. De J5 is ook nog eens een stuk goedkoper dan de Xelsis. Laatste heb ik nog niet gezien voor 1200 euro... De J5 heeft echter geen one touch bediening, maar dat was ons het geld niet waard. Of ik u 1x of 2x op een knop moet drukken...

Tot op heden tevreden met de machine, maar het is dan ook mijn eerste machine, dus heb niet veel vergelijkingsmateriaal...