Re: Orientatie single dose maler

11
Ypuh schreef: ma 09 okt 2023, 18:50 Als de Niche Zero net te duur is, misschien de Mignon XL Oro? Die zal voor rond de €500-600 wel te krijgen zijn.

Lijkt me een betere kandidaat dan de tot nu toe onbewezen Timemore, tenzij je nog een half jaartje geduld hebt tot de eerste wat meer kritische gebruikerservaringen naar boven komen.
Dagelijks wisselen tussen normale bonen en decaf met een mignon lijkt me echt drama. Tenminste, ik ga ervan uit dat hij die bezzera van de hand doet.

En hoe dan ook zou ik voor single dosen altijd de SD boven de XL verkiezen. Nobrainer.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

13
Ja twee machines is inderdaad een andere optie, maar daar is de fysieke ruimte niet voor ook met het idee om naast de Silvia tzt op de hevel tour te gaan.

Het idee van single dose, is een gevalletje "it's in the name". Ik wil met één apparaat makkelijk kunnen switchen tussen decaf en regulier. Dat gaat best aardig met de bezerra, maar mogelijk hebben andere malers minder last van retentie (residu) waardoor decaf ook meer decaf blijft en niet half mengt met reguloer en vice versa.

Ik weet de prijsrange en er zijn nog andere prio's dus ik heb nog wel even om de keuze te maken. En als de keuze dan een upgrade is t.o.v. de bezzera is dat wel een pré uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk

14
robinfcb schreef:
Dagelijks wisselen tussen normale bonen en decaf met een mignon lijkt me echt drama. Tenminste, ik ga ervan uit dat hij die bezzera van de hand doet.

En hoe dan ook zou ik voor single dosen altijd de SD boven de XL verkiezen. Nobrainer.
De XL is hetzelfde als de SD behalve de timer en dat hij recht staat.
Een XL kun je hetzelfde gebruiken als de SD, single dosing hoppers met blaasbalg zijn te koop en kunnen erop.
Dan heb je mer een XL dus wat extra middelen tov de oro SD.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

15
Een XL kun je hetzelfde gebruiken als de SD, single dosing hoppers met blaasbalg zijn te koop en kunnen erop.
Dat kan ik beamen. De XL is met de SD hopper uitstekend als single doser te gebruiken. Ik gebruik de blow-up nooit omdat je dan vooral fines uit de maalkamer staat te blazen. Zonder blow-up is de output bij mij de input +/- 0.1 gram. Dat beetje exchange is zo klein dat je er niks van merkt. Als je steeds heen en weer gaat met je maalgraad is de afstelling van de Eureka niet ideaal. De Niche is dan in het voordeel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

16
bobbee schreef: di 10 okt 2023, 07:24
robinfcb schreef:

De XL is hetzelfde als de SD behalve de timer en dat hij recht staat.
Dan heb je mer een XL dus wat extra middelen tov de oro SD.
Je vergeet alleen te noemen dat de SD 100 euro goedkoper is dan de XL. Ik vraag me af waarom je een timer voor 100 euro zou willen hebben als je toch gaat single dosen. En de single dose hopper en blaasbalg kosten je ook weer een paar tientjes extra.

Vandaar is de SD een nobrainer t.o.v. de XL, als je gaat single dosen.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

18

robinfcb schreef: Je vergeet alleen te noemen dat de SD 100 euro goedkoper is dan de XL. Ik vraag me af waarom je een timer voor 100 euro zou willen hebben als je toch gaat single dosen. En de single dose hopper en blaasbalg kosten je ook weer een paar tientjes extra.

Vandaar is de SD een nobrainer t.o.v. de XL, als je gaat single dosen.
XL is voor ~550 Euro in Duitsland te koop. Kun je single dosen én naar gelang de hopper vullen op bijvoorbeeld een verjaardag.

https://www.baresta.com/espresso-mahlwe ... e-garantie
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

19
Als de Niche Duo in je budget past ga daar dan voor. Die 83mm schijven geven een heel goed resultaat. Anders zou ik naar iets van 64mm plat kijken gezien het gigantische aanbod aan schijven wat verkrijgbaar is. Dan kan je nog veel kanten op. Maak nu een goed besluit en spaar desnoods nog even 200 euro door en doe het in 1 keer goed.

Let er wel goed op dat als je voor conisch gaat dus de Zero dit vooral heel goed werkt met wat donkerdere brandingen. Als je meer opties wilt hebben ga dan voor platte schijven omdat je dan veel minder beperkt bent. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van je voorkeur en die is me nog niet duidelijk. Mocht je altijd alleen maar donker gebrand kopen dan is de Zero een geweldige optie.

Ten opzichte van de BB005 ga je er sowieso lichtjaren op vooruit. Het is een goede maler voor de prijs en presteert aardig goed bij wat meer donkere brandingen maar er is nog zoveel meer te ontdekken en te behalen. Zeker op het gebied van consistentie, lawaai en gemak is een grote maler een grote vooruitgang.

Wat mij betreft is singledosen het zeker waard, vooral als je vaak van bonen wisselt. Soms wissel ik 2 keer per dag tussen filter en espresso en met 4 verschillende bonen zonder enig probleem. Echt een genot.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

20
Erik82 schreef:Als de Niche Duo in je budget past ga daar dan voor. Die 83mm schijven geven een heel goed resultaat. Anders zou ik naar iets van 64mm plat kijken gezien het gigantische aanbod aan schijven wat verkrijgbaar is. Dan kan je nog veel kanten op. Maak nu een goed besluit en spaar desnoods nog even 200 euro door en doe het in 1 keer goed.

Let er wel goed op dat als je voor conisch gaat dus de Zero dit vooral heel goed werkt met wat donkerdere brandingen. Als je meer opties wilt hebben ga dan voor platte schijven omdat je dan veel minder beperkt bent. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van je voorkeur en die is me nog niet duidelijk. Mocht je altijd alleen maar donker gebrand kopen dan is de Zero een geweldige optie.

Ten opzichte van de BB005 ga je er sowieso lichtjaren op vooruit. Het is een goede maler voor de prijs en presteert aardig goed bij wat meer donkere brandingen maar er is nog zoveel meer te ontdekken en te behalen. Zeker op het gebied van consistentie, lawaai en gemak is een grote maler een grote vooruitgang.

Wat mij betreft is singledosen het zeker waard, vooral als je vaak van bonen wisselt. Soms wissel ik 2 keer per dag tussen filter en espresso en met 4 verschillende bonen zonder enig probleem. Echt een genot.
Erik82 schreef:Als de Niche Duo in je budget past ga daar dan voor. Die 83mm schijven geven een heel goed resultaat. Anders zou ik naar iets van 64mm plat kijken gezien het gigantische aanbod aan schijven wat verkrijgbaar is. Dan kan je nog veel kanten op. Maak nu een goed besluit en spaar desnoods nog even 200 euro door en doe het in 1 keer goed.

Bedankt voor de info. Ik ga eens langzaamaan wat opzij zetten tot een budget van 550-700eur.

Op basis van wat je zegt vind ik de optie van 64mm schijven wel een mooie volgende stap.

Ik volg ook het draadje van de Sculptor om de ervaringen daar te zien. Met name dus benieuwd naar de 64S. Maar ook de DF64 is interessant.

Misschien krijgt de Rancilio Silvia weer wat meer elan, met een nieuwe maler er naast.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk