Hi, ik ben nieuw hier!

1
Hallo allemaal!
Wat mooi dat hier zo veel kennis en ervaring bij elkaar komt. Het heeft me geholpen bij een aantal beslissingen (aanschaffen van een ACS Vesuvius Evo Leva, het toch maar doen van WDT en het besluit om over te stappen op een single dose grinder, waarover later meer).
Tot nu toe heb ik alleen maar gelezen, maar het lijkt me leuk om ook te kunnen bijdragen en wie weet ook eens iemand te helpen met een vraag.

Sinds een jaar of 10 ben ik aan het leren over koffie. Dit kwam in een stroomversnelling na een bezoekje aan een Colombiaanse koffieplantage. Door deze ervaring kreeg ik de behoefte om de verdieping te zoeken. Verschillende SCA trainingen, koffiemachines, tijd, forums afstruinen, succesjes en mislukkingen verder, ben ik erachter gekomen dat er nog veel meer te leren is. Stapje voor stapje probeer ik mijn weg te vinden in het rabbit hole van koffie.

Ik hou van filterkoffie (Chemex en Aeropress, met C40 molen) en espresso (Vesuvius Evo Leva en een Ceado E37s). Het liefst een fruitige natural uit Ethiopië. Ik probeer graag nieuwe dingen, dus ik heb vaker wat anders in huis dan de fruitige natural uit Ethiopië. Nordkapp uit Utrecht (waar ik zelf ook woon) is een van mijn favoriete branders.

O ja, de single dose grinder waar ik net over begon. De Ceado E37s is een fantastische GOD molen (met titanium Italmill schijven, aligned met aluminium shims), maar gaat waarschijnlijk van de hand. Na lang wikken en wegen, stap ik over naar een single dose grinder, de Zerno Z1. Tot dat deze er is (verwacht in augustus), geniet ik nog van de Ceado.

Bedankt voor de ruimte om me te introduceren en we “spreken” elkaar!

Re: Hi, ik ben nieuw hier!

2
Mooie intro, mooie hardware. Je behoort tot een van diegenen die de Zerno heeft gepre-orderd. Ben benieuwd naar je ervaring binnenkort. Welke schijven heb je genomen? Positionering schijven a la MK EK43. Maalsel valt direct naar beneden. Lijkt mij altijd beter dan bij molens waarbij het maalsel vanuit de maalkamer een langere weg dient af te leggen. Hippe maler.

6
gilleko B. schreef: do 22 jun 2023, 07:56 Mooie intro, mooie hardware. Je behoort tot een van diegenen die de Zerno heeft gepre-orderd. Ben benieuwd naar je ervaring binnenkort. Welke schijven heb je genomen? Positionering schijven a la MK EK43. Maalsel valt direct naar beneden. Lijkt mij altijd beter dan bij molens waarbij het maalsel vanuit de maalkamer een langere weg dient af te leggen. Hippe maler.

Afbeelding
M’n ervaring met de Zerno zal ik zeker delen, zodra ik m heb. Ik heb gekozen voor de (blind) SSP HU schijven. Geen idee wat het weglaten van de schroefgaten echt gaat toevoegen kwaliteit, maar het ziet er in ieder geval cool uit ;)

9
Sjaakaanhaak schreef:
gilleko B. schreef: do 22 jun 2023, 07:56 Mooie intro, mooie hardware. Je behoort tot een van diegenen die de Zerno heeft gepre-orderd. Ben benieuwd naar je ervaring binnenkort. Welke schijven heb je genomen? Positionering schijven a la MK EK43. Maalsel valt direct naar beneden. Lijkt mij altijd beter dan bij molens waarbij het maalsel vanuit de maalkamer een langere weg dient af te leggen. Hippe maler.

Afbeelding
M’n ervaring met de Zerno zal ik zeker delen, zodra ik m heb. Ik heb gekozen voor de (blind) SSP HU schijven. Geen idee wat het weglaten van de schroefgaten echt gaat toevoegen kwaliteit, maar het ziet er in ieder geval cool uit ;)
Die schroefloze schijven is volgens mij een prachtig iets. Geen gaten waarin zich koffieresten, waaronder vet, zich kunnen ophopen. Zitten deze schijven zoals bij de Weber malers verankerd via een magneetsysteem? Dit is wel een molen die steeds meer mijn volledige aandacht krijgt.

Afbeelding