Hi all,
Ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van verse koffies.
Ik drink momenteel de Honduras Marcala Comsa van Brandzaak. Middels proefpakket 6 smaken daar aan het testen (allen Arabica), maar nog niet echt de smaak gevonden die ik zoek (ik zoek de smaak van de Nespresso Kazaar, blijkens website een maling met Robusta).
Hiervoor heb ik 2 koffiebonen van SimonLevelt geprobeerd. Tot heden vond ik de ‘Barista’ van SimonLevelt het dichts komen bij de smaak die ik zoek (zit Robusta in).
Zijn er tips welke koffiebonen ik zeker eens moet proberen? Ik drink veelal een cappuccino of een Americano, zo nu en dan ook een espresso shot op vanille ijs.
Wat ik zoek:
- stroperige textuur, met goede crema laag.
- koffie waarbij bitterheid door cappuccino met melk heen nog goed te proeven is. De sterkere koffies van Brandzaak heb ik dit niet in kunnen vinden (koffie/caramel tonen zijn echt anders tov de Kazaar)
- gevoelsmatig denk ik dat een mengsel met Robusta en meer donker gebrande koffies zijn wat ik zoek. Of is dat vloeken in de kerk?
PS ik gebruik een Sage Barista Express Impress met automatische dosering/tampen en doe een shot van 1:2 ratio obv 25sec shot tijd. Machine helpt al goed bij consistentie.
Re: Voorstellen + advies bonen
2Als ik je verhaal lees denk ik dat je inderdaad iets met Robusta kan proberen. Het wordt dacht ik ook wel de Italiaanse manier genoemd of zoiets.
Kijk bijvoorbeeld eens bij:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... nen-blend/
of
https://www.fascino-coffee.com/products/initio-mild
Maar eigenlijk raad ik je aan op onderzoek uit te gaan. Er zijn zoveel branders die prima koffie maken en elk heeft z'n eigen accent. Erg leuk om daar mee bezig te zijn.
of
Maar eigenlijk raad ik je aan op onderzoek uit te gaan. Er zijn zoveel branders die prima koffie maken en elk heeft z'n eigen accent. Erg leuk om daar mee bezig te zijn.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
3Bonen uit Brazilie, mijn ervsring met Koepoort en Fascino is dat zij wat donkerder medium branden. Cacao proef je dan wat meer.
️
️
4Hoi en welkom op het forum!
Wat leuk dat je je aan het verdiepen bent in de verschillende soorten bonen
Mocht je echt graag robusta willen, dan zou je ook eens Italiaanse blends kunnen proberen. Mijn ervaring is dat deze blends een sterkere smaak hebben en daardoor meer overeind blijft in bijv. een cappuccino. Ik heb laatst de
arabicaffe supermiscela in de molen gehad. Een blend van 80% arabica en 20% robusta. Is echt totaal anders dan specialty coffee. Leuk om eens te proberen.
Een andere tip die ik je nog mee kan geven is je koffie iets langer door laten lopen. Richting de 30 seconde ipv 25. Dan komen er meer bittere vrij en gaat het zure iets meer naar de achtergrond.
Mocht je echt graag robusta willen, dan zou je ook eens Italiaanse blends kunnen proberen. Mijn ervaring is dat deze blends een sterkere smaak hebben en daardoor meer overeind blijft in bijv. een cappuccino. Ik heb laatst de
arabicaffe supermiscela in de molen gehad. Een blend van 80% arabica en 20% robusta. Is echt totaal anders dan specialty coffee. Leuk om eens te proberen.
Een andere tip die ik je nog mee kan geven is je koffie iets langer door laten lopen. Richting de 30 seconde ipv 25. Dan komen er meer bittere vrij en gaat het zure iets meer naar de achtergrond.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
5Dirk Jan schreef: vr 19 mei 2023, 09:23 Als ik je verhaal lees denk ik dat je inderdaad iets met Robusta kan proberen. Het wordt dacht ik ook wel de Italiaanse manier genoemd of zoiets.
of
Dank Dirk Jan! Zodra ik door mijn bonen ben (duurt nog wel 2-3 weken) ga ik een 90/10 en 80/20 arabica/robusta blend van Hoofdkwartier uitproberen.
Ik lees dat Robusta eruit springt vwb de bitterheid en crema laag. Ik lees/zie weinig ervaringen van anderen met Robusta, de gemiddelde koffiedrinker heeft hier een sterke afkeer op lijkt het wel.
6De brazilie bonen vond ik goed gebalanceerd, dus wil dat zeker wel testen in een blend met Robusta.gilleko B. schreef: vr 19 mei 2023, 09:27 Bonen uit Brazilie, mijn ervsring met Koepoort en Fascino is dat zij wat donkerder medium branden. Cacao proef je dan wat meer.
️
Koepoort net gekeken, die hebben ook veelal 100% Arabica. De Michiel de Ruyter blend heeft wel Robusta, mocht HQ geen jackpot zijn ga ik deze wellicht bestellen.
7Robusta hoeft geen onlosmakelijk voorwaarde voor crema te zijn. Crema is ook geen onlosmakelijke voorwaarde voor kwaliteit en goede smaak. Een juiste dosering, maalgraad en temperatuur zijn belangrijker. Hier een paar voorbeelden van 100% arabica en crema.
️
️
8In vervolg op het voorgaande:
Mijn zoon kan heerlijke tiramisu maken. Dus zoëven in een grote bak een aantal doubleshots 100% arabica yellow bourbon bonen gedaan. Aan crema geen gebrek.
️
Mijn zoon kan heerlijke tiramisu maken. Dus zoëven in een grote bak een aantal doubleshots 100% arabica yellow bourbon bonen gedaan. Aan crema geen gebrek.
️
9Dank voor de tips. Ik ga idd 90/10 en 80/20 ratio’s eens testen.Rosanne schreef: vr 19 mei 2023, 11:40 Hoi en welkom op het forum!
Richting 30sec met zelfde grind size en daarmee dus ratio > 1:2 bedoel je?
10Gaaf, mooie shots!gilleko B. schreef: vr 19 mei 2023, 13:45 Robusta hoeft geen onlosmakelijk voorwaarde voor crema te zijn. Crema is ook geen onlosmakelijke voorwaarde voor kwaliteit en goede smaak. Een juiste dosering, maalgraad en temperatuur zijn belangrijker. Hier een paar voorbeelden van 100% arabica en crema.
️