IMS filterkoffiebakje?

1
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe setup (Bezzera BZ09 met een Baratza Vario +). Ik krijg er al hele goeie espresso mee, alleen is het filterbakje net te ondiep voor 17 tot 18 gram espresso's. Ik heb om de hoek bij DR Trading een IMS filterbakje gehaald (16-20gr maat), maar mijn flow is nu ineens veel hoger.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
zit nu op de fijnste maalgraad van de Vario +: loopt nog steeds door als 'koffie' (60gr in 20 sec)
(overigens smaakt t niet alsof er veel channeling in zit, weinig bitter nog steeds.
Heb de machine in stapjes terug naar 6.5 bar gezet.
En ik heb een puck screen gebruikt.

Met al dit krijg ik nog steeds een drankje dat je 'koffie' zou noemen en niet lungo of espresso.
Grappig genoeg is de smaakbalans best goed van de koffie.

Als ik mijn dosering omhoog doe naar 20 gram kom ik weer in het zelfde schuitje terecht als voorheen, waar de koffie te dicht zit bij de rand en waar de sproeikop in de puck drukt. Wat kan ik nog proberen?

Re: IMS filterkoffiebakje?

2
1. De opv van een BZ kan helemaal niet terug naar 6,5 bar;
2. Je moet dus je maling aanpassen;
3. 18 gram afwegen en je maling aanpassen zodat je in 30 seconden op 36 a 40 gram zit.

Dit is eigenlijk de verkeerde volgorde, maar als de boel één keer werkt, kun je op smaak aanpassen.
Om zoveel mogelijk zaken gelijk te houden, alles wegen en meten.
9 bar
18 gram
30 seconden
Output wegen.

Als je dan rond 1:2 a 1:2,5 zit, weet je dat je maling goed is als uitgangspunt.
Vergeet puckscreens en andere onzin.
Succes.

3
HanR schreef: za 10 jun 2023, 13:26 1. De opv van een BZ kan helemaal niet terug naar 6,5 bar;
2. Je moet dus je maling aanpassen;
3. 18 gram afwegen en je maling aanpassen zodat je in 30 seconden op 36 a 40 gram zit.

Dit is eigenlijk de verkeerde volgorde, maar als de boel één keer werkt, kun je op smaak aanpassen.
Om zoveel mogelijk zaken gelijk te houden, alles wegen en meten.
9 bar
18 gram
30 seconden
Output wegen.

Als je dan rond 1:2 a 1:2,5 zit, weet je dat je maling goed is als uitgangspunt.
Vergeet puckscreens en andere onzin.
Succes.
Ja hier begon ik dus, maar deze komt uit op 75 gr output.. op de fijnste maling die ik heb... en ik ben niet de enige die met de vario + espresso zet.
verse koffie op 29/5 gebrand, elke aanpassing die ik heb gedaan heb ik geïsoleerd gemaakt, dus niet twee variabelen tegelijkertijd.

Ik zit toch echt op 6.5 als ik een shot zet. 7 bar met de blindfilter er in.
Ik heb ook alles zonder puckscreen gecheckt.

4
De IMS stroomt inderdaad sneller door, VST nóg sneller. Het idee is inderdaad dat je fijner maalt en dat je dan meer korreltjes overhoudt die beter hun smaak afgeven.

Als je maler niet fijn genoeg kan malen voor een 1:2 of 1:2.5 ratio, dan zit daar je 'probleem'. Ben niet bekent met de Vario, maar volgens mij is dat wel een redelijk bekende maler.

Een lagere druk zal niet per se iets doen aan de flow rate van je espressomachine. Er komen nog steeds net zoveel ml/s uit, alleen bij een lagere druk. Dat doet wel iets met de smaak, maar zorgt bij mijn weten niet voor een minder snellere doorloop.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

5
Ypuh schreef: za 10 jun 2023, 13:45 De IMS stroomt inderdaad sneller door, VST nóg sneller. Het idee is inderdaad dat je fijner maalt en dat je dan meer korreltjes overhoudt die beter hun smaak afgeven.

Als je maler niet fijn genoeg kan malen voor een 1:2 of 1:2.5 ratio, dan zit daar je 'probleem'. Ben niet bekent met de Vario, maar volgens mij is dat wel een redelijk bekende maler.

Een lagere druk zal niet per se iets doen aan de flow rate van je espressomachine. Er komen nog steeds net zoveel ml/s uit, alleen bij een lagere druk. Dat doet wel iets met de smaak, maar zorgt bij mijn weten niet voor een minder snellere doorloop.
Ik heb net nog een bakje toch op 20 gram gezet, met de fijnste maling. 40 gr output. Dat gaat nu aardig goed, maar nog steeds ietsie te snel. En weet niet of ik fan ben van de hogere dosering.

Grappig, nu je het zegt is deed het verlagen van de druk niet heel veel inderdaad. IK ga nu weer iets omhoog in druk, kijken wat dat doet voor de 20 gr shot.