Verschil maalgraad LM Linea Mini / ECM Synchronica

1
Op dit moment heb ik op mijn aanrecht een La Marzocco Linea Mini en een ECM Synchronika staan, waarbij ik laatstgenoemde op korte termijn hoop te verkopen (interesse? Zie het verkooptopic op dit forum). Afgelopen week wilde ik een espresso zetten met beide om te vergelijken en het viel me op dat de LMLM een veel grovere maling nodig heeft om hetzelfde resultaat te bereiken als de Synchronika (16 in, 32 uit, 25-30 sec). Op mijn Eureka Atom 75 scheelde het 2-2,5 ‘punten’ op de maalknop. Nu lijkt me enig verschil wel logisch omdat het twee verschillende typen machines betreft, maar ik vond dit verschil wel enorm. Kan iemand dit verklaren, is dit gebruikelijk? Voor de duidelijkheid: ik gebruik tweemaal hetzelfde filterbakje.

Mogelijk relevante toevoeging is dat ik de pompdruk van de (tweedehands) Linea Mini fors heb moeten terugdraaien: die zat op 12-13 bar tijdens het zetproces, heb ik teruggezet naar 9 (aan de rotatiepomp zelf, niet via het expansieventiel). Het lijkt me sterk dat dit het verschil zou verklaren…?

Alvast dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door tvanarnhem op vr 28 jul 2023, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.