https://www.home-barista.com/grinders/u ... 09-10.html
Interessant om de eerste non-pro reviews te lezen! Geeft de burger moed!
Re: Timemore Sculptor 064 en 078
632Wel apart dat de smaak te wensen overlaat. Ik snap niet dat timemore dan zo'n burr produceert, dat moeten ze zelf ook hebben geproefd zou ik zeggen toch?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
633Dat zie ik nergens staan.
Dat je bij voorkeur eerst 6 Kg bonen er door heen jaagt voordat de smaak acceptabel wordt, is slechts een mening.
De genoemde heer Turner heeft een zeer sterk onwikkelde smaak, is heel erg bijgelovig, of is een enorme mieren[piep].
Het beeld dat bij mij blijft hangen, is in ieder geval dat het voor het geld (er wordt nergens vergeleken), een heel acceptable molen is.
Dat je bij voorkeur eerst 6 Kg bonen er door heen jaagt voordat de smaak acceptabel wordt, is slechts een mening.
De genoemde heer Turner heeft een zeer sterk onwikkelde smaak, is heel erg bijgelovig, of is een enorme mieren[piep].
Het beeld dat bij mij blijft hangen, is in ieder geval dat het voor het geld (er wordt nergens vergeleken), een heel acceptable molen is.
634Nou, ik heb dat her en der geleze anders zou ik het niet zeggen nav 1 zo'n reactie. Ik was aanvankelijk ook zo van ja hoor tuurlijk, maar dit is al de zoveelste keer dat er kritisch wordt gereageerd op de smaak die deze specifieke burrs genereren.
Ik geloof helemaal niet in seasoning van burrs omdat het en theorie niet te verklaren valt dat malen iets drastisch laat veranderen aan de burr.
Ik geloof helemaal niet in seasoning van burrs omdat het en theorie niet te verklaren valt dat malen iets drastisch laat veranderen aan de burr.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
635Ik lees ook nergens dat de smaak te wensen overlaat. Ik lees juist positieve reacties (sommige na paar kilo seasonen, maar toch)
Op wie doel jij dan Bobbee…en begrijp je reactie dan niet dat je misschien wel voor een 64 had kunnen gaan.
Op wie doel jij dan Bobbee…en begrijp je reactie dan niet dat je misschien wel voor een 64 had kunnen gaan.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
636Je eigen link;mr Blanc schreef:Ik lees ook nergens dat de smaak te wensen overlaat. Ik lees juist positieve reacties (sommige na paar kilo seasonen, maar toch)
Impressions: unseasoned the v60 was not pleasant and tasted astringent and a bit flat in flavour.
At 2kg it tasted a little better, a bit juicier with a bit more sweetness but fairly blended flavour and still a bit astringenct.
Espresso: I pulled a 1:2.5 ratio in around 30s (metal puck screen used and wdt). With a lot of WDT I avoided the really bad channeling seen on Sunday reviews but the puck looked more unevenly extracted than I have seen when using a niche zero suggesting channeling. The espresso was drinkable but a little harsh (probably fine in a milk drink). After 2kg it was a little improved but still some harshness to the acidity.
Wat heeft mijn reactie van de 064 hiermee te maken van een paar dagen terug? Is gewoon een idee wat ik had toen ik dat schreef, ik heb nog nooit koffie gemaakt met gemalen koffie uit een sculptor en gedronken dus was een idee.
Waar we het nu over hebben gaat toch over nu en wat ik nu las.
637Lijkt in ieder geval de hype niet helemaal waar te maken.
Prima alternatief als je het budget voor een Mignon XL of SD niet hebt.
Prima alternatief als je het budget voor een Mignon XL of SD niet hebt.
☕ Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕
638Dezelfde persoon schrijft een aantal berichten daaronder het volgende:bobbee schreef: za 07 okt 2023, 14:21Je eigen link;mr Blanc schreef:Ik lees ook nergens dat de smaak te wensen overlaat. Ik lees juist positieve reacties (sommige na paar kilo seasonen, maar toch)
Impressions: unseasoned the v60 was not pleasant and tasted astringent and a bit flat in flavour.
At 2kg it tasted a little better, a bit juicier with a bit more sweetness but fairly blended flavour and still a bit astringenct.
Espresso: I pulled a 1:2.5 ratio in around 30s (metal puck screen used and wdt). With a lot of WDT I avoided the really bad channeling seen on Sunday reviews but the puck looked more unevenly extracted than I have seen when using a niche zero suggesting channeling. The espresso was drinkable but a little harsh (probably fine in a milk drink). After 2kg it was a little improved but still some harshness to the acidity.
Wat heeft mijn reactie van de 064 hiermee te maken van een paar dagen terug? Is gewoon een idee wat ik had toen ik dat schreef, ik heb nog nooit koffie gemaakt met gemalen koffie uit een sculptor en gedronken dus was een idee.
Waar we het nu over hebben gaat toch over nu en wat ik nu las.
I've ground through another 2kg (4kg total now) and I've got decent results from espresso and filter. I'm not getting visible channeling with the espresso, though do need to WDT to get rid of small clumps. Espresso had nice vibrant acidity with some sweetness. Would have liked a touch more sweetness but it was more than drinkable.
V60 had a bit more flavour clarity (not as much as my zp6 but definitely more than the niche zero), nice sweetness and no astringency at 1:16 ground at 16 on dial.
Dat klinkt toch tamelijk positief vind ik.
639Ja zo kijk ik er ook tegen aan! Maar we gaan t allemaal beleven in een paar weken! Iedereen heeft altijd overal een mening over en die zal altijd met de jouwe verschillen! Iedereen heeft ook een andere achtergrond/ervaring dus zal het anders beleven. Ik heb af en toe ook problemen/moeilijkheden met mn specialita en daar wordt voornamelijk met lof over gesproken! We gaan t zien
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
640Ik lees net een bericht op kickstarter van een backer waarbij van zijn 064s een schroef uit de achterste burr is losgeraakt en tussen de maalschijven is terechtgekomen.
Daarom heb ik bij deze besloten mijn Sculptor na ontvangst eerst volledig na te lopen op losse onderdelen. Zou niet nodig moeten zijn maar gezien de mate waarin het aantal backers de verwachting heeft overschreden, zal er mogelijk sprake zijn van haastwerk. En dan worden er fouten gemaakt.
Wel een beetje jammer dit…
Daarom heb ik bij deze besloten mijn Sculptor na ontvangst eerst volledig na te lopen op losse onderdelen. Zou niet nodig moeten zijn maar gezien de mate waarin het aantal backers de verwachting heeft overschreden, zal er mogelijk sprake zijn van haastwerk. En dan worden er fouten gemaakt.
Wel een beetje jammer dit…