Re: Eureka Mignon specialita een goede keuze?

11
Geheel met bobbee eens. Maar waarom wil je een on demand? Ze hebben veel retentie en afhankelijk van hoe lang je tussen sessies hebt zal je maalsel voor een deel uit oud tot zeer oud maalsel bestaan. Die variatie van 4-6gr (met een maler die weinig retentie heeft) aan retentie gaat je alles behalve consistentie geven en goed af te stellen is dan dus niet aan de orde want je basis is niet constant. En dan heb ik het over dynamische retentie dus maalsel wat elke keer ververst wordt in tegenstelling tot statische retentie die niks doet qua resultaten. Elke keer 4gr weg gaan malen met 3 espresso per dag kost je 4kg per jaar, en dat tegen de huidige prijzen van rond de 13 euro voor 250gr koffie gooi je per jaar ruim 210 euro aan koffie weg. Tel dat op over een schamele 5 jaar gebruik en je had een geweldige maler kunnen kopen die je vele malen betere resultaten had kunnen geven.

De Compak K3 is een niet al te beste maler die zeker geen geweldige koffie gaat geven. Het is een leuk instapmodel voor als je nog niet echt serieus met koffie bezig bent maar niet meer dan dat. Klinkt misschien hard maar ik vertel lever de waarheid in plaats van iemand voor de gek hoden. Er is dus nog een hele wereld voor je om te ontdekken en aangezien de maler zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van je setup is moet je daar zeker niet op besparen.

Met het huidig aanbod aan singledose malers kan je voor een ouderwetse grind on demand gaan maar in een thuissituatie is dat erg af te raden. Je gaat bewust de kwaliteit van je koffie omlaag brengen of het kost je honderden euro's per jaar aan verspilde koffie. Alle vooruitgang in de afgelopen 5 jaar is niet voor niets deze richting uit gegaan dus het wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

13
Lees deze eens door viewtopic.php?f=8&t=13276. Er is nog veel meer mogelijk maar dat hangt allemaal van je budget af.

Wat is je voorkeur qua branding en koffie? Een Niche Zero of Duo is geweldig. Een Eureka mignon Single Dose of DF64V zijn ook goed. Ze zijn allemaal totaal anders qua smaak dus moeten we eerst meer info hebben van je.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

14
Ben het eens met dat retentie hetgeen is wat je wilt reduceren bij thuisgebruik. Als er 3-4 gram blijft plakken, dan proef je dat op z'n minst bij de eerste kop van iedere dag. Hele bonen die in de hopper zitten ervaar ik dat probleem niet zo. Verse bonen kun je gerust een dag of 2 in laten zonder verschil in smaak te proeven. Ik vul mijne dagelijks bij met ca. 100g verse bonen en de rest laat ik in een afgesloten koffiezak of vacuumcontainer.

Erik82 schreef: vr 20 okt 2023, 22:19 Elke keer 4gr weg gaan malen met 3 espresso per dag kost je 4kg per jaar, en dat tegen de huidige prijzen van rond de 13 euro voor 250gr koffie gooi je per jaar ruim 210 euro aan koffie weg. Tel dat op over een schamele 5 jaar gebruik en je had een geweldige maler kunnen kopen die je vele malen betere resultaten had kunnen geven.

Ik gooi alleen koffie weg bij grote aanpassingen van de maler. Je krijgt soms wat meer output (50gr in plaats van 36gr), maar dat is prima drinkbaar. Als we creatief gaan rekenen moet je ook iedere 2 minuten op gaan tellen die je extra kwijt bent aan het prepareren van je bonen. Bij 5 koppen/10 minuten per dag over een schamele 5 jaar maal een uurtarief van €75, kost single dosing je ca. €22.000 meer dan GoD :lol:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

15
Dat is nou niet echt een goed voorbeeld en compleet buiten de context. Koffie is bewerkelijk om te maken en begint steeds schaarser te worden wat de prijzen omhoog drijft. Daarnaast is verspilling gewoon zonde van het geld en is het einddoel lekkere koffie en is het een hobby dus is die 2 minuten extra niet erg. In je voorbeeld zou je dan ook maar 5 uur moeten slapen omdat die 2 jaar die het op je leven kost tov 8 uur niet opweegt tegenover de extra tijd die je dan beschikbaar hebt ;) . Zo kan je wel door blijven gaan maar daarmee verlies je het hele doel uit het oog en dat is lekkere koffie. Ik ben het dus ook compleet oneens met je stelling. En je beredenering klopt ook voor geen meter want met een SD maler kan je met nieuwe bonen er flink naast zitten en versplil je met elke wijziging in de maalafstelling niks daar waar jij met je GOD flink wat weg moet malen om de wijziging echt effect te laten hebben. Dat kost nog meer geld.

Maalsel in de maalkamer en de chute is na 15 minuten oud en geeft geen weerstand en verziekt je extractie en dus ook je koffie. Het is wellicht drinkbaar maar dan kan je net zo goed over gaan op die peperdure Nespresso want dan hoef je helemaal geen koffiespullen te kopen en win je nog veel meer tijd ;) . Aan het begin van de dag wat wegmalen is dus onzin want dat zou je elke sessie op een dag moeten doen als je goede koffie wilt hebben. Ik kan je zeggen dat je dat zeker gaat proeven als je eenmaal die ervaring hebt. Daarnaast kan je met een singlesdose maler wisselen tussen filter en espresso wat een grote pré is.

Dus wederom zonde van je koffiebonen die steeds duurder worden, dus wil je er het maximale uithalen en dat betekent vers maalsel. Daarnaast is de enige manier om deze hobby echt onder de knie te krijgen consistentie ontwikkelen zodat je precies in kunt spelen op wisselende variabelen om zo elke dag telkens weer van heerlijke koffie te kunnen genieten. Als je continu aan het stoeien bent tegen oud maalsel dan gaat dat hem niet worden en bij elke sessie ben je dat dus weer aan het doen en kom je geen steek verder. Dat is pas tijdverspilling ;) . En met dat rekensommetje zie je pas echt het effect wat het heeft daar waar de meeste hier nooit bij stil hebben gestaan.

Daarnaast is na de koffiebonen de maler het belangrijkste onderdeel. Daarom koop ik ook relatief dure bonen want met een geweldige maler zit die combi wel goed. Dat is ook de reden dat mijn maler bijna 2 keer zo duur is als mijn espressomachine. Ik geniet van overheerlijke en nagenoeg perfect gezette koffie (filter en espresso) elke keer zonder dat het me echt moeite kost omdat ik wel die ervaring op heb kunnen bouwen door de variabele te isoleren en onder controle te krijgen. Dan is het ook eens leuk om 1-2 keer per jaar een peperdure koffie te kopen (20 euro voor 100gr of 50 euro voor 250gr) en te kunnen ervaren wat mogelijk is in plaats van de helft te verspillen omdat het 4 bakkies duurt voordat je de boel onder controle hebt en dan 15 euro verder bent. Juist die controle maakt het geheel veel leuker en kan je eens een Geisha of Sudan Rume kopen want dat is toch echt wel een heel mooi smaakprofiel wat je niet met goedkopere bonen kunt behalen.

Daarnaast bewaar ik mijn bonen helemaal niet in een container maar gewoon 2-3 weken in het zakje en gebruik ze gewoon. Juist de ontwikkeling over de tijd is leuk om te ervaren. Zeker met goede koffie is het window van goede smaak vrij groot en zit je tussen de 7-21 dagen en soms wel meer gewoon goed. Als je gewoon niet meer dan 3 weken voorraad koopt is er sowieso niks aan de hand zolang je de bonen niet vol in de zon legt.

16
Erik82 schreef: za 21 okt 2023, 09:58 Daarnaast bewaar ik mijn bonen helemaal niet in een container maar gewoon 2-3 weken in het zakje en gebruik ze gewoon. Juist de ontwikkeling over de tijd is leuk om te ervaren. Zeker met goede koffie is het window van goede smaak vrij groot en zit je tussen de 7-21 dagen en soms wel meer gewoon goed. Als je gewoon niet meer dan 3 weken voorraad koopt is er sowieso niks aan de hand zolang je de bonen niet vol in de zon legt.
Ja, mooi die smaakontwikkeling te volgen in de loop van de weken als je de tijd juist niet pobeert stil te zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17

Erik82 schreef:Dat is nou niet echt een goed voorbeeld en compleet buiten de context. Koffie is bewerkelijk om te maken en begint steeds schaarser te worden wat de prijzen omhoog drijft. Daarnaast is verspilling gewoon zonde van het geld en is het einddoel lekkere koffie en is het een hobby dus is die 2 minuten extra niet erg. In je voorbeeld zou je dan ook maar 5 uur moeten slapen omdat die 2 jaar die het op je leven kost tov 8 uur niet opweegt tegenover de extra tijd die je dan beschikbaar hebt ;) . Zo kan je wel door blijven gaan maar daarmee verlies je het hele doel uit het oog en dat is lekkere koffie. Ik ben het dus ook compleet oneens met je stelling. En je beredenering klopt ook voor geen meter want met een SD maler kan je met nieuwe bonen er flink naast zitten en versplil je met elke wijziging in de maalafstelling niks daar waar jij met je GOD flink wat weg moet malen om de wijziging echt effect te laten hebben. Dat kost nog meer geld.

Maalsel in de maalkamer en de chute is na 15 minuten oud en geeft geen weerstand en verziekt je extractie en dus ook je koffie. Het is wellicht drinkbaar maar dan kan je net zo goed over gaan op die peperdure Nespresso want dan hoef je helemaal geen koffiespullen te kopen en win je nog veel meer tijd ;) . Aan het begin van de dag wat wegmalen is dus onzin want dat zou je elke sessie op een dag moeten doen als je goede koffie wilt hebben. Ik kan je zeggen dat je dat zeker gaat proeven als je eenmaal die ervaring hebt. Daarnaast kan je met een singlesdose maler wisselen tussen filter en espresso wat een grote pré is.

Dus wederom zonde van je koffiebonen die steeds duurder worden, dus wil je er het maximale uithalen en dat betekent vers maalsel. Daarnaast is de enige manier om deze hobby echt onder de knie te krijgen consistentie ontwikkelen zodat je precies in kunt spelen op wisselende variabelen om zo elke dag telkens weer van heerlijke koffie te kunnen genieten. Als je continu aan het stoeien bent tegen oud maalsel dan gaat dat hem niet worden en bij elke sessie ben je dat dus weer aan het doen en kom je geen steek verder. Dat is pas tijdverspilling ;) . En met dat rekensommetje zie je pas echt het effect wat het heeft daar waar de meeste hier nooit bij stil hebben gestaan.

Daarnaast is na de koffiebonen de maler het belangrijkste onderdeel. Daarom koop ik ook relatief dure bonen want met een geweldige maler zit die combi wel goed. Dat is ook de reden dat mijn maler bijna 2 keer zo duur is als mijn espressomachine. Ik geniet van overheerlijke en nagenoeg perfect gezette koffie (filter en espresso) elke keer zonder dat het me echt moeite kost omdat ik wel die ervaring op heb kunnen bouwen door de variabele te isoleren en onder controle te krijgen. Dan is het ook eens leuk om 1-2 keer per jaar een peperdure koffie te kopen (20 euro voor 100gr of 50 euro voor 250gr) en te kunnen ervaren wat mogelijk is in plaats van de helft te verspillen omdat het 4 bakkies duurt voordat je de boel onder controle hebt en dan 15 euro verder bent. Juist die controle maakt het geheel veel leuker en kan je eens een Geisha of Sudan Rume kopen want dat is toch echt wel een heel mooi smaakprofiel wat je niet met goedkopere bonen kunt behalen.

