Weegschaal waar moet je op letten?

1
Ik heb er zelf nog niet zoveel over gelezen, daarom dacht ik, ik gooi er een topic uit.

Waarom een weegschaal en wat zijn belangrijke opties om te overWEGEN

Een weegschaal is in eerste instantie belangrijk om je verse bonen af te wegen, maar je kan er zoveel meer mee meten.
De zaken die ik heb achterhaalt zijn:
- afwegen bonen, dit is belangrijk omdat je daarmee consistent bent in je te zetten koffie, je kunt met het gewicht experimenteren, uitgangspunt is ratio: 1:2 voor espresso (1gr koffie 2gr water).

- afwegen van je gezette koffie, gram is namelijk nauwkeuriger dan ml.

- flowrate, de hoeveelheid koffie die uit het apparaat komt geduurde het zet proces.

- automatisch start koffie flow, wanneer de koffie uit het apparaat komt start de timer, flowrate en afwegen van de weegschaal. Hierdoor meer je nauwkeuriger hoelang het duurt om je x aantal gr koffie te zetten. Bv standaard wordt gezegd voor een espresso van 36gr is de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden.

Kan iemand mij de belangen vertellen van de flowrate.
Wat lees je af van een flowrate?
Is een bepaalde flowrate een gemiddeld begin punt?
Is een bepaalde flowrate belangrijk voor een bepaalde smaak sensatie?

Verder zie ik een enorme diversiteit aan prijzen van weegschalen. Ik zelf heb nu een: Timemore mirror basic pro á 50 euro.
In vergelijking tot een Acaia Lunar á 300 euro is dit een enorm prijsverschil.
Waar zit dit verschil in?

Alvast bedankt en misschien kan ik deze topic aanpassen met jullie info zodat het gebundeld is voor de beginners onder ons?
Laatst gewijzigd door MichaelvDuuren op wo 07 jun 2023, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Weegschaal waar moet je op letten?

2
Die Acaia's zijn bijzonder precies en gevoelig. De instelmogelijkheden zijn legio en makkelijk uit te voeren. Ik heb de mijne al enkele jaren en alles doet het nog goed. Duurzaam ding ook. Tis in ieder geval allemaal net ff een beetje mooier, makkelijker. Prijs is er ook naar. Als je zachtjes er tegen blaast registreert hij dat al.

3
Ik heb zelf een Brewista smart scale die ik nu 2 jaar intensief gebruik. Ik merk dat de plastic sealing van het startknopje kapot begint te gaan waarmee ik hem aanzet. Ook begint hij niet meteen tijdens de eerste drup automatisch te tellen, maar pas nadat de weegschaal 1,5-2 gram koffie registreert. Dat zorgt ervoor dat ik alsnog zelf op de startknop moet drukken zodra de eerste druppels espresso in mijn kopje vallen.

Heb geen ervaring met de acaia maar ik vermoed dat de acaia op deze punten een stuk beter scoort
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

4
Ik herken datgene wat Rosanne zegt. Mijn Brewista begint ook pas automatisch te timen na een gram of 2.
Overigens gebruik ik deze automatische modus (mode 5) niet meer omdat ik eerst de bonen weeg (mode 1) en daarna pas de output (mode 5). Het is meer gedoe om te wisselen van programma dan om zelf de timer even handmatig te starten.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

5
Het klinkt een beetje stom, maar ik werd al snel gek van dat die Brewista te langzaam is. Dat is dan nog één van de betere, maar het duurt gewoon 1-2s voordat hij begint met meten en hij loopt dus ook de hele tijd 1-2s achter. De Acaia is nagenoeg instant in zijn meting en daarnaast ook dun genoeg om onder alle groepen te passen.

Op Marktplaats worden ze ook regelmatig nieuw in doos aangeboden door handelaartjes voor iets vriendelijkere prijzen. Volgens mij heb ik €195 betaald. De Felicita Arc zou ik ook nog overwegen, maar meer goede alternatieven voor de Acaia zijn er naar mijn weten niet.

