Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1291
fob schreef:Schenkt de Hario te snel? Ik gebruik tot nu toe steeds een app met timer voor de V60 recepten, en dat gaat sneller dan ik dacht. Het zou nog veel langzamer kunnen.
Sorry. Ik begrijp niet wat je schrijft. Een app met timer?
Het gaat om een gedoseerd straaltje waarmee je het koffie bed bewaterd met complete controle daarover. Daarvoor heb je een zwanenhals ketel. Wat bedoel je met die app?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1292
bobbee schreef: zo 06 aug 2023, 22:27 Wat bedoel je met die app?
Ik gebruik een app op m'n telefoon om de timing van specifieke recepten bij te houden, omdat dat bij pour over vrij nauw de schijnt te luisteren.
Voor de aeropress gebruikte ik al Aeromatic, omdat je met verschillende variabelen eindeloos kunt variëren. Die app bevalt me nog steeds goed, maar is alleen maar voor de aeropress. Daarom heb ik gezocht naar een app die ook andere koffiezetmethoden ondersteunt. Nu probeer ik Cofi. Die is wat beperkt, maar heeft wel twee recepten van James Hoffmann voor de V60. De app leidt je er doorheen, met de stappen die je moet nemen (water opschenken, wachten, roeren, etc), en bij het opschenken toont hij een timer en het cumulatief gewicht. Vind ik handig omdat het bij mij heb automatisme is.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1293
Ok. Dan begrijp ik je. Echter regelt zo'n app niet hoe jij op schenkt. Bijvoorbeeld vanaf hoe hoog je schenkt en met welke snelheid en hoe jij de cirkels maakt etc. Dat is iets lastiger te sturen met de Hario ketel. Vandaar dat veel de Fellow Stagg pakken. Iedere handeling beïnvloed de smaak.
Maar belangrijkste is dat het jou smaakt! Als dat zo is dan is het goed. Lekker genieten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1294
bobbee schreef: zo 06 aug 2023, 23:33 Ok. Dan begrijp ik je. Echter regelt zo'n app niet hoe jij op schenkt. Bijvoorbeeld vanaf hoe hoog je schenkt en met welke snelheid en hoe jij de cirkels maakt etc. Dat is iets lastiger te sturen met de Hario ketel. Vandaar dat veel de Fellow Stagg pakken. Iedere handeling beïnvloed de smaak.
Maar belangrijkste is dat het jou smaakt! Als dat zo is dan is het goed. Lekker genieten.
Aha, ja daar helpt een app niet mee. Ik ben natuurlijk alleen maar een lompe fluitketel gewend, en vergeleken daarmee is die Hario zeer licht en precies.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino