Hallo,
Ben nieuw op dit forum omdat het eindelijk gaat gebeuren de volautomaat gaat eruit.
Ik heb gisteren een mahlkonig vario aangeschaft en wil volgende week een nieuwe machine aanschaffen.
Nou heb ik twee machines van rocket op het oog alleen de een heeft 1000W en de ander 1500W vermogen voor de rest zijn ze nagenoeg gelijk.
Waarin merk ik het verschil tussen deze machines?
Re: rocketespresso
2Met die Vario zit het wel goed. Maar over welke machines heb je het precies? Ik kan me niet voorstellen dat er nauwelijks verschil in de machines zit maar dat de één wel anderhalf keer zoveel stroom verbruikt als de ander. Gaat het dan niet om b.v. een andere pomp? Grotere boiler? Als je wat specifieker kan zijn is dat wel handig...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Het gaat om de cellini classic en de premium plus.
Ik heb ook op een paar andere sites gekeken en zie daar dat de classic bij de een 1000W heeft en op een andere site weer met 1200w.
De prem. plus heeft 1500W
Ik heb ook op een paar andere sites gekeken en zie daar dat de classic bij de een 1000W heeft en op een andere site weer met 1200w.
De prem. plus heeft 1500W
4Het verwarmingelement van de Premium Plus gebruikt ook 1200W, net als de Classic, en ik meen dat verder het enige verschil was dat die PP een Sirai pressostat gebruikte (moet betrouwbaarder zijn).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5als je de classic koopt bij de espressoadviseur/het koffie-cultuur-centrum in A'dam krijg je deze ook geleverd met de Sirai pressostaat. normaliter zit er een mater pressostaat op. Piet laat er speciaal voor hem door Rochet eentje van Sirai inzetten. op de looks na zijn dan dus de classic en de premium plus technisch 100% identiek!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
6Ik heb er een gereserveerd bij kcc maar dacht dat de opwarmtijd van de premium sneller zou zijn door het verschil in vermogen. Dan wordt het dus de classic want hij komt ook op een geborsteld RVS plateau te staan.
Bedankt voor de snelle reacties
Bedankt voor de snelle reacties
7Opwarmtijd van de boiler is slechts een paar minuten. Voordat de E61 helemaal opgewarmd is duurt echter 35-45 minuten, dat heeft met de hoeveelheid brons te maken, ruim 4 kg., en de sifon, en heeft dus niet zoveel te maken met het opgenomen vermogen van het verwarmingselement.
8mee eens, ik dacht op de magister stella dat 20 minuten genoeg was, maar na meten met Eric's digital thermometer adaptor de bleek het toch echt 45 minuten te zijn...de BZ07 heeft een minuut of 20 hooguit nodig; 15 min. met flush gaat
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
9Wat in mijn ervaring aardig helpt, is een theedoek om de E61-groep doen bij het opwarmen. Na een half uur komt er dan al pruttelend water uit, scheelt toch weer een kwartier..
10Klopt, gebruik ik ook regelmatig.