Dus dat wordt nog een flinke puzzel voor je!yakneev schreef:in dit specifieke geval zo'n hele hele grote mazzeromeCo schreef: za 03 jun 2023, 08:43Beleving. Die oude La Marzocco, het barretje, iemand maakt voor jou een koffie. Die beleving gaat een P64 je ook niet brengen. Want welke oude molen staat er naast die oude LM?yakneev schreef:Tijd voor een next step.
Ik heb nu de DF83 en een Eureka Specialita XL en ook nog een Fellow Ode (gen2) burrs in huis. Ik wil deze alle 3 verkopen en 1 meester grinder hebben. Nu ik mn koffies dankzij het water consistent heb gekregen ben ik opzoek naar net wat meer diepte in de smaak. Volgende experiment moet de grinder worden.
Als ik alle 3 verkoop is er best een aardig budget beschikbaar. Vind het namelijk nog steeds frustrerend dat die simpele koffiebar zonder WDT, zonder al dat gedoe wel die diepte krijgen op een oude la marzocco zonder spannende paddles enz. en ik dat niet voor elkaar krijg.
Lagom P64 zou een optie kunnen zijn.
Atom 80 wellicht
Zelfs stiekem naar een Arduino Mythos 1 gekeken maar ja weet niet of ik zo'n bakbeest heel mooi vind staan
Bij man met bril staat zo;n san remo X-ONE (raar ding)
Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?
172Een molen is het belangrijkste element van je setje. Van alles en nog wat geprobeerd en uiteindelijk een Bentwood V63 naast mijn Sanremo You staan. Super combinatie!
Als je overigens uiteindelijk zoveel geld voor een molen uitgeeft zou ik jou dealer vragen of je een molen mag proberen. Dan weet je zeker dat je jou molen gaat vinden.
Als je overigens uiteindelijk zoveel geld voor een molen uitgeeft zou ik jou dealer vragen of je een molen mag proberen. Dan weet je zeker dat je jou molen gaat vinden.
Sanremo YOU, Bentwood V63
173Die Sanremo X-One lijkt me wel een mooie maler
https://www.sanremomachines.com/en/products/x-one/
Heb er op Amsterdam Coffee Festival van mogen proeven met bonen van The Little Roastery en goedgekeurd
https://www.sanremomachines.com/en/products/x-one/
Heb er op Amsterdam Coffee Festival van mogen proeven met bonen van The Little Roastery en goedgekeurd
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
174Een vervolg in mn zoektocht.
Ik overwoog te kijken naar de helios 80. Super snel wel groot ding en 80mm platte schijven lijkt me geweldig. Maar toen zat ik eens te puzzelen. De Mahlkonig e65s vind ik eigelijk wel het mooist staan maar las op op HB veel dingen over smaakprofiel waar ik nu ook mee stoei. Wrang, ongebalanceerd enz.
Vroeger voor de tijd van alle fancy single dosers was altijd het advies. koop een grote mazzer (super jolly, major, kony) En in redelijk veel koffiebars kom je ze nog veel tegen. Vind de nieuwe jolly v echt wel een mooi ding. Waarom zie ik die dingen minder vaak langs komen. Ja ze zijn niet de snelste maar Mazzer blijft een redelijk begrip toch?
Ik overwoog te kijken naar de helios 80. Super snel wel groot ding en 80mm platte schijven lijkt me geweldig. Maar toen zat ik eens te puzzelen. De Mahlkonig e65s vind ik eigelijk wel het mooist staan maar las op op HB veel dingen over smaakprofiel waar ik nu ook mee stoei. Wrang, ongebalanceerd enz.
Vroeger voor de tijd van alle fancy single dosers was altijd het advies. koop een grote mazzer (super jolly, major, kony) En in redelijk veel koffiebars kom je ze nog veel tegen. Vind de nieuwe jolly v echt wel een mooi ding. Waarom zie ik die dingen minder vaak langs komen. Ja ze zijn niet de snelste maar Mazzer blijft een redelijk begrip toch?
175Het blijven horeca malers. Een die hebben even een wat pittiger tijd meegemaakt. Iets met een pandemie. Ik denk dat er niet veel zijn gekocht, en er wordt dus ook niets afgeschreven verkocht. Des te meer single dose malers voor thuis gebruik.yakneev schreef: ma 12 jun 2023, 16:37 Een vervolg in mn zoektocht.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
176Ze zijn groot en maken veel herrie. 10 jaar geleden waren er niet veel compacte malers die presteerde als een horeca maler. Neem de Compak K10 met zijn grote conische schijven, een reus van een maler, ik kocht hem ook destijds ook. Veel plezier van gehad, maar nu vindt je diezelfde conische happers in een Niche Zero en daarbij heeft die ook veel minder retentie.yakneev schreef:Een vervolg in mn zoektocht.
Zelfde voor 64 mm plat en groter. Die vond je alleen in horeca malers met een dikke Motor. Nu zie je die standaard in veel meer malers zitten die compacter zijn en stiller en vaak ook geen retentie hebben of heel weinig.
