Re: Ook calibratieprobleem Mahlkonig Vario?

11
Begrijp ik het dan goed dat je voor iedere kop koffie apart bonen afmeet en in je molen gooit? Nooit aan gedacht maar is misschien best een idee. Tot nu toe gooi ik mijn molen ongeveer half tot 3/4 vol, en daar doe ik dan een aantal dagen mee. Maar zo'n schepje heb ik er idd bij gekregen. Ik ga het morgen eens proberen.
QuickMill 3004 - Compak K6

14
Wat ik weinig crema noem is als het na 1 of 2 minuten zo dun is geworden dat de zwarte koffie er al doorheen te zien is. Aan het begin is het dus denk ik 2 a 3 mm, en zakt dan ook nog eens weg. Maar ik heb sterk het vermoeden dat dat inderdaad aan de versheid (of eigenlijk het gebrek daaraan) van de bonen ligt. Deze bonen heb ik voor mijn vakantie gekocht, dus ongeveer 3 maanden geleden.
Dit klinkt wel als oude koffie. Als ik met versgebrande bonen espresso zet, zit mijn kopje vol met crèma. En dan bedoel ik echt vol, wellicht 1 cm vloeistof, de rest schuim. Na een minuut of twee is het dan terug bij tot zo'n 1 centimeter (nu echte) crèma, de rest vloeistof.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Franck schreef:Begrijp ik het dan goed dat je voor iedere kop koffie apart bonen afmeet en in je molen gooit? Nooit aan gedacht maar is misschien best een idee. Tot nu toe gooi ik mijn molen ongeveer half tot 3/4 vol, en daar doe ik dan een aantal dagen mee. Maar zo'n schepje heb ik er idd bij gekregen. Ik ga het morgen eens proberen.
Zelf meet ik inderdaad voor elk kopje koffie apart af. Dat klinkt misschien moeilijk, maar ik vind het reuze mevallen. Met mijn maatschep schep ik in een beweging de juiste hoeveelheid bonen (maatschepje een klein beetje bol), en die doe ik in mijn molen. Dat heb je zo onder de knie. Dan weet ik tenminste zeker dat ik de goede hoeveelheid heb. Het grootste probleem is eigenlijk nog dat er altijd wat koffie achterblijft (electrostatisch?), en dat is niet altijd evenveel.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

17
Bert K schreef:Nou, nee, dat is al te precies. Maar het is een handig hulpmiddel, zeker met je timer. Je gooit er de juiste hoeveelheid in, en je kijkt hoe lang hij er over doet. Kan je die tijd gewoon aanhouden als er wat meer bonen in de hopper zitten.
hmm, ik weet niet of dat goed werkt. Volgens mij is het malen van een schep bonen in een verder lege hopper nogal anders dan met een volle hopper, door de druk die de andere bonen uitoefenen. Zoals ik hierboven heb gepost maal ik elke portie apart, en ik merk dat op het laatst de bonen de neiging hebben weer uit het maalwerk te willen springen. Uiteindelijk kunnen ze natuurlijk toch de vernietiging niet ontsnappen :)

Dus de maalsnelheid gaat op het laatst nogal omlaag.

Mij maakt het niet zoveel uit, ik moet de molen even door laten draaien tot echt alle bonen gemaald zijn, en ik heb de hoeveelheid afgepast. Maar het lijkt me moeilijk te timen.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

18
Volgens mij is het malen van een schep bonen in een verder lege hopper nogal anders dan met een volle hopper, door de druk die de andere bonen uitoefenen.
Ja, daar kan ik het wel mee eens zijn. Ikzelf gebruik geen hopper, maar de hals van mijn Major is zo groot dat er makkelijk twee porties bonen in gaan. Ik heb vanwege de druk ook altijd een tamper bovenop de bonen liggen. Als er echter bijna niets meer in zit werkt ook dat niet meer, de bonen gaan op het allerlaatst dan wel rondspringen. De maling verandert dan een beetje en de doorlooptijd ook.

Vanuit consistentie van maling bekeken is het dus beter om je hopper te vullen met bonen, maar vanuit veroudering van je bonen bekeken wil je die zo lang mogelijk in een afgesloten bus bewaren. Ik kies voor het laatste. Veroudering is denk ik erger dan een beetje inconsistentie, en bovendien hebben b.v. dosering en tampen ook al invloed op de doorloop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Daar moet ik het helemaal mee eens zijn, uit eigen ervaring. Ik heb gemerkt dat als de hopper vrijwel leeg is, het maalsel minder mooi is, inconsistenter dus. Weinig aan te doen, in verband met je versheid. Het is ook altijd wat. :)

De beste (lees: nauwkeurigste) manier is misschien wat Bluecold ergens postte. In het losse zeefje malen, en het zeefje op de weegschaal.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

20
Die methode van Blue zal zonder meer het nauwkeurigst zijn, maar ik vind het ook teveel gedoe. Als ik dan het zorgvuldig gevulde zeefje in de pf klik is de gelijkmatige distributie weer naar de kl..ten en mors ik maalsel. Op volume is nauwkeurig genoeg voor mij, en wat je zegt: er zijn ook andere inconsistenties.

Bovendien doe ik de "flush 'n wait" methode bij mijn HX, waarbij ik flush, en tijdens het "wachten" het filter vul, om precies na 35-40 seconden koffie te zetten. Dat "past" precies, en die extra handeling met het filter zou het te lang doen duren.