Espressomachine troubleshooting - tips?

1
Hi Forumleden!

Vorige week heb ik het frame van m'n espressomachine maar eens opnieuw laten poedercoaten. Maar na het demonteren en weer monteren van alle onderdelen wordt de machine niet meer warm. Ik ben al aan de slag gegaan met een multimeter om het verwarmingselement en thermostaten te checken, maar dat is het niet. Nu kan ik hem natuurlijk wegbrengen voor reparatie, maar wil het liever zelf leren!

Ik zag een interessante troubleshooting video van Whole Latte Love (zie ook https://www.youtube.com/watch?v=UIiLeRd ... eLatteLove), maar veel zijn niet van toepassing op mijn ECM Mechanica IV (HX). Iemand nog tips/interessante links om met een multimeter aan de slag te gaan en te achterhalen waarom een machine "niet werkt"?

Dank alvast! :D
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita

Re: Espressomachine troubleshooting - tips?

2
Kan nu echt van alles zijn tot de stekker aan toe in het stopcontact, het contactje van de aan uit schakelaar of de pressostaat die het misschien wel heeft begeven of de water level probe of misschien is het wel de waterreservoir voeler, de gicar box? Wie zal het zeggen? Zoiets is wel heel lastig via een forum uit te diepen, gewoon beginnen met meten en nalopen van alle punten die het kunnen zijn pressostaat kun je even kort buitensluiten door een paperclip tussen de 2 kabelschoentjes erin te drukken met de stroom eraf. Dan stroom erop en zien of hij opwarmt en met je tengels eraf blijven! Dit alles op eigen risico want ik ben geen leermeester! Ga er vanuit dat je weet wat er gebeurt als je de machine laat doorverwarmen zonder pressostaat!

Overweeg om ermee langs redspresso of kafko te gaan bijvoorbeeld.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
Dank heren! Na wat tips op internet gelezen de multimeter erbij gepakt. De thermostaten, warmte element en de pressostaat (gemeten door probes te zetten op bovenste en onderste aansluiting) geven allemaal een kleine weerstand. Deze onderdelen kijken dus oké..

Het oranje lampje blijft branden als de machine aanstaat en de pomp werkt zodra je de hendel overhaalt. maar blijft natuurlijk koud water pompen.

5
Dat het oranje lampje aan is betekent dat hij denkt dat de boiler gevuld is begrijp ik. Dus de level probe lijkt niet de boosdoener.

Staat er spanning op het verwarmingselement als je hem aanzet? Ik neem aan van niet, want dan zou het verwarmingselement toch kapot zijn.

Zit er een Solid State Relais (SSR) in? Part 21 hier https://www.1st-line.com/technical-sup ... -iv-profi/
Of onderste foto voor de V slim hier: https://support.clivecoffee.com/en/ecm

Met de machine aan:
De draden vanuit de zwarte controller box naar de SSR zouden een DC spanning moeten laten zien (12V gelijkspanning gok ik). Zo niet dan verdenk ik de controller box.
Als dit het geval is en over de SSR uitgangen waarvan 1 draad richting verwarmingselement gaat zou je 240V meten, dan is het de SSR die kapot is.

Verder goed alle aansluitingen controleren die je voor de demontage hebt losgemaakt.
Succes!
Odyssey Argos - Lagom P64 - Hario Switch

7
HanR schreef: do 28 sep 2023, 11:38 Het gaat hier om een 4, niet om een 5!
Snap ik, maar ik had even geen foto van een SSR in een IV ;) .
Een SSR is iets dat makkelijk te controleren en te vervangen is. Er zijn verschillende versies van de IV begrijp ik, die niet allemaal een SSR hebben en dus ook verschillende Gicar controlboxes.

Als die van jou geen SSR heeft dan ben ik ook door mijn ideeën heen. Wegbrengen naar iemand die dit specifieke apparaat kent en/of documentatie heeft is dan waarschijnlijk de beste optie.
Tenzij je denkt dat je mogelijk draden verwisseld hebt. Dan zou je dat met het schema van de Gicar en logisch nadenken mogelijk kunnen oplossen.

8
Zojuist weer m'n espressomachine doorgemeten en er lijkt geen stroom te gaan naar het verwarmingselement. Maar ook niet naar de pressostaat. De ECM Mechanika IV heeft geen SSR dus deze meting heb ik overgeslagen ;)

Ik vermoed toch echt dat het dan gaat om de controlbox, kan niets anders vinden om eerlijk te zijn. Morgen maar even een nieuwe bestellen en kijken wat ie doet. 100% zeker weten doe ik het niet, maar ik waag het erop :D

10
Meet je ook geen 240V wisselspanning tussen aansluiting 1 en 3?
En die komt wel binnen tussen pin 1 en 2?

Wat is het typenummer van de controlbox? Ik kan net niet het hele schema zien op de foto.
Internet komt met een nieuwer type voor de Technika IV die wel op een SSR aangesloten moet worden. :?

Misschien zijn er troubleshooting guides online voor jouw controlbox die aangeven wanneer de controlbox het verwarmingselement van stroom voorziet?