Oké,
Na een weekje elke dag iets fijner malen zit ik nu op 30gr in 35 seconden wat volgens mij echt heel lang is. Ik maal steeds 16gr. vandaag heb ik het punt bereikt dat als ik iets fijner ga dat het echt richting de 40 seconden ga en iets minder tussen de 30-35. Bij 40 seconden is het zure er echt af en begint ie stevig bitter te worden. Maar als ik hem ook maar iets minder fijn maal is het zure gelijk terug. Nu zie ik dat er door stukjes van het filter gewoon niks stroomt. Maak hem elke keer goed schoon. Ook blijft de tamper soms vast zitten in het filter. Nu vraag ik mij af kan het daar aan liggen? Dat ik doordat het aanstampen niet soepel gaat channeling krijg en daardoor steeds zie zure tonen terug zie komen?
Re: Beste Mensen even voorstellen
32Mischien denk ik nu te moeilijk na? Maar omdat ik al best wel veel fijn maal en ik eigenlijk gelijk nadat het lampje uit gaat de espresso zet. Wat het heetste punt zou moeten zijn. Dus ik mij eigenlijk niet echt iets anders zou kunnen bedenken. De bonen zouden ook niet zuur moeten zijn(heb jn de winkel geproeft).
33Is het nog steeds de oude meuk van de Kaldi waar je mee werkt?Jannes_G schreef: wo 27 sep 2023, 11:53 De bonen zouden ook niet zuur moeten zijn(heb jn de winkel geproeft).
Ze hebben in de winkel totaal andere apparatuur, een maler die een wereld van verschil heeft in vergelijking met je mini handmaler en een machine die ook een veelvoud kost van de jouwe, ook kwamen hun bonen niet uit het zakje dat jij nu gebruikt toch?
Zet het met de middelen die je nu hebt zo lekker mogelijk, als de bonen op zijn probeer dan eens de classic brazil bonen van Hoofdkwartier, dan maak je het jezelf al minder lastig. Bevalt het, neem dan geen andere boontjes voorlopig en geniet zorgeloos tot je geld kunt besteden aan een steviger maler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
34Nee heb bonen gehaald bij neef Rob. Omdat ik vorige week niet in staat was om te bestellen. Ga de volgende keer dan wel bestellen
36Neef Rob kennen we niet dus ik kan ook niet beoordelen of die bonen zuur zijn

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
37Zoals jij het beschrijft heb je vermoedelijk last van channeling.
Koop een WDT van amazon of aliexpress. Kost ongeveer een tientje en is meteen de allerbeste upgrade die je kan maken vooral voor dat geld.
Als de budget beschikbaar is zou je ook eventueel een goeie filter basket kunnen kopen van IMS voor een nog betere doorloop van de koffie.
Sinds ik wdt toepas heb ik bijna nooit channeling meer gehad. Channeling kan je koffie ook echt verpesten in smaak.
Koop een WDT van amazon of aliexpress. Kost ongeveer een tientje en is meteen de allerbeste upgrade die je kan maken vooral voor dat geld.

Als de budget beschikbaar is zou je ook eventueel een goeie filter basket kunnen kopen van IMS voor een nog betere doorloop van de koffie.
Sinds ik wdt toepas heb ik bijna nooit channeling meer gehad. Channeling kan je koffie ook echt verpesten in smaak.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
38Ja die heb ik zelf gemaakt dus dat scheelt maar ik ga denk ik dan een ander filter basket halen waar de tamper wel normaal in pastHk87 schreef:Zoals jij het beschrijft heb je vermoedelijk last van channeling.
Koop een WDT van amazon of aliexpress. Kost ongeveer een tientje en is meteen de allerbeste upgrade die je kan maken vooral voor dat geld.![]()
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
39Ja dat is fair. Zou als het goed is ook niet zuur moeten zijn nog specefiek met hem over gehadfransg schreef:Neef Rob kennen we niet dus ik kan ook niet beoordelen of die bonen zuur zijn
40Dus ik houdt mij aangeraden als iemand een goed filter bakje verkoopt in de buurt van Delft