Vandaag bij Frans op bezoek voor wat vergelijkingen. Bedankt Frans voor de gezellige ontmoeting, erg leuk.
Londinium vs Decent.
Mooi om zijn koffie bar te zien en hoeveel enthousiasme Frans heeft voor de hobbie.
We hebben de variabelen zoveel mogelijk gelijk gehouden. Zelfde basket/grinder/bonen met de Decent op het Lrv2(Londinium) profiel.
Conclusie was dat Londinium de betere smaak gaf. Ondanks dat de koffie uit beide machines er identiek uitzagen was de Londinium beter. Meer in balans met een iets vollere smaak en wat minder droog in de mond. Ik denk dat we de Londinium er iedere keer uit zouden kunnen kiezen bij een blinde test.
Met TPC koffie en het Exdos profiel, mijn meest gebruikte profiel, had ik iets meer de smaken te pakken. Wel nog steeds met "dunnere" koffie en iets meer een zuurtje dan dezelfde koffie uit de Londinium.
Tldr: De Londinium is een fantastische machine en het verschil in het kopje is er zeker. De Londinium is wellicht nog beter voor de traditionele espresso. Bij de lichtere/3rd wave bonen zijn de verschillen iets kleiner. Het verschil in features is denk ik groter dan het verschil in smaak. Ik zal waarschijnlijk nog steeds een Vectis kopen om erbij te hebben.
*Dit was mijn amateurs ervaring en smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik was tegen het einde aan extreem caffeinated.*
Sent from my SM-S906B using Tapatalk