Re: Toevoeging naast de Niche Zero

11
omeCo schreef: do 08 jun 2023, 09:43
Rosanne schreef:Denk dat ik ga wachten totdat forumleden hun nieuwe Sculptor ontvangen en hun oude maler dan te koop aanbieden.
Heel verstandig
Afbeelding
. Bijvoorbeeld mijn Olympus High Speed met 75 mm Mythos schijven.

In bijgevoegde video wordt de retentie van verschillende malers onderzocht. De Olympus heeft 3,5 gram retentie.
Omdat de maler bloed snel is (18 gram in 4.5 sec) is 1 sec malen voldoende om het maalsel van gisteren te verwijderen.

https://youtu.be/3_eWwZbEhrI
Lijkt me een mooie toevoeging voor mijn set-up. Ik heb niet zo veel verstand van Mythos schijven. Wat is daar het voordeel van? Want ik lees dat ze beter zijn dan “normale” schijven maar de precieze reden kan ik niet vinden. Zijn dat ook wat ze noemen “SSP” schijven? Of is dat iets anders?

Kan ik er ook light roast mee malen mocht ik dat in de toekomst graag willen? (Momenteel drink ik medium, Dark en Italiaanse blends)

En waar in de buurt woon je? Ik kom uit Apeldoorn
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

12
Merken staan vaak bekend om een bepaald slijppatroon dat ze hanteren. De details weet ik niet, maar door de orientatie van de groeven op de schijf kunnen ze de smaken van een boon beinvloeden.

SSP is samen met Mahlkonig en Ditting (die komen uit dezelfde fabriek) de maatstaf. Bedrijven als Kafatek en Weber hebben daar weer eigen varianten op (de Shuriken en Ultra schijven) die deze smaakprofielen na proberen te bootsen en daarnaast heb je nog bekende schijven zoals de Mazzer Kony en Nuova Simonelli Mythos die gebruikt worden om een bepaald smaakprofiel aan te duiden. Daarnaast biedt SSP verschillende types aan zoals de unimodale (meer gericht op lichte branding) en high uniformity (medium-donkere branding).

Van wat ik weet is het slijppatroon doorslaggevender dan of het conische of platte schijven zijn. Die twee worden vaak als een tegengesteld smaakprofiel gebruikt, maar een Eureka Specialita/XL met platte schijven verschilt qua smaak niet zoveel met een Etzmax die conische schijven heeft.

De Mythos schijven komen doorgaans uit de bus als een allemansvriend met brede range waarin bonen goed smaken en SSP unimodale schijven staan aan de andere kant van dat spectrum. Dit type schijven is meer gericht op filter koffies en lichte branding, maar sommige gebruiken deze ook voor espresso. Doordat de korrels groter zijn is het lastiger om consistent goed te krijgen i.c.m. de 9-bar druk die bij espresso komt kijken, dus gaan dit type schijven vaak weer hand-in-hand met machines waar je de flow kunt beheersen.

Wil je tweede maler voor gemak/een tweede boon dan maakt het niet zoveel uit, of ben je vooral opzoek naar een andere smaakervaring (bijv. een maler specifiek voor light roasts)?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

14
Ypuh schreef: do 08 jun 2023, 15:01 Merken staan vaak bekend om een bepaald slijppatroon dat ze hanteren. De details weet ik niet, maar door de orientatie van de groeven op de schijf kunnen ze de smaken van een boon beinvloeden.

SSP is samen met Mahlkonig en Ditting (die komen uit dezelfde fabriek) de maatstaf. Bedrijven als Kafatek en Weber hebben daar weer eigen varianten op (de Shuriken en Ultra schijven) die deze smaakprofielen na proberen te bootsen en daarnaast heb je nog bekende schijven zoals de Mazzer Kony en Nuova Simonelli Mythos die gebruikt worden om een bepaald smaakprofiel aan te duiden. Daarnaast biedt SSP verschillende types aan zoals de unimodale (meer gericht op lichte branding) en high uniformity (medium-donkere branding).

Van wat ik weet is het slijppatroon doorslaggevender dan of het conische of platte schijven zijn. Die twee worden vaak als een tegengesteld smaakprofiel gebruikt, maar een Eureka Specialita/XL met platte schijven verschilt qua smaak niet zoveel met een Etzmax die conische schijven heeft.

De Mythos schijven komen doorgaans uit de bus als een allemansvriend met brede range waarin bonen goed smaken en SSP unimodale schijven staan aan de andere kant van dat spectrum. Dit type schijven is meer gericht op filter koffies en lichte branding, maar sommige gebruiken deze ook voor espresso. Doordat de korrels groter zijn is het lastiger om consistent goed te krijgen i.c.m. de 9-bar druk die bij espresso komt kijken, dus gaan dit type schijven vaak weer hand-in-hand met machines waar je de flow kunt beheersen.

Wil je tweede maler voor gemak/een tweede boon dan maakt het niet zoveel uit, of ben je vooral opzoek naar een andere smaakervaring (bijv. een maler specifiek voor light roasts)?
Bedankt voor je heldere uitleg!
Ik wil een tweede maler inderdaad voor gemak en een tweede boon. Ik ben niet specifiek opzoek naar een maler voor light roast. Ik drink voornamelijk medium, dark en italian blends. Maar heb laatst een light roast van Ben gekregen om te proeven en die vind ik verrassend lekker. Dus wie weet dat mijn smaak zich in de toekomst zo ontwikkeld dat ik light roast steeds meer ga waarderen. Wie weet. Dan is het leuk als ik dat af en toe ook in de maler kan doen.
Laatst gewijzigd door Rosanne op do 08 jun 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

15
omeCo schreef: do 08 jun 2023, 16:38 Dank aan Ypuh voor de uiteenzetting. Ik ben er niet erg in thuis.

Maar toch een vraag die ik kan beantwoorden: ik woon in Leusden
Afbeelding

En wat betreft de Olympus; ik ervaar hem als een makkelijk in te stellen en te bedienen maler. Maar dat vroeg je niet…
Ooh dat is nog redelijk dichtbij :)
Voor hoeveel staat je Olympus te koop?

19
Ik zag zojuist deze Ceado e37s voorbij komen met 83mm maalschijven.
Zou dit iets voor mij zijn? Verkoper vraagt er 750 voor. Is dat een redelijke prijs?
En heeft iemand toevallig ervaring met de maler? Ik las dat de retentie ongeveer 1/2 gram is. Dat is nog te overzien (in ieder geval beter dan de mahlkonig e65s met 7 gram retentie).

De maler is 4 jaar oud, en heeft in een ijssalon gestaan. Indien de maalschijven vervangen moeten worden, is dat dan makkelijk zelf te doen?

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... offiemaler

Dank vast voor het meedenken!

20
Rosanne schreef: vr 18 aug 2023, 15:03 Ik zag zojuist deze Ceado e37s voorbij komen met 83mm maalschijven.
Zou dit iets voor mij zijn? Verkoper vraagt er 750 voor. Is dat een redelijke prijs?
En heeft iemand toevallig ervaring met de maler? Ik las dat de retentie ongeveer 1/2 gram is. Dat is nog te overzien (in ieder geval beter dan de mahlkonig e65s met 7 gram retentie).

De maler is 4 jaar oud, en heeft in een ijssalon gestaan. Indien de maalschijven vervangen moeten worden, is dat dan makkelijk zelf te doen?

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... offiemaler

Dank vast voor het meedenken!
Retentie iedereen heeft het er over, stel een molen heeft 1 gram Retentie koffie wat achterblijft in de molen.wie zegt dat die gram er bij elk shot er weer uitkomt.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder