Re: De LONDINIUMs afdeling

921
cremalover schreef: vr 06 okt 2023, 16:32 Handig dat de hele groep met een paar inbusbouten van boven los komt.
Vraag me af of daar ook nadelen aan kleven.Immers elk voordeel heeft zijn nadeel.
Is idd handig vind ik. Ik zou eigenlijk niet weten wat een nadeel zou kunnen zijn. Nog geen ontdekt
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

922
Update na weekje verder met de Vectis.

Geen enkel probleem meer, heerlijke koffie en perfecte machine!
Ik gebruik hem met een standaard methode.
Gelijke bonen en preparatie in pf, hefboom naar beneden en wachten de eerste druppel in het kopje vallen.
Dan laat ik de hefboom losje gecontroleerd naar zijn weerstand gaan en daarna laat ik die helemaal los.
Zo heb ik de meest constante beweging die ik kan bedenken en dat wil ik hebben.
Als de hefboom geheel verticaal is haal ik het kopje weg en ga genieten.

Ben blij dat de aanvankelijke schrik en 'argwaan' volledig over is.
De vultrechter moet ik nog steeds flink aandrukken om het vulventiel open te krijgen.
De hoogte onder de groep is lager dan ik gewend was (met weegschaal en kopje) en daarom andere kopjes nodig.
Ik werk nu alweer zonder weegschaal en dan is het geen probleem meer.

De Vectis is volgens mij de de kleinste veerhevel die er bestaat en ik ben er heel blij mee!
Ook de minimale elektriek en de STILTE zijn onbeschrijflijk super! Perfecte eenvoud.

924
Mooi, goed nieuws!

Dat is ook het fijne van een knus forum als het onze -- ook goed nieuws wordt gemeld. Op de massale social-media voeren het schandaal, verontwaardiging en woede de boventoon en is er geen plaats voor prettige zaken.
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 21:47 Gelijke bonen en preparatie in pf, hefboom naar beneden en wachten de eerste druppel in het kopje vallen.
Dan laat ik de hefboom losje gecontroleerd naar zijn weerstand gaan en daarna laat ik die helemaal los.
Zo heb ik de meest constante beweging die ik kan bedenken en dat wil ik hebben.
Als de hefboom geheel verticaal is haal ik het kopje weg en ga genieten.
Perfect. Zo doen mijn dochter en schoonzoon het ook op hun Vectis.

Ik maal denk ik net wat fijner, doe hefboom omlaag, wacht 5s, til de hefboom net genoeg op om de bodem van het filterbakje bijna vol druppels te krijgen, doe dan de hefboom weer omlaag, wacht 5s, til hefboom op en dan krijg ik een mooie extractie vrijwel precies gelijk aan die van de grote LR24 op 3.6bar en bijna net zo simpel.
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 21:47 De vultrechter moet ik nog steeds flink aandrukken om het vulventiel open te krijgen.
Dat had ik eerst ook en ik heb met een vijltje het dikke stuk een beetje korter gemaakt zodat het dunne stukje iets verder uitsteekt waardoor het aanduwen minder een rol speelt. Bij mijn huidige Vectis moet ik 'm stevig neerzetten op de vulopening maar daarna gutst het water er redelijk vlot doorheen.
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 21:47 Ik werk nu alweer zonder weegschaal en dan is het geen probleem meer.
Een vriend hier die een LR heeft doet het al heel lang zonder weegschaal/timer en heeft zijn Acaia weggegeven. Zover ben ik niet maar ik laat de weegschaal op de Vectis weg tenzij ik ernstig twijfel aan de extractie maar ook met het oog en hardop tellend zie ik wel of het tergend traag gaat of veels te hard blondeert en wegstroomt.
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 21:47 De Vectis is volgens mij de de kleinste veerhevel die er bestaat en ik ben er heel blij mee!
Ook de minimale elektriek en de STILTE zijn onbeschrijflijk super! Perfecte eenvoud.
Eindelijk de machine die je zocht! En ook veel minder kracht nodig op de hefboom dan de LR24 vergt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

925
Misschien ga ik jouw methode ook een paar keer proberen Frans.
Ik wil wel constantheid uit de veer en weinig variabelen van timing of kracht van mijn kant.
Ik was bij reanimatie soms wat onregelmatig zei de plastic Hein tegen me.
Andere keer ging het weer perfect maar toch . . .

927
PeterOo schreef: vr 13 okt 2023, 15:44 Ik had een tijdje geleden (op HB?) gelezen dat er een optie zou komen om de vectis op de waterleiding aan te sluiten. Is daar nog iets over bekend?
Ik heb daar nog nooit wat van gehoord. Zou ook niet weten hoe dat zou kunnen. Dan moet er een waterniveau voeler komen, een magneetventiel, een control box om e.e.a. te verwerken en aan te sturen. Zou overkill zijn. Een Pavoni zet je ook niet op de waterleiding toch?

Ik denk dat je in de war bent met de Compressa.

https://londiniumespresso.com/store/l1-compressa

Die kan desgewenst wel op de waterleiding aangesloten.

Sterker nog, die moet!
The Compressa must be plumbed to a mains water connection and typically a drain for the drip tray
;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

928
Heb het even opgezocht, maar was meer een mogelijke mod van baldheadracing: https://www.home-barista.com/levers/an ... ml#p941013

Daar zijn dus geen officiële plannen voor. Was ook even vergeten dat een Vectis verder helemaal geen electronica heeft natuurlijk. Dat zijn toch wel de meest robuuste machines.

Hoe is de Vectis dan beveiligd tegen droogkoken? Alleen een temperatuurbeveiliging?
Een Pavoni zet je ook niet op de waterleiding toch?
Niet iedereen heeft meerdere levers staan Frans :D
Als je zoals ik vanwege ruimtegebrek (30-er jaren dichte keuken) alleen een kleine machine kunt plaatsen is geen geklooi met trechters ook fijn.
Odyssey Argos - Lagom P64 - Hario Switch

929
PeterOo schreef: za 14 okt 2023, 11:03 Heb het even opgezocht, maar was meer een mogelijke mod van baldheadracing: https://www.home-barista.com/levers/an ... ml#p941013
Goed gevonden, dank!

ja onderaan is een 'dop' die je kunt gebruiken om de boiler leeg te krijgen voor opslag e.d. en daar zou je een waterslang op kunnen aansluiten en dan met een kraantje de boiler vullen. Dan houd je het handmatig en is er geen elektronica nodig.
PeterOo schreef: za 14 okt 2023, 11:03 Hoe is de Vectis dan beveiligd tegen droogkoken? Alleen een temperatuurbeveiliging?
Zelf in de gaten houden. Als het waterniveau op "minimaal' staat in het peilglas dan zit er nog wel een halve liter in maar als je daar slordig mee bent komt het verwarmingselement wel (deels) droog te staan en kom je in een penibele situatie.

Dus zelf opletten en niet achteloos door logees laten afraggen.

Als je zoals ik vanwege ruimtegebrek (30-er jaren dichte keuken) alleen een kleine machine kunt plaatsen is geen geklooi met trechters ook fijn.
Dan is die simpele waterleiding-aansluiting wel een makkelijk te implementeren mod, maar niet een die door Londinium wordt aanbevolen of ondersteund. Zou Reiss dat wel supporten dan krijgt hij al die doe-het-zelvers aan de lijn die willen weten welke slang nodig is, waar het kraantje te koop is, welke schroefdraad er moet zitten, of de waterdruk wel genoeg is, of er een pomp op moet en voor je het weet is hij een onbetaalde hobbyclub-mentor geworden en gaan bijdehante H-B 'experts' zeggen dat het allemaal anders had gemoeten.

:lol:

930
PeterOo schreef: za 14 okt 2023, 11:03 Als je zoals ik vanwege ruimtegebrek (30-er jaren dichte keuken) alleen een kleine machine kunt plaatsen is geen geklooi met trechters ook fijn.
Overigens: ik heb ook een klein (open) keukentje waar geen plek is voor koffiespul, vandaar dat mijn halve woonkamer geschikt is gemaakt voor deze levensnoodzakelijke dingen ;-)

Mogelijk zou jij ook dergelijke radicale maatregelen kunnen treffen. Een zitbank is onnodig, enkele stoelen kunnen eventueel wel. Een salontafel is absoluut onnodig. Zo maak je ruimte.