Ongeveer 10 jaar geleden ben ik de espresso- en koffiewereld ingedoken en heb ik als eerste set een tweedehands Gaggia Classic met Demoka MC203 maler gekocht. Na een grote verbouwing wil ik mijn set upgraden. Te beginnen met de machine. Enerzijds om de hobby verder op te pakken en anderzijds ook omdat de Gaggia Classic niet de mooiste look heeft voor onze nieuwe keuken

De afgelopen weken heb ik me flink ingelezen op dit forum en ook op andere plekken maar ik blijf het moeilijk vinden om een goede keuze te maken. Gezien het feit dat ik ook graag cappuccino drink valt een single boiler machine wat mij betreft af. Over HX lees ik verschillende verhalen. Temperatuurcontrole is moeilijker en PID heeft hier geen meerwaarde (al lees ik daar wisselende verhalen over). Dual lijkt daarom beter maar heeft ook een ander prijskaartje.
Machines die ik op de radar heb gehad zijn oa de Bezzera Magica (met en zonder PID), Expobar Brewtus en Rocket Appartemento. Mijn budget is maximaal 800 euro voor een tweedehands machine.
Wat zijn de aanbevelingen vanuit jullie? En wat is ongeveer de levensduur van een goede machine? Ik zie veel machines voorbij komen van 10 jaar of ouder en daar 600 euro voor betalen voelt vrij prijzig.
Alvast bedankt!
Gr. Bram