Heb er ook 4-6x plezier van per dag, zo'n 350 dagen per jaar. Dat vind ik altijd een belangrijke voorwaarde voor een 'luxe product', heb dus ook geen spijt van de aankoop.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Ik weg alleen het gewicht van de bonen (bij single dosing), het maalsel (bij god) en bij pour over de bloom en totaal aan water op het maalsel.
Het gewicht van de inhoud van m’n kopje, de flowrate en doorlooptijd vind ik niet interessant.

En na zoveel keer het trucje gedaan te hebben, weet ik ook wel wat ik ongeveer kan verwachten.
Maar bij een handmatige lever zal dat waarschijnlijk anders zijn dan met een E61 en een pomp.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Weegschaal waar moet je op letten?

7
GuidovW schreef:Ik weg alleen het gewicht van de bonen (bij single dosing), het maalsel (bij god) en bij pour over de bloom en totaal aan water op het maalsel.
Het gewicht van de inhoud van m’n kopje, de flowrate en doorlooptijd vind ik niet interessant.

En na zoveel keer het trucje gedaan te hebben, weet ik ook wel wat ik ongeveer kan verwachten.
Maar bij een handmatige lever zal dat waarschijnlijk anders zijn dan met een E61 en een pomp.
Ik heb een lever en weeg alleen de bonen die er in gaan. Ik weet dat een shot bij mijn machine gemiddeld 42-44 gram weegt en voor de duur van de extractie kijk ik naar de flow; gaat ie te snel/langzaam/ hoe is de opbouw. Het enige wat ik verder nog weeg, is de smaak. Maar dat weeg ik met mijn tong…
Laatst gewijzigd door omeCo op di 06 jun 2023, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

8
Ypuh schreef:Het klinkt een beetje stom, maar ik werd al snel gek van dat die Brewista te langzaam is. Dat is dan nog één van de betere, maar het duurt gewoon 1-2s voordat hij begint met meten en hij loopt dus ook de hele tijd 1-2s achter. De Acaia is nagenoeg instant in zijn meting en daarnaast ook dun genoeg om onder alle groepen te passen.

Op Marktplaats worden ze ook regelmatig nieuw in doos aangeboden door handelaartjes voor iets vriendelijkere prijzen. Volgens mij heb ik €195 betaald. De Felicita Arc zou ik ook nog overwegen, maar meer goede alternatieven voor de Acaia zijn er naar mijn weten niet.

Heb er ook 4-6x plezier van per dag, zo'n 350 dagen per jaar. Dat vind ik altijd een belangrijke voorwaarde voor een 'luxe product', heb dus ook geen spijt van de aankoop.
Die felicita heb ik ook gehad maar haalt het niet bij de Acaia, bijna alle weegschalen wegen niet zo vloeiend en al vanaf 0,1 gram als de Acaia's.
Ik gebruik de Acaia ook om droge gist af te wegen en dat is echt ideaal, die precisie zie je terug in het resultaat van het brood. Maar dat terzijde, ik dwaal af. Komt erop neer dat zoals jij ook al zegt de Acaia's gewoon de beste en duurste zijn.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9

omeCo schreef: Ik heb een lever en weeg leen de bonen die er in gaan. Ik weet dat een shot bij mijn machine gemiddeld 42-44 gram weegt en voor de duur van de extractie kijk ik naar de flow; gaat ie te snel/langzaam/ hoe is de opbouw. Het enige wat ik verder nog weeg, is de smaak. Maar dat weeg ik met mijn tong…
Dat klinkt perfect!
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
MichaelvDuuren schreef:
- automatisch start koffie flow, wanneer de koffie uit het apparaat komt start de timer, flowrate en afwegen van de weegschaal. Hierdoor meer je nauwkeuriger hoelang het duurt om je x aantal mg koffie te zetten. Bv standaard wordt gezegd voor een espresso van 36mg is de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden.
Je schrijft een paar keer mg (milliegram) maar je bedoelt denk ik gram? 36mg is wel erg weinig koffie :)

Ik zweer ook bij mijn acaia’s. Heb een pearl en een lunar.
De boontjes weeg ik eigenlijk op een ander weegschaaltje. Hoef ik hem niet de hele tijd te verplaatsen. Meet met de acaia alleen tijd en gewicht uit. Let verder niet op flow ofzo. Ook de app gebruik ik nooit.

De lunar is wel de betere weegschaal dan mijn pearl. Sneller en goed af te lezen bij zonlicht.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58