Wat ik me afvraag. Wat is een goeie formule voor een lungo? Met hoeveel seconde?
En welke variabele moet je veranderen als je meer water toevoegt, een grovere of een fijnere maling?
Meer water is een slappere bak. Minder water is een sterkere bak. Maar wat doet dit met de smaak en met betrekking tot de maling?
Thanks
Re: Meer of minder water?
2Het is niet helder wat je wil doen en hoe.
Een kop vullen met heet water uit de heetwatertap van je machine
18g koffie malen in het juiste filterbakje, roeren, tampen
Portafilter indraaien, 30-36g espresso in 30-35s
Dat bij het heet water gooien
bijvoorbeeld
bijvoorbeeld
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Dat is een americano. Ik zoek een recept voor een lungo.fransg schreef: ma 05 jun 2023, 19:41 Het is niet helder wat je wil doen en hoe.
bijvoorbeeld
Los van het recept voor een lungo vraag ik me af wat het precies doet om meer of minder water toe te voegen?
4Ik zou zeggen ervaar het eens ipv stoppen bij 30-40g koffie (afhankelijk van hoeveel gram je doseert) stop je bij 55 tot 65g koffie. Dan heb je een lungo (1:3 tot 1:4). Maalgraad en dosering gemalen koffie laat je hetzelfde als dat je voor een espresso (1:2) gebruikt.
In de basis heb je een minder volle smaak, want meer water. Maar de extractietijd van een lungo is langer dus je krijgt wel meer bitters en meer caffeine.
In de basis heb je een minder volle smaak, want meer water. Maar de extractietijd van een lungo is langer dus je krijgt wel meer bitters en meer caffeine.
5Volgens mij toch juist wel de maalgraad aanpassen? Als ik (per ongeluk) een lungo maak, dan hou ik wel gewoon de 25-30s aan maar laat ik de output doorlopen naar 1:3 of 1:4. Dat is een prima manier om een verkeerde maalstand te redden.
Een normale 1:2 espresso langer door laten lopen tot 40s en zo meer output te krijgen levert vooral een bittere koffie op.
Voor mij is een vaste doorlooptijd van 25-30s heiliger dan de ratio. Als er wat meer/minder koffie uitkomt vind ik niet zo erg, zo lang het maar niet zuur of bitter wordt.
Een normale 1:2 espresso langer door laten lopen tot 40s en zo meer output te krijgen levert vooral een bittere koffie op.
Voor mij is een vaste doorlooptijd van 25-30s heiliger dan de ratio. Als er wat meer/minder koffie uitkomt vind ik niet zo erg, zo lang het maar niet zuur of bitter wordt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
6Dat is een goede observatie.
Had ik nog niet zo beken, maar inderdaad.
Een espresso die bij het instellen van je molen te "lang" wordt is nog best drinkbaar (in balans). Dit in tegenstelling tot een te lang doorgelopen espresso.
Had ik nog niet zo beken, maar inderdaad.
Een espresso die bij het instellen van je molen te "lang" wordt is nog best drinkbaar (in balans). Dit in tegenstelling tot een te lang doorgelopen espresso.
7Daar heb je gelijk in.Melmvdg schreef: ma 05 jun 2023, 20:37Dat is een americano. Ik zoek een recept voor een lungo.fransg schreef: ma 05 jun 2023, 19:41 Het is niet helder wat je wil doen en hoe.
bijvoorbeeld
Ik ging 'aan' op je vraag 'meer of minder water?' los van hoe men dat wil noemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Inderdaad dat was ik ook van mening. Bij een lungo (langere doorlooptijd) (meer water) (grovere maling). De doorlooptijd is voor een lungo dus hetzelfde als voor een 1/2 espresso als ik dat goed begrijp?Ypuh schreef: di 06 jun 2023, 09:20 Volgens mij toch juist wel de maalgraad aanpassen? Als ik (per ongeluk) een lungo maak, dan hou ik wel gewoon de 25-30s aan maar laat ik de output doorlopen naar 1:3 of 1:4. Dat is een prima manier om een verkeerde maalstand te redden.
9fransg schreef: di 06 jun 2023, 09:38Daar heb je gelijk in.Melmvdg schreef: ma 05 jun 2023, 20:37Dat is een americano. Ik zoek een recept voor een lungo.fransg schreef: ma 05 jun 2023, 19:41 Het is niet helder wat je wil doen en hoe.
bijvoorbeeld
Ik ging 'aan' op je vraag 'meer of minder water?' los van hoe men dat wil noemen.
Ik waardeer je hulp!
10Helemaal mee eens en dit kan zeker de starthouding zijn om andere variaties te onderzoeken.Ypuh schreef: di 06 jun 2023, 09:20 Volgens mij toch juist wel de maalgraad aanpassen? Als ik (per ongeluk) een lungo maak, dan hou ik wel gewoon de 25-30s aan maar laat ik de output doorlopen naar 1:3 of 1:4. Dat is een prima manier om een verkeerde maalstand te redden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.