Ik ben erg tevreden met een kleinere maler maar dat zegt niet dat de Mazzers niet meer zo goed presteren als destijds, en heb je geen probleem met de "hekelpunten" zoals genoemd dan is zo'n maler nog steeds een prima keus.
Maar ook destijds zag je ze soms helemaal niet op marktplaats voorbij komen en dan ineens meer dan 10 in een paar weken tijd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
177Goed punt.bobbee schreef: ma 12 jun 2023, 19:08Ze zijn groot en maken veel herrie. 10 jaar geleden waren er niet veel compacte malers die presteerde als een horeca maler. Neem de Compak K10 met zijn grote conische schijven, een reus van een maler, ik kocht hem ook destijds ook. Veel plezier van gehad, maar nu vindt je diezelfde conische happers in een Niche Zero en daarbij heeft die ook veel minder retentie.yakneev schreef:Een vervolg in mn zoektocht.
Zelfde voor 64 mm plat en groter. Die vond je alleen in horeca malers met een dikke Motor. Nu zie je die standaard in veel meer malers zitten die compacter zijn en stiller en vaak ook geen retentie hebben of heel weinig.
Ik ben erg tevreden met een kleinere maler maar dat zegt niet dat de Mazzers niet meer zo goed presteren als destijds, en heb je geen probleem met de "hekelpunten" zoals genoemd dan is zo'n maler nog steeds een prima keus.
Maar ook destijds zag je ze soms helemaal niet op marktplaats voorbij komen en dan ineens meer dan 10 in een paar weken tijd.
Hmmm.... de opties maken het niet makkelijker een goede keuze te maken voor 1.000 - 1.350 grinder.
178Ik kocht een klein jaar geleden van een particulier een Compak E8
netjes met een aanschaf bon er bij en 2 jaar oud, groot lomp ,niet heel veel lawaai en vreselijk snel
1,6 sec 7 gram, nog geen moment spijt van gehad.
netjes met een aanschaf bon er bij en 2 jaar oud, groot lomp ,niet heel veel lawaai en vreselijk snel
1,6 sec 7 gram, nog geen moment spijt van gehad.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
179Ik heb nog een prachtige K10 staan. Net als bobbee veel plezier van. Wou naast mijn londiniums alleen wat handmatigs proberen, en dat bevalt mij ook prima.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
180Kleine update. Ik ben heel eigenwijs geweest maar dat komt puur omdat ik altijd al nieuwsgierig ben geweest wat een mazzer nou kan en doet. Ik heb dus een nieuwe mini zwart gehaald met 233m burrs (de nieuwe jolly schijven) 1 dag getest met de oude jolly schijf. 33m.
En leuk ok m’n ervaring te delen.
33m. Ja graag tov eureka erg traag. 12sec voor 18gram. Goede body. Makkelijk in te stelen.
Wel even letten op de rentetie maar sochtends even een purge en klaar.
Gister kwam de 233m schijf binnen en vanochtend getest en wow. Heel makkelijk in te stellen veel subtielere en complexere smaak. Nu ga ik een wat lichtere roast nog testen. Nu had ik een wat meer medium roast Brazil natural.
Dan ga ik Me wel afvragen of er wat mis was met de eureka of dat die gewoon lastiger is in te stellen. Geen idee.
Nu blijft de zoektocht nog naar een 2e grinder. Geen haast mee maar wil altijd een wat klassiekere espresso hebben voor de cappuccino’s en voor mijn vrouw en bezoek enzo. En dan voor mijzelf iets om
Mee te spelen voor lichtere roasts. Vind de workflow van de df83 niet prettig en denk dat ik überhaupt wel over dat hele single doses ben. Vond de niche ook niet relaxed. Ga nu eerst van de mazzer genieten.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En leuk ok m’n ervaring te delen.
33m. Ja graag tov eureka erg traag. 12sec voor 18gram. Goede body. Makkelijk in te stelen.
Wel even letten op de rentetie maar sochtends even een purge en klaar.
Gister kwam de 233m schijf binnen en vanochtend getest en wow. Heel makkelijk in te stellen veel subtielere en complexere smaak. Nu ga ik een wat lichtere roast nog testen. Nu had ik een wat meer medium roast Brazil natural.
Dan ga ik Me wel afvragen of er wat mis was met de eureka of dat die gewoon lastiger is in te stellen. Geen idee.
Nu blijft de zoektocht nog naar een 2e grinder. Geen haast mee maar wil altijd een wat klassiekere espresso hebben voor de cappuccino’s en voor mijn vrouw en bezoek enzo. En dan voor mijzelf iets om
Mee te spelen voor lichtere roasts. Vind de workflow van de df83 niet prettig en denk dat ik überhaupt wel over dat hele single doses ben. Vond de niche ook niet relaxed. Ga nu eerst van de mazzer genieten.
Sent from my iPhone using Tapatalk