Ik heb er zelf nog niet zoveel over gelezen, daarom dacht ik, ik gooi er een topic uit.
Waarom een weegschaal en wat zijn belangrijke opties om te overWEGEN
Een weegschaal is in eerste instantie belangrijk om je verse bonen af te wegen, maar je kan er zoveel meer mee meten.
De zaken die ik heb achterhaalt zijn:
- afwegen bonen, dit is belangrijk omdat je daarmee consistent bent in je te zetten koffie, je kunt met het gewicht experimenteren, uitgangspunt is ratio: 1:2 voor espresso (1gr koffie 2gr water).
- afwegen van je gezette koffie, gram is namelijk nauwkeuriger dan ml.
- flowrate, de hoeveelheid koffie die uit het apparaat komt geduurde het zet proces.
- automatisch start koffie flow, wanneer de koffie uit het apparaat komt start de timer, flowrate en afwegen van de weegschaal. Hierdoor meer je nauwkeuriger hoelang het duurt om je x aantal gr koffie te zetten. Bv standaard wordt gezegd voor een espresso van 36gr is de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden.
Kan iemand mij de belangen vertellen van de flowrate.
Wat lees je af van een flowrate?
Is een bepaalde flowrate een gemiddeld begin punt?
Is een bepaalde flowrate belangrijk voor een bepaalde smaak sensatie?
Verder zie ik een enorme diversiteit aan prijzen van weegschalen. Ik zelf heb nu een: Timemore mirror basic pro á 50 euro.
In vergelijking tot een Acaia Lunar á 300 euro is dit een enorm prijsverschil.
Waar zit dit verschil in?
Alvast bedankt en misschien kan ik deze topic aanpassen met jullie info zodat het gebundeld is voor de beginners onder ons?
Weegschaal waar moet je op letten?
1
Laatst gewijzigd door MichaelvDuuren op wo 07 jun 2023, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.