Mooi, goed nieuws!
Dat is ook het fijne van een knus forum als het onze -- ook goed nieuws wordt gemeld. Op de massale social-media voeren het schandaal, verontwaardiging en woede de boventoon en is er geen plaats voor prettige zaken.
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 21:47
Gelijke bonen en preparatie in pf, hefboom naar beneden en wachten de eerste druppel in het kopje vallen.
Dan laat ik de hefboom losje gecontroleerd naar zijn weerstand gaan en daarna laat ik die helemaal los.
Zo heb ik de meest constante beweging die ik kan bedenken en dat wil ik hebben.
Als de hefboom geheel verticaal is haal ik het kopje weg en ga genieten.
Perfect. Zo doen mijn dochter en schoonzoon het ook op hun Vectis.
Ik maal denk ik net wat fijner, doe hefboom omlaag, wacht 5s, til de hefboom net genoeg op om de bodem van het filterbakje bijna vol druppels te krijgen, doe dan de hefboom weer omlaag, wacht 5s, til hefboom op en dan krijg ik een mooie extractie vrijwel precies gelijk aan die van de grote LR24 op 3.6bar en bijna net zo simpel.
De vultrechter moet ik nog steeds flink aandrukken om het vulventiel open te krijgen.
Dat had ik eerst ook en ik heb met een vijltje het dikke stuk een beetje korter gemaakt zodat het dunne stukje iets verder uitsteekt waardoor het aanduwen minder een rol speelt. Bij mijn huidige Vectis moet ik 'm stevig neerzetten op de vulopening maar daarna gutst het water er redelijk vlot doorheen.
Ik werk nu alweer zonder weegschaal en dan is het geen probleem meer.
Een vriend hier die een LR heeft doet het al heel lang zonder weegschaal/timer en heeft zijn Acaia weggegeven. Zover ben ik niet maar ik laat de weegschaal op de Vectis weg tenzij ik ernstig twijfel aan de extractie maar ook met het oog en hardop tellend zie ik wel of het tergend traag gaat of veels te hard blondeert en wegstroomt.
De Vectis is volgens mij de de kleinste veerhevel die er bestaat en ik ben er heel blij mee!
Ook de minimale elektriek en de STILTE zijn onbeschrijflijk super! Perfecte eenvoud.
Eindelijk de machine die je zocht! En ook veel minder kracht nodig op de hefboom dan de LR24 vergt.