DTS&EC METER

1
Wie weet er een verklaring voor meet ik water uit de kraan 148 ppm
en in de watertank waar een bilt zakje 150 in ligt 179 ppm
zakje is 2 dagen geleden vernieuwd
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: DTS&EC METER

3
fransg schreef: do 15 jun 2023, 22:19 ppm = parts per million

er staat niet bij wat dat voor parts zijn

;-)
klopt. maar hoe kan het water uit de waterbak van de machine hoger zijn in ppm dan het water uit de kraan?

4
Dat is te beantwoorden als je erachter bent welke deeltjes zijn geteld.

Ik heb in het verleden van allerlei watertest-spullen gekocht, ook calibratievloeistoffen om de verschillende meters te calibreren. Hele gereedschapskist vol.

Water in de waterbak was weer anders dan het water uit de boiler, hoogst raadselachtig ;-)

Doe ik allang niet meer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
PPM lijkt me inderdaad een stuk minder interessant dan GH en KH.

Maar dat ter zijde, de ionenwisseling van de oscar ontharder zou gelijkwaardig moeten zijn, het harsmedium neemt evenveel Ca en Mg ionen op als het Na afgeeft. Het lijkt mij dus dat er iets anders in het water lekt/afgeeft.

6
Pti schreef: vr 16 jun 2023, 18:44 PPM lijkt me inderdaad een stuk minder interessant dan GH en KH.

Maar dat ter zijde, de ionenwisseling van de oscar ontharder zou gelijkwaardig moeten zijn, het harsmedium neemt evenveel Ca en Mg ionen op als het Na afgeeft. Het lijkt mij dus dat er iets anders in het water lekt/afgeeft.
Als je het geleidend vermogen van water ,deelt door 40 µS kom je op de hardheid van water uit

je kunt de meter instellen op ppm. of op µS ,als je de µS. weet dan kun je de hardheid uitrekenen zie hier: https://aquainfo.nl/de-elektrische-gele ... van-water/

7
Ik heb 2 van die DTS&EC meters. beiden geven ongeveer het zelfde aan. , er zit een fout marge van 2 % in volgens de
fabrikant, kraan water 322/292. ,en water uit de watertank. met een bilt 150 zakje. plus een lelit filter patroon beiden paar dagen geleden vernieuwd , dus.434/464 schiet mij maar lek want ik snap er niets meer van