Daarnaast bewaar ik mijn bonen helemaal niet in een container maar gewoon 2-3 weken in het zakje en gebruik ze gewoon. Juist de ontwikkeling over de tijd is leuk om te ervaren. Zeker met goede koffie is het window van goede smaak vrij groot en zit je tussen de 7-21 dagen en soms wel meer gewoon goed. Als je gewoon niet meer dan 3 weken voorraad koopt is er sowieso niks aan de hand zolang je de bonen niet vol in de zon legt.
Ik kan mij hier ook wel in vinden. Het lijkt pietluttig maar juist deze aanpak maakt het eenvoudiger, de weg naar een heerlijke koffie! Controle van de variabelen is fijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. De illusie dat je weet wat je aan het doen bent is fijn. Zeker als het een lekkere bak koffie oplevert.

Wat ik een beetje mis in het verhaal, is dat ook het bereiken van het ideaal, perfecte lekkere koffie, de wet van de afnemende meeropbrengsten geldt. Zowel wat betreft mate van inspanning als budget.

Wat ik echter nogal storend vindt, is de "boodschap" dat wie zich niet bijna aan het einde van de genoemde curve bevindt, het allemaal niet begrepen heeft.

Tot slot vindt ik de focus van dit forum (te) breed. De hobbyist die streeft naar perfectie haalt en vindt hier zijn informatie.
De barbaar die gaat begrijpen dat hij versgebrande bonen moet gebruiken in plaats van voorgemalen zooi, wordt hier "verlicht". Laten we in ieder geval proberen rekening te houden met de verschillen in ambitieniveau.

En nu een lekker, niet perfect bakkie.
Bonen: Stonemountain Latin Blend 80/20 Santos YB/Honduras 03-09-2023
Maler: Ceado 37j
Machine: Gaggia Classic
Prroefnotities: gebrande hazelnoot

19
Het gaat over koffie. Er zijn mensen die tot perfectie gaan en mensen die het wat minder nauw nemen. We zijn allemaal anders en iedereen praat vanuit zijn eigen persoonlijke verwachting van koffie, (en dus ook blijkbaar wat iemand persoonlijk van het medium koffiepraat.nl verwacht). Je kunt dat proberen te sturen met allerlei ideeën maar ook gewoon dat wat er gezegd wordt bij de afzender laten en verder niet oordelen. Analyseer met welke koffiezetter persoonlijkheid je te maken hebt en handel daarnaar en bepaal of het aansluit bij jou persoonlijk. Ik ga die verantwoordelijkheid niet nemen voor wie dat niet kan en zich persoonlijk geschoffeerd voelt. Sorry, maar dat is niet mijn probleem want ik neem iedereen serieus en ga er vanuit dat iedereen voor zichzelf kan nadenken.

Potverdorie, het lijkt hier wel een weerspiegeling van de huidige maatschappij! Of niet soms?

Daarom deel ik maar hoe ik mijn leven leef: neem niet alles persoonlijk wat gezegd wordt en laat verwachtingen los. Vaak gaat het over iets en niet over iemand ook al wordt het persoonlijk benoemd, dan is die uitspraak nogsteeds afkomstig van degene die het zegt en die kan alleen maar analyseren vanuit zijn eigen (aangeleerde) perspectief. Er is geen strijd slechts een persoonlijke waarneming van de werkelijkheid en daarop wordt gecommuniceerd.

Je zult niet begrijpen wat er gebeurt totdat je begrijpt dat niet iedereen denkt zoals jij, waarde hecht aan wat jij belangrijk vindt of wil wat jij wilt.

Laat dat dus gewoon gaan, en wie overal in meegaat en zich laat leiden heeft nog wat lessen te gaan, of niet. Allemaal goed.

Ik ga nu een lekker vers tomatensoepje maken! En ik deel mijn recept wel op het tomatensoeppraters forum.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’