Deze week een I-Roast 2 koffiebrander opgehaald. Hij is al jaren uit de handel en moet dus al vrij oud zijn. Ik ben benieuwd hoe lang hij het uithoudt. Het leek mij een leuke manier om voor weinig te ervaren of koffie branden leuk en de moeite waard is.
Dit is mijn eerste poging tot branden met een boon uit Colombia en een standaard brandprofiel van het apparaat. Het was vooral om te kijken hoe de de verschillende stadia van branden er uit zien, dus ik ben doorgegaan tot na de tweede krak. Het profiel was nog lang niet klaar, maar ik heb het toch maar afgebroken. Ik denk dat het overeenkomt met de
"Full French roast". Het is dus veel te donker geworden en smaakt ook een beetje verbrand.
Voor de tweede poging heb ik het
City/City+ profiel van Sweet Maria's gebruikt. Het instellen van de I-Roast 2 is niet handig en ik begrijp nog niet hoe ik opgeslagen brandprofielen kan verwijderen of overschrijven. Dit profiel ging wel beter, minder hard, dan het eerste. Wel heb ik het programma weer voor het einde afgebroken om te voorkomen dat het te donker werd. Ik denk dat het overeenkomt met de
City+ roast, al zitten er meer en minder ontwikkelde boontjes tussen. Ik moet nog proberen of het drinkbaar is.
Edit: ik heb er een v60 van gezet, die wel lekker is. Zeker niet de verbrande smaak van de eerste gecremeerde bonen. Ik weet dat je de koffie moet laten rusten en niet al een paar uurt na het branden moet drinken. Maar het is leuk om de ontwikkeling van smaak te volgen.